AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #1 Skrevet 12. juni 2014 Mannen min har tidligere røkt siden han var ganske ung, men var kjempeflink og klarte å slutte for mange år siden. De siste årene nå har han vært mye syk med b.l.a. smerter i brystet. Selv om de ikke har funnet noe i hjertet, har har blitt satt på ACE-hemmer og kolesterolmedisin. Han har fått påvist åreforkalning i halsen, og i den nære familien hans har det vært både hjerteinfarkt og hjerneslag. Men etter at mannen min begynte på disse medisinene, så har han dessverre tatt opp røykingen igjen Jeg er så fortvilet og sint, for jeg er jo redd for at dette skal være livsfarlig for han? Dette har blitt til en stor konflikt mellom oss, for jeg klarer bare ikke å la det ligge.. Jeg blir så irritert og lei meg hver gang jeg kjenner at han har røykt. Han pleier ikke røyke foran meg, men gjør det på jobb eller ved ulike fritidsaktiviteter. Jeg har fortalt han at jeg er så redd for helsa hans, men det virker ikke som det går helt inn? Han fortsetter i alle fall å røyke, og det blir jo bare enda mer provoserende for meg. For da føler jeg det signaliserer at han ikke bryr seg om mine følelser. Jeg vet jo at jeg ikke kan nekte han å røyke, men er det så urimelig av meg å ønske at han kunne ta hensyn til at jeg er redd? Anonymous poster hash: 9383f...346
Gjest Magdalene Skrevet 12. juni 2014 #2 Skrevet 12. juni 2014 Så dum han er, som ikke tar kroppens signaler på alvor. Jeg vet ikke om det er noe du kan gjøre da, for han er voksen. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #3 Skrevet 12. juni 2014 Ble visst en skrivefeil der, mente jo åreforkalkning! Anonymous poster hash: 9383f...346
SiMa Skrevet 12. juni 2014 #4 Skrevet 12. juni 2014 Det er slett ikke urimelig at du ønsker han skal ta hensyn til dine følelser. Det synes jeg også han gjør når han ikke røyker sammen med deg. Å slutte å røyke er vanskelig, særlig i perioder med stress. Bekymring for helsa og mas fra kona kan gjøre enhver mann stressa. Tar du hensyn til hans følelser? Eller bare maser du om at han må kutte ut røyken? 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #5 Skrevet 12. juni 2014 Jeg kan si deg med en gang at det der høres ut som faren min. han hadde høyt kolesterol og ble operert for åreforkalkning to ganger. han slurvet med medisiner og nekter å røyke, og et par måneder etter operasjonen falt han død om på jobben. han KOMMER til å dø om han ikke endrer på dette, han er ikke udødelig. Anonymous poster hash: 3eea9...9a0 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #6 Skrevet 12. juni 2014 og nekter å slutte å røyke* Anonymous poster hash: 3eea9...9a0
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #7 Skrevet 12. juni 2014 Det er slett ikke urimelig at du ønsker han skal ta hensyn til dine følelser. Det synes jeg også han gjør når han ikke røyker sammen med deg. Å slutte å røyke er vanskelig, særlig i perioder med stress. Bekymring for helsa og mas fra kona kan gjøre enhver mann stressa. Tar du hensyn til hans følelser? Eller bare maser du om at han må kutte ut røyken? Takk for innspill Jeg er jo glad for at han ikke røyker når han er sammen med meg. Det hender han tar seg en røyk hvis vi er sammen med andre folk, for da vet han vel at jeg ikke tør å si så mye Ellers er jeg ikke så flink til å ta hensyn til hans følelser heller i forhold til dette. Jeg prøver hardt å ikke si noe til han, men jeg klarer det dessverre dårlig. Det skaper jo dårlig stemning. Jeg har hengt meg så utrolig opp i denne redselen at jeg nok bare fremstår som ei stor masekjerring for han. Og det blir det jo ikke noe bedre av Jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre. Anonymous poster hash: 9383f...346
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #8 Skrevet 12. juni 2014 TS her igjen! Det gikk litt fort unna, for jeg må jo selvfølgelig også nevne at han er ikke en storrøyker (enda..) Det begynte med et par sigaretter i uka, og nå tror jeg det har blitt til at han røyker 3-5 stk om dagen. Så kanskje han tenker det ikke er farlig siden det er såpass få røyk om dagen? Anonymous poster hash: 9383f...346
Gjest Nightwich Skrevet 12. juni 2014 #9 Skrevet 12. juni 2014 Livet er kort og ingen vet hvor lenge det varer. Nettopp derfor bør livet nytes. Kanskje gir hverdagen til mannen din mer kvalitet og nytelse for han-med- røyken, enn uten. Kanskje har sykdommen fått han til å se at dette er viktigere enn noen flere dager med røyksug. Jeg skjønner din redsel ! For all del, men jeg tror du skal prøve å skjønne han også. Prøv å prat med han istedet for å mase. Forstå hvorfor han valgte å begynne igjen. Kanskje kan el-røyk være noe for han. 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #10 Skrevet 12. juni 2014 Han begynte å røyke igjen ved at han ble dratt med ut av andre som skulle røyke. Han føler vel at han må ha noe å gjøre i pausene. Han er mye stressa, så det kan jo være at det er avslappende for han å røyke? Samtidig har han sagt at han synes ikke røyken smaker noe godt, og da skjønner jeg i alle fall ikke vitsen? Blir glad for alle innspill Føler meg jo fæl som maser så mye på han, så jeg skal virkelig prøve å bli bedre på det. Men jeg synes bare det er en veldig vanskelig situasjon, jeg vil jo ikke at han skal dø Anonymous poster hash: 9383f...346
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #11 Skrevet 12. juni 2014 Han må ville det selv. Han vet godt at det er farlig. Det hjeper ingenting at du maser. Jeg har en kjæreste med diabetes 2. Jeg lar det falle noen ord, men sjeldent. Han er ikke dum. Han vet. Jeg hjelper overhode ikke ved å mase og stadig påpeke. Anonymous poster hash: c2c0a...caa 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå