Gjest Ciegus Skrevet 12. juni 2014 #1 Skrevet 12. juni 2014 Er 27, nyutdannet. Har ikke tjent nok tidligere til at bsu er lønnsomt. Mannen og jeg skal kjøpe bolig til høsten. Han stiller med all egenkapital. Har hele tiden tenkt at jeg skal opprette bsu etterhvert, men ikke stresset med det fordi jeg ikke kommer til å ha penger å overføre helt ennå. Men så leser jeg i en tråd her at bsu må opprettes før man tar opp boliglån. Stemmer det? Da må jeg i så fall opprette bsu nå, før høsten? Kan jeg opprette bsu hvor som helst nå, og så bytte senere hvis jeg ser at renta er bedre andre steder, selv om jeg senere allerede har lån? Er det noe krav til at jeg faktisk overfører penger til bsu hvert år/før jeg får lån? Jeg har neppe råd til å spare i begynnelsen når vi har fått lån, men forhåpentligvis etterhvert. Jeg får mest sannsynlig lån i statens pensjonskasse, om det er av betydning.
Drizzt Skrevet 12. juni 2014 #2 Skrevet 12. juni 2014 (endret) Poenget med BSU er å spare opp en del penger over tid for å vise banken at du kan spare og for å ha pengene som egenkapital (eller en del egenkapital). Hvis du åpner BSU nå, så får du neppe spart noe særlig til høsten, men du kan fortsette å spare fram til du er 33, tror jeg. Da har du 6 år på deg og kan spare en del. Så kan du bruke pengene på å nedbetale lånet dere har. Du får åpne BSU konto bare 1 gang i livet og så flytte kontoen fra en bank til en annen. Men hvis du bruker pengene fra kontoen, får du ikke spare mer i BSU. Du taper ingenting på å opprette BSU konto nå hvis du vil spare der de neste 6 årene og bruke de gode rentene, men det kommer neppe til å hjelpe deg noe særlig nå i høst. Det er nok best å snakke med en bank om dette Endret 12. juni 2014 av Drizzt
Gjest Ciegus Skrevet 12. juni 2014 #3 Skrevet 12. juni 2014 Jeg hadde ikke tenkt at det skulle hjelpe meg nå i høst, mannen har uansett nok EK til at vi får det vi trenger i lån. Er mer at jeg også gjerne vil dra nytte av fordelene med bsu, og spare i bsu ved siden av å nedbetale huslån. Pga skattefradraget bør vel det være mer lønnsomt, enn å bare nedbetale på lån? Men jeg må opprette bsu før vi tar opp lån sammen?
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #4 Skrevet 12. juni 2014 Ja, du bør opprette BSU så raskt som overhodet mulig. Gjør det i dag. Du har ingenting å tape på det, men du har mye å tape på å la være. Du sier du ikke har råd til å spare utover høsten, fordi dere skal kjøpe bolig. Da regner du feil. Sannsynligvis er renten på BSU-kontoen høyere enn lånerenten deres, og i tillegg får du skattefradrag for pengene du sparer på BSU. Hvis du setter inn 25.000 kr i løpet av 2014, får du 5000 kr tilbake på skatten neste år. Det er 5000 kr gratis fra staten, fordi du har satt inn dine egne penger på en konto som er din. Det er så gunstig at det nesten er utrolig. Det er svært dumt å prioritere nedbetaling av boliglån fremfor sparing i BSU. Betal heller ned litt mindre på boliglånet og fyll opp BSU-kvoten din for i år så raskt du kan. Anonymous poster hash: 3f1e4...587 6
Gjest Ciegus Skrevet 12. juni 2014 #5 Skrevet 12. juni 2014 Ja, du bør opprette BSU så raskt som overhodet mulig. Gjør det i dag. Du har ingenting å tape på det, men du har mye å tape på å la være. Du sier du ikke har råd til å spare utover høsten, fordi dere skal kjøpe bolig. Da regner du feil. Sannsynligvis er renten på BSU-kontoen høyere enn lånerenten deres, og i tillegg får du skattefradrag for pengene du sparer på BSU. Hvis du setter inn 25.000 kr i løpet av 2014, får du 5000 kr tilbake på skatten neste år. Det er 5000 kr gratis fra staten, fordi du har satt inn dine egne penger på en konto som er din. Det er så gunstig at det nesten er utrolig. Det er svært dumt å prioritere nedbetaling av boliglån fremfor sparing i BSU. Betal heller ned litt mindre på boliglånet og fyll opp BSU-kvoten din for i år så raskt du kan. Anonymous poster hash: 3f1e4...587 Dette du skriver her er jeg klar over, det er jo nettopp derfor jeg vurderer BSU i det hele tatt. Men jeg kan jo ikke selv fullt ut bestemme størrelsen på avdrag+renter på boliglånet - jeg må jo betale det jeg forplikter meg til når vi tar opp lånet. Vi har mange kommende utgifter på høsten, så derfor har jeg ikke råd til å "spare" mer enn det jeg gjør ved å betale det jeg må betale på det kommende boliglånet. Men etter nyttår vil vi være ferdig med en del av utgiftene (bryllup...), så da vil jeg ha mer rom for sparing i BSU i tillegg til lån. Men da oppretter jeg BSU nå da.
Maddy25 Skrevet 13. juni 2014 #6 Skrevet 13. juni 2014 Ja, gjør det nå, så sparer du når du får mulighet Lykke ti!
Athene Skrevet 13. juni 2014 #7 Skrevet 13. juni 2014 Ja det må du. Og nest etter å betale din del av boliglån, og eventuelle andre lån, bør du prioritere sparing her så lenge du har skattbar inntekt. Både jeg og mannen opprettet BSU før vi kjøpte bolig. Vi klarte å spare maksbeløpet hvert år, samtidig som vi betalte ned på boliglånet med andre penger. Det har vi spart titusenvis av kroner på. BSUene er nå fulle, og vi er for gamle for videre sparing, men midlene står der fortsatt - renta i seg selv er høyere enn boliglånsrenta vår.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #8 Skrevet 13. juni 2014 Det med å vente med å spare på bsu fordi man ikke tjener nok til å få skattefradraget kan være ganske dumt når man nærmer seg 30. Man må spare i minst 8 år for å makse bsuen, og man bør derfor begynne senest når man er 25. Den høye renten, pluss at sparebeløpet blir låst, slik at man ikke ender opp med å bruke det på andre ting, er også med på å gjøre bsuen gunstig. jeg har flere venner som ikke gadd å spare i bsu fordi det ikke var vits. Resultatet var at da vi var 30, hadde jeg omtrent full bsu, mens de hadde 30-40000 kr (og ellers ingenting på andre sparekontoer)Anonymous poster hash: 69b90...01a 1
Gjest Ciegus Skrevet 13. juni 2014 #9 Skrevet 13. juni 2014 Det med å vente med å spare på bsu fordi man ikke tjener nok til å få skattefradraget kan være ganske dumt når man nærmer seg 30. Man må spare i minst 8 år for å makse bsuen, og man bør derfor begynne senest når man er 25. Den høye renten, pluss at sparebeløpet blir låst, slik at man ikke ender opp med å bruke det på andre ting, er også med på å gjøre bsuen gunstig. jeg har flere venner som ikke gadd å spare i bsu fordi det ikke var vits. Resultatet var at da vi var 30, hadde jeg omtrent full bsu, mens de hadde 30-40000 kr (og ellers ingenting på andre sparekontoer)Anonymous poster hash: 69b90...01a Klar over dette også, men jeg har uansett ikke hatt en krone til overs å spare. Men ellers viktig poeng!
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #10 Skrevet 13. juni 2014 Det med å vente med å spare på bsu fordi man ikke tjener nok til å få skattefradraget kan være ganske dumt når man nærmer seg 30. Man må spare i minst 8 år for å makse bsuen, og man bør derfor begynne senest når man er 25. Den høye renten, pluss at sparebeløpet blir låst, slik at man ikke ender opp med å bruke det på andre ting, er også med på å gjøre bsuen gunstig. jeg har flere venner som ikke gadd å spare i bsu fordi det ikke var vits. Resultatet var at da vi var 30, hadde jeg omtrent full bsu, mens de hadde 30-40000 kr (og ellers ingenting på andre sparekontoer)Anonymous poster hash: 69b90...01a Hva hvis man sparer på høyrentekonto isteden da? Hvis man ikke har nok lønn til å betale skatt altså. Anonymous poster hash: 617d0...8fc
Gjest Ciegus Skrevet 13. juni 2014 #11 Skrevet 13. juni 2014 Hva hvis man sparer på høyrentekonto isteden da? Hvis man ikke har nok lønn til å betale skatt altså. Anonymous poster hash: 617d0...8fc Poenget til AB er at man kan spare max 200 000 i BSU. Hvis man som meg begynner å spare først når man er 27 vil man ikke rekke å spare mer enn 175 000 kroner. Man bør derfor begynne å spare det året man er 26 for å fylle kontoen, uavhengig av om man får skattefordelene eller ei, for å få den gode renta. Om du finner en høyrentekonto med like god rente som BSU er det bare å spare der i stedet - men finner du det, da?
Gjest Wei Wei Skrevet 13. juni 2014 #12 Skrevet 13. juni 2014 Om du finner en høyrentekonto med like god rente som BSU er det bare å spare der i stedet - men finner du det, da? Man finner vel neppe en høyrentekonto med bedre rente enn BSU. Nå husker jeg ikke det riktige tallet, men tar man skattefradraget med i beregningen, så blir BSU "renta" noe sånt som 16%. Og det er jo et kjemperente!!! Tilbake til hovedspørsmålene. Jeg vet ikke om du må opprette BSU før boligkjøpet og ikke får lov til det når du allerede eier en bolig, men det koster vel lite å opprette en konto. Er det kanskje gratis og? Du trenger ikke å sette inn noe på konto nå, men det skader ikke å opprette en hvis du skal gjøre det senere uansett. 1
V.S. Skrevet 13. juni 2014 #13 Skrevet 13. juni 2014 Du bør tjene over ca kr 50.000,- (opp nå pga forhøyet grense på BSU) før det er lønnsomt med BSU. BSU kan du spare kr 200.000,- til du blir 33 år, men kan kun spare kr 25.000,- i året. Er fullt mulig å starte BSU selv om du har boliglån. Ingen krav til sparing for å få boliglån. Jobber som finansrådgiver i DNB, bare å ta kontakt Vi hjelper gjerne!
V.S. Skrevet 13. juni 2014 #14 Skrevet 13. juni 2014 Det er gratis å opprette BSU. DNB tilbyr BSU 2.0 som er helt likt BSU, men at du ikke får skattefradraget. Renten er 4,65 %. Avkastningen i året med skattefradrag (spart maks beløp) er 23,4 %. Ingen andre plasser kan du spare med så høy avkastning uten risiko. Sett i gang
Gjest Ciegus Skrevet 13. juni 2014 #15 Skrevet 13. juni 2014 Du bør tjene over ca kr 50.000,- (opp nå pga forhøyet grense på BSU) før det er lønnsomt med BSU. BSU kan du spare kr 200.000,- til du blir 33 år, men kan kun spare kr 25.000,- i året. Er fullt mulig å starte BSU selv om du har boliglån. Ingen krav til sparing for å få boliglån. Jobber som finansrådgiver i DNB, bare å ta kontakt Vi hjelper gjerne! Så vidt jeg skjønte vilkårene, må bsu være opprettet før boliglånet, for å kunne bruke bsu til å nedbetale det samme lånet.
V.S. Skrevet 13. juni 2014 #16 Skrevet 13. juni 2014 Så vidt jeg skjønte vilkårene, må bsu være opprettet før boliglånet, for å kunne bruke bsu til å nedbetale det samme lånet. Snakket nå med DNB kundeservice og fikk beskjed om at det er ok.
Gjest Ciegus Skrevet 13. juni 2014 #17 Skrevet 13. juni 2014 Snakket nå med DNB kundeservice og fikk beskjed om at det er ok. Så vidt jeg forstår Wikipedia må bsu inngås før boligkjøp (og dermed før lånet tas opp, for de fleste). DnB er altså uenige? Det er jo ikke DnB som bestemmer reglene...
V.S. Skrevet 14. juni 2014 #18 Skrevet 14. juni 2014 Så vidt jeg forstår Wikipedia må bsu inngås før boligkjøp (og dermed før lånet tas opp, for de fleste). DnB er altså uenige? Det er jo ikke DnB som bestemmer reglene... Wiki er ikke akkurat fasiten
Gjest Ciegus Skrevet 14. juni 2014 #19 Skrevet 14. juni 2014 Nei men har lest det samme her og flere andre steder. Wiki er ikke akkurat fasiten
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2014 #20 Skrevet 15. juni 2014 Snakket nå med DNB kundeservice og fikk beskjed om at det er ok. Du tar feil. Sjekk § 16-10-4. (1) og (2): https://www.dnb.no/portalfront/dnb/nedlast/privat/avtaler/bsu-avtalevilkaar.pdf Hvordan kan du jobbe i DnB når du ikke engang klarer å sjekke egne avtalevilkår? Anonymous poster hash: 3f1e4...587
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå