Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk melding fra Amnesty i dag om å støtte kampen mot norske myndigheter for brudd på menneskerettighetene. De krever nemlig at de som bytter kjønn (uten operasjon) må steriliseres for å få det nye kjønnet i passet.

Hva tenker dere om dette ?

Jeg skjønner ikke helt hvorfor. Er det på grunn av lover og rettigheter knyttet til for eksempel en graviditet ?

Anonymous poster hash: fbb17...87e

Skrevet

Jeg tenker at hver og en må få bestemme sitt eget kjønn, gjerne i samråd med egnet helsepersonell. Sterilisering er ikke påkrevd i en sådan prosess og kan derfor heller ikke kreves.

Minner forresten noe om tvangssterilisering av mennesker med Downs o.l.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Persnonummer består en kode for kjønn og indoviduelle siffer. En person er jurdisk sett en kvinne så lenge vedkommende har et partall som tredje siffer.

Anonymous poster hash: c2ae1...e38

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan faktisk forstå at sterilisering er påkrevd all den tid man mener at en kvinne pr definisjon har eggstokker og livmor. Ergo kan ikke en person med slike kvinnelige attributter være mann. Det var en dokumentar om en mann født som kvinne som ikke vil la seg sterilisere, men likevel juridisk skifte kjønn. I grunnen kan jeg sympatisere med det, for hvorfor skal ens biologiske utrustning være bestemmende for ens kjønn? Det blir like dumt som å si at menn bare kan elske og gifte seg med kvinner og omvendt. På den annen side, denne mannen i dokumentaren sa at en av grunnene til at han ikke ville la seg sterilisere, var at han i tilfelle han ville ha barn, bare kunne slutte å ta testosteron, og så kunne han rett og slett bli mor på vanlig måte. Da begynner jeg å lure på om han virkelig er mann "nok". Det er mulig at det er jeg som er konservativ her. Jeg vil gjerne være åpen og tolerant, men dette scenariet synes jeg er vanskelig å forholde seg til.

Anonymous poster hash: 1ece6...9c3
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I grunnen kan jeg sympatisere med det, for hvorfor skal ens biologiske utrustning være bestemmende for ens kjønn? Det blir like dumt som å si at menn bare kan elske og gifte seg med kvinner og omvendt.

Anonymous poster hash: 1ece6...9c3

Nei, det er bare en dum sammenligning.

Anonymous poster hash: 1ce44...c99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...