AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #1 Skrevet 12. juni 2014 Dere som har barn på 4år eller nesten 4år. Kan dere fortelle meg litt om hva barnet kan. Språk, ferdigheter, selvstendighet osv. Holder på med å skrive en søknad om hjelpestønad og syns det er forferdelig vanskelig å vite hvor mye ekstra barnet mitt krever ift andre barn på samme alder. Jeg vet barnet mitt krever enormt mye og trenger hjelp til mye i forhold til andre på samme alder, men skulle gjerne fått et bilde av hvor stor forskjellen er. Anonymous poster hash: 325ca...7b2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #2 Skrevet 12. juni 2014 Min snart fireåring kan kle av og på seg selv, finne frem klær, spise med gaffel eller skje, snakke nesten like bra som en voksen, klatre inn i bilen, lukke bildøren opp/igjen, ta av seg bilbeltet, flytte en kjøkkenstol bort til kjøleskapet for å hente ting, gå på do (trenger hjelp kun ved avføring), vaske hender, ta av og på sko, låse opp døra med nøkkel, hente seg drikke selv til en viss grad/med overvåkning. Skrive noen bokstaver, kan alle bokstavene, kan telle til ca 20. Og kan tall som 70, 80 osv. Kan hoppe høyt og langt, kan klatre, og henge seg i ting. Kan lage fart på huska. Han kan de fleste skilt, følger godt med, og forteller meg ofte at jeg kjører for fort/parkert et sted det ikke er lov/tatt med for mange plagg inn i prøverommet Han kan ta det meste av instrukser, men har egne meninger, og vil ikke alltid, men kan snakke sammen, og forklare hvorfor/gjøre avtaler, og da gir han seg ofte. Men innimellom er det helt umulig, og han bare trasser. Han kan ikke pusse tenner selv, ikke så god med smørkniv eller dele opp mat. Og han ber meg gjerne kle av og på han. Han har ikke sluttet med bleie på natta. Han vet stort sett hva som er farlig å gjøre, og holder seg på avstand av høyder/vann/biler o.l. Hvis han allikevel går nær hører han som regel når jeg roper. Anonymous poster hash: 21491...f8c
Ciara Skrevet 12. juni 2014 #3 Skrevet 12. juni 2014 Min på fire kan snakke helt flytende (men forstår selvfølgelig ikke veldig vanskelige ord og uttrykk). Han kan telle til 30. Han kler på seg selv, putter tallerken inn i oppvaskmaskinen, vasker seg selv (men jeg følger med og kvalitetssjekker, er med og vasker i huset (synes det er gøy), hjelper lillebror med småting. Kan gå langt (men er avhengig av litt motivasjon). Jeg synes han er veldig grei å ha med å gjøre.
Hedda-78 Skrevet 12. juni 2014 #4 Skrevet 12. juni 2014 Jeg har en gutt som nylig har fylt 4.Hva er det du egentlig er ute etter, vet ikke helt om jeg forstår. Alle barn er jo ulike, så det er jo ikke sikkert mitt barn er akkurat på gjennomsnittet. Språk: prater ganske rent, men roter litt med R-lyden. Prater sakte og tar seg god til på å fullføre en setning. Elsker å rime og finne på tulleord. "Prim - slim. Ha-ha-ha!". Synger alfabet-sangen, men dette har jeg hørt er litt tidlig ifht. alderen. Spiser selv, men vi må hjelpe til med å dele opp middagen, og smøre brødskiva. Han kan smøre litt selv, men det går stort sett ikke så bra. Setter tallerkenen på benken etter måltidet. Vil gjerne helle melk i glasset selv, det går stort sett bra. Går på do selv, men vi må tørke etter nr 2, og ganske ofte må vi minne ham på å vaske hender. Har ikke uhell i buksa i det hele tatt lenger. Kler seg selv, og glidelås og noen knapper klarer han selv, men ikke alle. Er for tiden veldig opptatt av å ha på seg belte, og det ordner han selv. Sokker kan fortsatt være vanskelig. Men han glemmer seg lett, så vi må ofte minne ham på hva han holder på med når han skal kle seg. Noen sko er vanskelige. Bruker løpesykkel og sparkesykkel, håper å prøve med vanlig sykkel i høst. Er for tiden veldig interessert i bokstaver, og gjenkjenner de fleste, både store og små. Kan skrive noen bokstaver, og kan kopiere, men klarer ikke å få de like store eller på en linje. Kan ikke skrive sitt eget navn, men kjenner det igjen når han ser det. Teller til "trettielleve" og kan summere opp til ca 10 (teller 4+4 på fingrene). Spør om "hva står det der", " les der", og får meg til å regne ut hva "tjue pluss tjue pluss fem pluss ti" blir. Kan være utrooolig bestemt, når det gjelder ting som er bagateller for oss voksne. Kan bli rasende sint fordi jeg åpner bildøra eller tar tannkrem, for det skulle nemlig HAN gjøre (og det sier han aldri før etterpå..) Kanskje du kan spesifisere litt hva mer du lurer på?
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #5 Skrevet 12. juni 2014 Mitt barn kan alle tallene fra 0 til 9 (kan sette sammen antall ting og riktig siffer), kan de viktigske geometriske figurene som sirkel, oval, kvadrat, trekant, rektangel, kan telle fra 5 til 1 baklengs, kan sammenlikne noe som er større, mindre, likt i tillegg til flere og færre. Kan fargelegge tegninger uten å gå mye utenfor linjene. Kan kle på og av seg. Kan ta på sko med borelås, men ikke knytte enda. Kan finne enkelt brødmat i kjøleskapet og lage brødskiver med pålegg (klatrer på tripp-trapp da). Kan sitte rolig og følge med på 1 times forestilling/kino. Snakker nesten som en voksen, men kan ikke uttale R og SH lyd. Gå og løpe opp og ned trappa. Spise med skje og gaffel. Men blander begrepene "i går" og "i morgen". Sier han gjorde noe i morgen. Anonymous poster hash: 22c43...fa0
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #6 Skrevet 12. juni 2014 Min er bare 3,5 år, men det kan jo være noe til sammenligning? Han kan prøve å kle på seg selv, men får ikke alt til. Yttertøy og sko går greit, men vil helst at vi gjør det siden det går fortere. Kan fint sitte i ro over en time og se på film. Klarer også å sitte rolig når vi er hos f.eks tannlege og lege. Begynner å skjønne litt av det å telle, men har ikke knekt koden helt. Vi øver på å telle til fem og om jeg f.eks ber han om å vise meg fem fingre så gjør han det riktig. Bokstaver er han ikke intressert i. Kan fint sitte i ro ved matbordet, drikke av vanlig kopp og spise med bestikk. Blir noen ganger rastløs da. Er nyskjerrig på hvordan ting fungerer og spør om veldig mye. Har enormt stor fantasi og liker veldig godt rollelek. Kan bygge med lego og togbane, men får ikke helt til å tegne. Han prøver, men blir mest kruseduller. Tror han syns det er kjedelig. Er blitt flinkere til å følge beskjeder, men trasser fremdeles av og til. Går, løper, hopper, klatrer, trapper - ingen problem. Kan gå ganske lange turer. Går inn og ut av bilen selv og setter seg på plassen sin (får ikke lov å ta på seg belte selv, men han kan klikke det både på og av). Skjønner begrepet "i morgen". F.eks om vi forteller at i morgen skal dere det og det i barnehagen, så skjønner han at det er neste dag dvs etter at han har sovet om natta. Bruker ikke bleie lengre, hverken natt eller dag. Snakker ikke så godt som andre på hans alder, er mye utydelig, men har stort ordforråd og prater myyyye hjemme. Liker å være ute og leke, være med andre barn, leker mye alene også. Da går det i biler, togbane, lego, lese bok, rollelek (gjerne med mamma og pappa), leke med katta, osv. Anonymous poster hash: 6f582...738
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #7 Skrevet 13. juni 2014 Tja, min "akkurat fylt 4-år"-ing kan forsåvidt kle på seg selv og finne fram klær, men vil som regel ha hjelp. Hun går på do selv, men trenger hjelp til å tørke seg etter nr.2, bruker sparkesykkel og har akkurat fått tohjul-sykkel m støttehjul, men trenger litt hjelp til å komme igang på den, hinker på en fot, vil gjerne stupe kråke, men det kan hun ikke enda. Hun har alltid vært interessert i bokstaver og kan alle, leser enkle setninger og skriver en del ord, men da helt lydrett (altså ikke korrekt). Generelt er hun vel tidlig teoretisk, men helt gjennomsnittlig på praktiske ferdigheter.Anonymous poster hash: 5d977...200
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #8 Skrevet 13. juni 2014 Min på fire og et halvt er flink med bokstaver og ord og musikk. Leser ord og enkle setninger, skriver bra (men lydrett, da...). Snakker godt med delvis kompliserte ord og vendinger som hun plukker opp her og der. Hun spiller enkle melodier på pianoet og kan noen noter, og kan mange og lange sanger utenat når hun synger. Det var skrytelista. Motorisk er hun ikke helt som hun skal, dessverre, og vil nok aldri ta igjen de andre. Balansen og muskulaturen er svekket etter behandling av alvorlig sykdom. Hun løper sent, er svært usikker når hun prøver å klatre, og vil ikke engang prøve sykkel uten støttehjul. Fysioterapeuten sier at det er lite vi kan gjøre for å trene henne opp. Dette gjelder også delvis finmotorikken i hendene etc, som er preget av medisinen. Slik at når hun f.eks. klipper med saks blir det slurvete. Jeg gruer meg veldig til skolestart, for det å løpe fort er alfa og omega blant småbarn. "Vil du være med, så heng på." Anonymous poster hash: d2203...5ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå