Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

De tre ordene, hvem sier du det til?

Vil du si det til kjæresten/ samboeren, barna, venner?

Hørte noen si jeg elsker deg til datteren sin på 10. Og datteren sa det samme. Det har jeg aldri hørt før, mellom foreldre og barn.

Har også hørt noen si det til venner....

Mulig det ikke er jeg som er helt oppdatert her. :wink:

Men for meg er de tre ordene en kjærlighetserklæring til den personen jeg deleer livet med. Elsker forbinder jeg ikke med barn og venner.

Glad i deg, bryr meg om, viktig i livet mitt o.l, ville jeg ha brukt til barn og venner.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig med deg. "Jeg elsker deg" sier jeg kun til samboeren min. "Jeg er glad i deg" kan jeg godt bruke både til ham, familie, venner, katten (jada :wink:) osv. Jeg kunne aldri sagt jeg elsker deg til et barn eller til foreldrene mine. "Jeg er glad i deg" er ikke noe mindre betydningsfullt i mine øyne, det er bare annerledes.

Skrevet

Jeg er vel heller sparsom med kjærlighetserklæringer både når det gjelder "jeg elsker deg" og "jeg er glad i deg". Det første sier jeg kun til samboeren min, og det er ikke noe jeg forteller ham daglig. Men han hører hele tiden at jeg er glad i ham, noe jeg svært sjelden sier til familie og venner. De veit at jeg er det selv om jeg ikke sier det og jeg føler at slike ord betyr mye mer når de ikke brukes hele tiden.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg sier det til min kjære og mine barn. Til andre jeg er glad i bruker jeg ordene glad i.

Skrevet

Sier det kun til Saeriamannen. :D

Skrevet

Til kjærester, men innbiller meg at jeg også kan si det til barna mine, for å elske er jo den sterkeste kjærligheten og jeg tror jeg kommer til å føle det for mine barn. Ikke vet jeg.

Bestevenninna mi har sagt at hun elsker meg to ganger i fylla, da ble jeg litt utilpass.

Skrevet
Jeg er vel heller sparsom med kjærlighetserklæringer både når det gjelder "jeg elsker deg" og "jeg er glad i deg". Det første sier jeg kun til samboeren min' date=' og det er ikke noe jeg forteller ham daglig. Men han hører hele tiden at jeg er glad i ham, noe jeg svært sjelden sier til familie og venner. De veit at jeg er det selv om jeg ikke sier det og jeg føler at slike ord betyr mye mer når de ikke brukes hele tiden.[/quote']

Helt enig med deg.

Skrevet
og det er ikke noe jeg forteller ham daglig. Men han hører hele tiden at jeg er glad i ham,

Sånn er det med meg også. "Jeg elsker deg" sier jeg av og til, når det virkelig føles rett å si det, det må være litt mer enn en hverdagslig følelse. "Jeg er glad i deg" sier jeg derimot hver dag.

Skrevet

De ordene tilhører min kjære- og bare ham. Er jeg så heldig å få barn noengang, kommer jeg til å bruke ordene 'glad i...'.

Skrevet

Jeg sier "jeg elsker deg" til mannen min. Ikke ofte, men når jeg gjør det kommer det rett fra hjertet. For meg er det så sterke ord at jeg nesten ikke tør si dem høyt. :wink:

Snart blir jeg også mamma! :P Overfor barna tror jeg det vil være mest naturlig for meg å si at jeg er glad i dem. Jeg legger noe annet i det å elske...

Skrevet

"Jeg elsker deg" sier jeg bare til mannen min...

"Jeg er glad i deg" har jeg noen ganger sagt til veldig gode venner, men det er ikke ofte. Hender foreldrene mine og søsteren min får høre det også, men det er nok ikke så ofte nei...

Skrevet

Til kjæresten sier jeg at jeg er glad i han veldig ofte, flere ganger daglig. fremtidige barn vil jeg nok også si dette til. mamma får høre det noen ganger at jeg er glad i henne, men ikke så altfor ofte.

Ordene "jeg elsker deg" er veldig betydningsfulle for meg, og første gang kjæresten min sa det til meg ble jeg helt paff og utrolig rørt. vi hadde da vært sammen i omtrent 9 mnd.. nå har vi vært sammen i 2 år og i en periode så sa vi det veldig ofte til hverandre, så pass mye at jeg følte at ordene ble "oppbrukt". nå sier jeg det derimot sjeldnere. ikke fordi jeg er noe mindre glad i han, men fordi ordene betyr mye mer når de kommer sjeldnere.

Skrevet

Jeg er overrasket over hvor tilbakeholdne dere er med kjærlighetserklæringer!!

Til mine barn sier jeg så absolutt "jeg elsker deg" og de sier det samme til meg - ofte. For det gjør jeg - men på en helt annen måte enn i fohold samboeren min.

Til henne sier jeg det veldig ofte. Rett og slett fordi det er sant og fordi jeg vet at hun liker å høre det ofte, på samme måte som jeg liker å høre det.

Jeg sa det ikke til henne før vi hadde vært sammen en god stund og jeg visste med meg selv at jeg virkelig mente det. Da hadde det en spesiell virkning og fikk en sterk og god reaskjon tilbake. For vi vet begge at det er sterke ord som ikke bør brukes i hytt og vær.

Skrevet

Du synes vi er tilbakeholdne, men jeg synes kanskje du øser ut erklæringer som mister litt av meningen når det blir brukt i hytt og pine. Dessuten viser man kjærlighet på forskjellige måter. Jeg har ikke behov for å si at jeg elsker samboeren min 10 ganger om dagen, føler det gjør uttrykket tamt og hverdagslig. Derimot viser vi kjærlighet på andre måter. I familien min er vi også vant til å klemme og ta på hverandre ofte, noe jeg ser er uvanlig for de fleste, men det betyr ikke at jeg tror de er kalde mennesker som ikke er glade i hverandre. Mennesker er forskjellige.

Gjest Anonymous
Skrevet
Du mener at vi er tilbakeholdne' date= men jeg synes du øser ut erklæringer som mister litt av meningen når det blir brukt i hytt og pine. Dessuten viser man kjærlighet på forskjellige måter. Jeg har ikke behov for å si at jeg elsker samboeren min 10 ganger om dagen, føler det gjør uttrykket tamt og hverdagslig. Derimot viser vi kjærlighet på andre måter. I familien min er vi også vant til å klemme og ta på hverandre ofte, noe jeg ser er uvanlig for de fleste, men det betyr ikke at jeg tror de er kalde mennesker som ikke er glade i hverandre. Mennesker er forskjellige.

Jeg mente ikke å kritisere !! Bekalger så mye. Og du har helt rett i at ord kan bli "brukt opp". Spesielt hvis de ikke blir ledsaget av handling.

Jeg er helt enig i at man kan (og bør) vise kjærlighet på mange måter. Og handlinger er langt viktigere enn ord, det er helt sikkert.

Men jeg la merke til at kun én av de andre skribentene sa klart at hun har barn, og hun sa også "jeg elsker deg" til barna sine. Tror nok det ligger noe der, og at flere av dere andre vil forandre litt syn på dette når dere selv får barn.

Den kjærligheten de fleste foreldre føler for sine barn er av en helt annen karakter enn den man føler for en partner. Og like sterk. Men det er ingen konkurranse mellom de formene for kjærlighet. De er bare litt ulike.

Skrevet

Noen av oss har kanskje ikke barn, men vi har alle vært barn og vet hvordan det ville føles om foreldrene sa dette til oss. Jeg hadde i allefall følt det underlig. Men, jeg er kanskje ikke som alle andre, jeg har en fransk mor i tillegg til at foreldrene mine alltid har snakket engelsk mellom seg hjemme slik at franske og engelske kjæleord og -uttrykk har vært mer vanlig hos oss. Kanskje føler jeg derfor at "jeg elsker deg" blir litt unaturlig. Men det må jo uansett være opp til hver enkelt. "Jeg er glad i deg" er ikke en svakere kjærlighetserklæring enn "jeg elsker deg", det kommer helt an på den som sier den, den som hører det, situasjonen osv.

Gjest Phair
Skrevet

Jeg sier "jeg elsker deg" til både kjæresten min og ungene mine. Jeg har aldri sagt "jeg er glad i deg" til noen andre i familien. Så da førstemann ble født begynnte jeg å si det til henne fra hun var baby så de ikke skulle være så "vanskelig" å si det når hun ble større og forstod hva det betydde. Nå sier jeg det til både henne og "minsten" når jeg legger de for kvelden.

Gjest Anonymous
Skrevet
Noen av oss har kanskje ikke barn' date= men vi har alle vært barn og vet hvordan det ville føles om foreldrene sa dette til oss. Jeg hadde i allefall følt det underlig. Men, jeg er kanskje ikke som alle andre, jeg har en fransk mor i tillegg til at foreldrene mine alltid har snakket engelsk mellom seg hjemme slik at franske og engelske kjæleord og -uttrykk har vært mer vanlig hos oss. Kanskje føler jeg derfor at "jeg elsker deg" blir litt unaturlig. Men det må jo uansett være opp til hver enkelt. "Jeg er glad i deg" er ikke en svakere kjærlighetserklæring enn "jeg elsker deg", det kommer helt an på den som sier den, den som hører det, situasjonen osv.

Du har nok helt rett i at det avhenger mye av hva vi er vant til. Utfra hvordan jeg oppfatter språket (men jeg har ikke monopol på vettet....) vil jeg si at på norsk er det en grads-forskjell på "jeg elsker deg" og "jeg er glad i deg".

Kjæresten min er engelsk-talende og vi er begge skjønt enige om at norsk er et språk med flere nyanser enn engelsk når det gjelder akkurat dette. "I love you" brukes jo til alt og betydningen avhenger veldig av hva som legges i det.

Men for å sette et foreløpig punktum fra min side vil jeg jo si at det er utrolig positivt at man er opptatt av hvordan uttrykke noe så fint som kjærlighet til hverandre. Det skulle vel gi håp for denne kloden ??

Skrevet

Hva er å elske?

For meg er det å være så glad i noen at det å miste den/dem vil være uutholdelig...

Selvfølgelig elsker jeg barnet mitt - mer enn noe annet! Men jeg elsker også kjæresten min, og skal jeg si dere noe? Det ene utelukker faktiskt ikke det andre!

Gjest gjest1
Skrevet

Eg fortel kjærasten min at eg elskar han, fleire gonger om dagen. Det gjer eg jo, både i ord og handling. Eg syns ikkje det å seie at eg elskar han eg elskar blir "å øse ut erklæringer i hytt og pine".

Eg er forresten vant til at foreldra mine har sagt dei er glade i meg, heilt sidan eg var lita, og eg fortel familien min og vennene mine at eg er glad i dei.

Mange som sikkert er ueinige med meg, men eg syns faktisk ikkje slike vakre ord kan seiast for ofte. Så lenge ein meiner det, blir ikkje orda oppbrukt, dei får nemleg næring kvar dag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...