AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #1 Skrevet 12. juni 2014 er kommet i en latterlig situasjon, nettopp begynt i ny jobb å får vite etter en stund at arbeidsgiver har sjekket meg hos politiet og namsmann, og begrunnelse??? jo rykter som flakser rundt på bygda.. Jeg lurer da virkelig på om dette er lov?? kan uansett av folk bare ringe å få slik informasjon? å klart jeg ble konfrontert med noe som sto på rullebladet mitt. ble ganske så satt ut da jeg ble konfrontert, så går det virkelig an å bare ringe rundt i hytt å pine for å sjekke ut folk? Anonymous poster hash: 345d1...e4e
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #3 Skrevet 12. juni 2014 Hva slags rykter flakser på bygda? Anonymous poster hash: f52dc...ffe 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #4 Skrevet 12. juni 2014 Jeg vil vite hva du har gjort Anonymous poster hash: 9c675...5f0 1
vimsefrøken Skrevet 12. juni 2014 #5 Skrevet 12. juni 2014 Til visse yrker kreves det vandelsattest, og da kontakter en potensiell arb.giver politiet for å vite om du møter kravene for dette. Det viktigste i slike situasjoner er uansett å være ærlig på forhånd slik at man ikke havner i slike situasjoner i etterkant. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #6 Skrevet 12. juni 2014 http://lovdata.no/dokument/SPH/sph-2014/KAPITTEL_11-8#KAPITTEL_11-8 Hva jobber du innenfor? Sa arbeidsgiver om hvordan /hvorfor det ble sjekket? Anonymous poster hash: 484c4...83f
Gjest brutal_mann Skrevet 12. juni 2014 #7 Skrevet 12. juni 2014 Umiddelbart høres det ut som et så lite sted at "alle kjenner alle" og at arbeidsgiver fikk svar fra myndighetspersoner på privaten? Hva er realiteten her TS? 2
Maximillian Cohen Skrevet 12. juni 2014 #8 Skrevet 12. juni 2014 (endret) Til visse yrker kreves det vandelsattest, og da kontakter en potensiell arb.giver politiet for å vite om du møter kravene for dette. Det viktigste i slike situasjoner er uansett å være ærlig på forhånd slik at man ikke havner i slike situasjoner i etterkant. En må vel selv hente ut vandelsattesten hos politiet for så å levere den til arbeidsgiver...? Når det er sagt så ringte jeg en gang politiet for å høre om de kunne hjelpe meg med å finne eieren til en bil som hadde parkert meg inne (dette var før sms-tjenesten). Da fikk jeg ikke bare navnet på eieren, men også en hel del informasjon jeg er temmelig sikker på at jeg ikke skulle hatt. Endret 12. juni 2014 av Maximillian Cohen 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #9 Skrevet 12. juni 2014 Ulovlig! Dette må du gå videre med! Man innhenter selv vandelsattest og leverer den til arbeidsgiver. Der står det ikke noe fra "rullebladet", kun at man har lov til å jobbe med barn. Anonymous poster hash: a4a9c...db9 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #10 Skrevet 12. juni 2014 Det er ikke ulovlig å spørre politiet eller namsmannen om de har noe på noen. Anonymous poster hash: af385...d11
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #11 Skrevet 12. juni 2014 Det er ikke ulovlig å spørre politiet eller namsmannen om de har noe på noen. Anonymous poster hash: af385...d11 Det er ulovlig for namsmann og politi å spre slik informasjon. Anonymous poster hash: a4a9c...db9 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #12 Skrevet 12. juni 2014 jeg jobber nå som budbil sjåfør og jeg har en betinget dom på grunn av jeg ble tatt i å kjøre for fort, og dette ble jeg konfrontert med idag, .. så bare lurte på om det er normalt å få slike opplysninger servert når man kontakter politiet??? Anonymous poster hash: 345d1...e4e
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #13 Skrevet 12. juni 2014 ts over her! Anonymous poster hash: 345d1...e4e
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #14 Skrevet 13. juni 2014 jeg jobber nå som budbil sjåfør og jeg har en betinget dom på grunn av jeg ble tatt i å kjøre for fort, og dette ble jeg konfrontert med idag, .. så bare lurte på om det er normalt å få slike opplysninger servert når man kontakter politiet??? Anonymous poster hash: 345d1...e4e Altså, det er jo ikke ulovlig for arbeidsgiver å henvende seg til politiet, men det kan da UMULIG være lov for politiet å levere ut slik informasjon!! Det er jo et alvorlig inngripen i personvernet. Det kan bare ikke være lov. Det er faktisk brudd på menneskerettighetene, EMK artikkel 8. Det finnes mange regler om vandelsattester, og det er kun du selv som kan hente ut opplysningene dersom du har grunn til det (enkelte studier og jobber som krever vandelsattest). Men kan det være at arbeidsgiver lurte det ut av deg; At han har hørt det på bygda, og fremstilt det som at han har fått høre det av politiet? Anonymous poster hash: 9c675...5f0 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #15 Skrevet 13. juni 2014 Jeg måtte levere vandelsattest til arb.giver, og da måtte øverste leder begrunne hvorfor det var nødvendig og jeg måtte fylle ut noe skjema. Altså tror jeg det er ganske strenge regler ifb med dette og at din arb.giver ikke har lov å hente ut dette uten ditt samtykke. Det samme gjelder feks om arb.giver krever kredittsjekk av deg. Da skal du også samtykke dette. Anonymous poster hash: 85ad5...b62 1
Gjest tuppesjura Skrevet 14. juni 2014 #16 Skrevet 14. juni 2014 Tja, en dom er vel strengt tatt ikke unntatt offentlighet. Hvem som helst kan jo gå i en rettssal og høre på ulike saker, så det kan godt hende at dette er info som utleveres fra politiet. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2014 #17 Skrevet 14. juni 2014 er meget klar over at det er "offentlig" for spesielt intereserte, men da kunne arbgiver bedt om vandelsattest/politiattest å jeg valgte å legge saken frem. poenget her er vell personen hadde kontaktet politiet direkte å over en telefonsamtale fått vite alt. jeg tenker brudd på taushetsplikten kan være tilfelle, men skal i møte med politiet til uka å tenke hva som kan gjøres... tsAnonymous poster hash: 345d1...e4e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå