AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #1 Skrevet 12. juni 2014 Hva slags straff burde de få ? Tross alt det er dyreplageri Anonymous poster hash: 66808...ab9
Fame Skrevet 12. juni 2014 #4 Skrevet 12. juni 2014 Ja, vegetarianere gjør det. De lager egen mat til dyrene sine. Skjønner ikke hvorfor. Jeg gav mine kjøtt når jeg var veggis. 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #5 Skrevet 12. juni 2014 Jeg har en hund som muligens må spise lavproteinmat pga en sykdom. Hvilken straff skal jeg få, sier du?Anonymous poster hash: 0fb82...931
Fame Skrevet 12. juni 2014 #6 Skrevet 12. juni 2014 Jeg har en hund som muligens må spise lavproteinmat pga en sykdom. Hvilken straff skal jeg få, sier du?Anonymous poster hash: 0fb82...931 Tror det er som jeg sier at vegetarianere som gir de vegetarmat bare fordi de er vegetarianere. Du har jo en ordentlig grunn til å fore hunden din med det.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #7 Skrevet 12. juni 2014 Jeg forstår ikke hvorfor det er dyreplageri. De får da mat og næring som de trenger. Anonymous poster hash: 7d2bf...e5c
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #8 Skrevet 12. juni 2014 Tror det er som jeg sier at vegetarianere som gir de vegetarmat bare fordi de er vegetarianere. Du har jo en ordentlig grunn til å fore hunden din med det. Men grunnen til at dyr får slik mat er uvesentlig, så lenge de får i seg næringen de trenger. Hunder tåler dog slik mat bedre enn katter...Anonymous poster hash: 0fb82...931
Gjest Evans Skrevet 12. juni 2014 #9 Skrevet 12. juni 2014 Katter kan ikke leve på vegetarmat uten å bli blinde og/eller dø. Men hunder kan faktisk leve på vegetarmat, fordi de kan produserer taurin fra andre aminosyrer - forutsatt at maten er riktig sammensatt. Men om det er riktig sammensatt eller ikke er kanskje ikke så lett å vite. Men samtidig er det mye dårlig mat man kan gi hunden sin som ikke er vegetar mat.
Guadaloupe Skrevet 12. juni 2014 #10 Skrevet 12. juni 2014 Hunder og katter er "designet" for å spise kjøtt, så jeg merker jeg blir mektig irritert når jeg leser slikt. Jeg leste i tillegg at disse dyrene trengte masse tilskudd i tillegg til veggismaten, det er jo ikke sånn det skal være? Det er vel samme for dyr som med mennesker - spiser man "riktig" mat, variert ol. så skal det ikke være nødvendig med tilskudd. 7
Fame Skrevet 12. juni 2014 #11 Skrevet 12. juni 2014 Men grunnen til at dyr får slik mat er uvesentlig, så lenge de får i seg næringen de trenger. Hunder tåler dog slik mat bedre enn katter...Anonymous poster hash: 0fb82...931 Katter skal ha kjøtt fordi de er kjøttetere. De får ikke i seg det de skal ha med vegetarmat. 1
Gjest Lille-pus Skrevet 12. juni 2014 #12 Skrevet 12. juni 2014 (endret) Jeg forstår ikke hvorfor det er dyreplageri. De får da mat og næring som de trenger. Anonymous poster hash: 7d2bf...e5c En katt er avhengig av taurin. Taurin finnes ikke i vegetabilsk for. Og uten taurin, - ja da dør katten. Edit: Det er vel tid og sted for å sitere Bjarne Braastad: "Den som vil gi dyret sitt vegetarmat, kan ha kanin." Endret 12. juni 2014 av Lille-pus 5
Gjest Gunfreak Skrevet 12. juni 2014 #13 Skrevet 12. juni 2014 Hunder og katter er "designet" for å spise kjøtt, så jeg merker jeg blir mektig irritert når jeg leser slikt. Jeg leste i tillegg at disse dyrene trengte masse tilskudd i tillegg til veggismaten, det er jo ikke sånn det skal være? Det er vel samme for dyr som med mennesker - spiser man "riktig" mat, variert ol. så skal det ikke være nødvendig med tilskudd. Katter( enten de er huskatt eller tiger,) er obligate kjøtteetere, og derfor må ha kjøtt og kan ikke en gang prossesere plantematriale. Hunder kan derimot det, prossesere det, da ingen caniformia(kanskje med unntak av pinnipeda) er obligate kjøtteteere. Ikke at jeg anbefaler ren vegetar diet for hunder. 2
Gjest Gaea Skrevet 13. juni 2014 #14 Skrevet 13. juni 2014 (endret) Hunder og katter er "designet" for å spise kjøtt, så jeg merker jeg blir mektig irritert når jeg leser slikt. Jeg leste i tillegg at disse dyrene trengte masse tilskudd i tillegg til veggismaten, det er jo ikke sånn det skal være? Det er vel samme for dyr som med mennesker - spiser man "riktig" mat, variert ol. så skal det ikke være nødvendig med tilskudd. En katt er avhengig av taurin. Taurin finnes ikke i vegetabilsk for. Og uten taurin, - ja da dør katten. Edit: Det er vel tid og sted for å sitere Bjarne Braastad: "Den som vil gi dyret sitt vegetarmat, kan ha kanin." Jeg skal ikke forsvare å gi katter og hunder vegetarmat, bare påpeke to ting. 1, hunder er omnivorer, ikke carnivorer. Med andre ord er det ikke unaturlig for dem å spise andre ting enn kjøtt. Fôret må riktig nok være riktig sammensatt, men det gjelder jo for kjøttbasert fôr også. Det skal ikke være nødvendig med masse tilskudd i det hele tatt - ikke ta alt du leser for god fisk. 2, taurin kan fremstilles syntetisk. Om det er et fullgodt alternativ eller ei vet jeg ikke, men har enda ikke lest noe som tilsier at det ikke er det. Ingen av mine dyr får altså vegetarmat, men jeg får en veldig sterk følelse av at de fleste er sterkt i mot det fordi de ikke synes det er ''naturlig'', uten å egentlig vite noe særlig utover det. Mye vi og dyr gjør er unaturlig, det behøver ikke å være ''farlig'' eller ''skummelt'' av den grunn, det handler i bunn og grunn om opptak av næringstoffer - ikke ingrediensene i seg selv. Det finnes jo også de som mener at det er fryktelig unaturlig for mennesker å ikke spise kjøtt og drikke morsmelk, men det er jo bare tull (... og en helt annen diskusjon, så da avslutter jeg der). Endret 13. juni 2014 av Gaea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå