Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ei jente på 3 år. Hver dag når vi kommer hjem fra barnehage og jobb er det i gang med sutring, hyling, snørr og tårer. Alt er galt. Jeg kjenner at jeg får vondt i magen og blir stressa ved hvert eneste hyl, gråt og rop. I tillegg sliter jeg litt med angst og kjenner denne blir forverret ved hyling. Jeg blir så innmari sliten av det.. Noen som har noen overlevelese-tips? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sover hun i barnehagen?

Skrevet

Sover hun i barnehagen?

Hun sluttet med soving lenge før jul. Jeg tenker at det er solen og varmen som gjør det.. Men hvordan kan jeg endre det. Det går jo ikke.

Skrevet

Kanskje dere kan ta et kvarter i sofaen med jenta på fanget og en bok, film på Netflix eller noe annet som får henne til å slappe av litt? Jeg hadde en periode der jeg måtte gi sønnen min en banan og ta et kvarters pause før vi kunne fortsette med andre ting.

• Liker 1
Skrevet

Kanskje dere kan ta et kvarter i sofaen med jenta på fanget og en bok, film på Netflix eller noe annet som får henne til å slappe av litt? Jeg hadde en periode der jeg måtte gi sønnen min en banan og ta et kvarters pause før vi kunne fortsette med andre ting.

Ikke dumt! Jeg synes det er så ekstremt slitsomt. Men tar til meg tipset :)

• Liker 3
Skrevet

Vi må også ha konsentrert kosetid for å "lande" hjemme - ellers går alt i baklås. Jeg synger litt, vi titter i en bok eller snakker, men jeg har fullt fokus kun på henne. Det fungerer for oss ihvertfall... Og selvsagt å få hjelpe til med middag (skylle litt agurk, legge bestikk på bordet og slikt.)

Skrevet

Vi må også ha konsentrert kosetid for å "lande" hjemme - ellers går alt i baklås. Jeg synger litt, vi titter i en bok eller snakker, men jeg har fullt fokus kun på henne. Det fungerer for oss ihvertfall... Og selvsagt å få hjelpe til med middag (skylle litt agurk, legge bestikk på bordet og slikt.)

Takk for gode tips. Jeg forsøker også få hjelp til å skylle tomater etc men av og til ligger hun bare på gulvet og hyler... skal forsøke å starte ettermiddagen med kos i sofaen :)

AnonymBruker
Skrevet

Når legger hun seg?

Vet at mange foreldre legger barna sine altfor sent, og at de ikke selv er klar over det. Mulig hun bare er kjempe sliten, men ikke klarer å gi uttrykk for det på noe annen måte enn å hyle.

Anonymous poster hash: 6f015...b69

Skrevet

Når legger hun seg?

Vet at mange foreldre legger barna sine altfor sent, og at de ikke selv er klar over det. Mulig hun bare er kjempe sliten, men ikke klarer å gi uttrykk for det på noe annen måte enn å hyle.

Hun legger seg kl 19..

AnonymBruker
Skrevet

Hun høres sliten ut, ikke godt å vite hvorfor - men jeg tror og du skal forsøke en helt rolig situasjon hvor hun kan slappe helt av og samtidig ha avslappet fokus på noe så hun ikke går over i "hylemodus".

Du kan jo og istedetfor å lese bok med en gang(som kan være for mye stimulering)leke en slags avslapningslek av noe slag, noe som gjør at man må ligge rolig, puste rolig og strekke seg litt om hun ikke klarer finne ro helt selv?

Selv endel voksne trenger hjelp for å bli kvitt uro. Er jo en grunn til at yoga/meditasjon eksisterer ;)

Så for barn som også er ekstra gir og kanskje sultne i tillegg og må vente på middag etc så blir det kanskje litt mye.

Anonymous poster hash: 694c0...3bd
Skrevet

Hun er nok sliten etter barnehagen. Jeg ville gjort som de andre her sier, slappe av før dere gjør noe mer. Det ER faktisk lov å la barna se litt tv/ipad etter barnehagen så de får slappa av litt. Her er ungen (4 år) ofte så sliten etter barnehagen at hun sier hun ikke orker å være mer ute og bare vil slappe av. Vi voksne er vel også ofte slitne etter jobb og vil slappe av litt før vi fortsetter med andre ting? :)

Skrevet

Hun høres sliten ut, ikke godt å vite hvorfor - men jeg tror og du skal forsøke en helt rolig situasjon hvor hun kan slappe helt av og samtidig ha avslappet fokus på noe så hun ikke går over i "hylemodus".

Du kan jo og istedetfor å lese bok med en gang(som kan være for mye stimulering)leke en slags avslapningslek av noe slag, noe som gjør at man må ligge rolig, puste rolig og strekke seg litt om hun ikke klarer finne ro helt selv?

Selv endel voksne trenger hjelp for å bli kvitt uro. Er jo en grunn til at yoga/meditasjon eksisterer ;)

Så for barn som også er ekstra gir og kanskje sultne i tillegg og må vente på middag etc så blir det kanskje litt mye.

Anonymous poster hash: 694c0...3bd

I morgen skal jeg forsøke en rolig stund når vi kommer inn døren. Jeg tror hun bare er sliten. De spiser i bhg kl 15 og middag spiser vi kl 1630 og hun pleier nesten ikke være sulten til middagen fordi hun "nettopp" har spist. Gleder meg litt til å forsøke den rolig hjemkomsten :) Takk!!! Supert å få så mange gode svar på så korttid :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en liten gutt på ca 3,5år og han er også sånn. Han klarer ikke slappe av på eget initiativ og det resulterer i mye hyl og skrik.

Vi må hjelpe han med å slappe av, ta han til sides og gjøre noe som han interesserer seg for og som samtidig er avslappende. Han er veldig glad i kjøretøy, så vi pleier å se litt filmer på youtube eller spille litt playstation. Da sitter han på fanget mitt og slapper av og det roer han ned iallefall.

Hvis hun ikke er så sulten etter barnehagen kan dere kanskje holde dere til enkle middager noen dager, evt spise middag når hun har lagt seg? Da slipper dere å miste tid som dere kunne brukt sammen med henne på å lage mat hun uansett ikke vil ha?

Skrevet

Jeg har en liten gutt på ca 3,5år og han er også sånn. Han klarer ikke slappe av på eget initiativ og det resulterer i mye hyl og skrik.

Vi må hjelpe han med å slappe av, ta han til sides og gjøre noe som han interesserer seg for og som samtidig er avslappende. Han er veldig glad i kjøretøy, så vi pleier å se litt filmer på youtube eller spille litt playstation. Da sitter han på fanget mitt og slapper av og det roer han ned iallefall.

Hvis hun ikke er så sulten etter barnehagen kan dere kanskje holde dere til enkle middager noen dager, evt spise middag når hun har lagt seg? Da slipper dere å miste tid som dere kunne brukt sammen med henne på å lage mat hun uansett ikke vil ha?

Også et godt poeng. Som regel spiser hun litt. Ikke mye. Jeg lager ekstremt enkle middager i ukedagene. Orker ikke bruke timesvis på det. Bruker maks 30 minutter og da er det gjerne noe som lager seg selv så jeg slipper å stå på kjøkkenet. DA blir det i hvertfall hyling.. Jaja, vi reiser på ferie i 14 dager nå, så da få r vi (forhåpentligvis) slappe av alle tre og kose oss =)

Skrevet

I morgen skal jeg forsøke en rolig stund når vi kommer inn døren. Jeg tror hun bare er sliten. De spiser i bhg kl 15 og middag spiser vi kl 1630 og hun pleier nesten ikke være sulten til middagen fordi hun "nettopp" har spist. Gleder meg litt til å forsøke den rolig hjemkomsten :) Takk!!! Supert å få så mange gode svar på så korttid :)

Min gutt spiser også klokken 15 i barnehagen, og her er det middag klokken 17.30 som dagens siste måltid.

AnonymBruker
Skrevet

Min er litt yngre, men svarer likevel. Hun er VELDIG glad i appelsinjuice eller biola. Vi har kosestund i sofaen meg og henne når vi kommer hjem. Juice blandet med vann i flaske, evt biola i flaska. Koser og koseprater. Ser litt på barnetv. Venter med middag til begge er hjemme, så kan en av oss leke med henne på rommet. Litt rolig koselig lek med dukker el som hun liker godt.

Anonymous poster hash: 16edf...daf

• 2 uker senere...
Skrevet

Har du prøvd å få barnet til å hvile med lydbok? Gjerne i fanget, med pledd og kos.

Jeg husker vi brukte det, når barna tydelig var slitne. Byttet på å lese, høre lydbok, fortelle eventyr, fargelegge, perle - rolig aktivitet. Deilig for oss voksne også!

Skrevet

Vi har oss ofte en timeout i senga når vi kommer hjem. Leser bok, snakker om dagen, pusler, ser film, spiller et spill på telefonen sammen, etc. Eller så sitter vi i sofaen. Middagen venter til pappaen kommer hjem og en av oss kan leke. Min erfaring er at om man landet litt når man kommer hjem så blir ettermiddagen bedre.

Skrevet

Du kan jo høre om hun kan få hvile litt i barnehagen. Mange barn trenger en pause fra lek og herjing, selv om de er "store".

Ellers må jeg si at jeg er dausliten om dagene når jeg kommer hjem etter en lang dag i barnehagen, i sol og varme. Det er i tillegg ekstremt mye pollen mange steder i år, på grunn av en unormalt tidlig sommer, og mange som vanligvis ikke reagerer, har reagert på pollen i år. Det gjelder også barn. Det eneste jeg vil når jeg kommer hjem er å sitte inne, med pcen i fanget og få litt pause fra den skarpe sola. Jeg vil tro det samme gjelder for enkelte barn også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk inn en hvil i bhg til vår 3 åring. Han sluttet tidlig med å sove, men får nå bare en hvil, eller stillestund som de sier i bhg. Det hjalp han veldig til ikke å bli helt utmattet på ettermiddagen.

Anonymous poster hash: d3674...f2f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...