AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #1 Skrevet 12. juni 2014 For snart 4 år siden vurderte søsteren min og jeg og selge en fritidsbolig vi arvet. Vi skrev under en meglerkontrakt som var gyldig i 6 md. Fritidsboligen lå ute for salg i nesten et år men ble ikke solgt. (vi skrev aldri noen ny kontrakt). Vi snakket med megler som rådet oss til å ta bort annonsen en stund for så å legge den tilbake når det nærmet seg sesong igjen (fritidsboligen er kun sommerbolig på en øy i nordnorge, så det er veldig sesongavhengig). Og så sluttet den megleren vi hadde kontakt med i firmaet, og vi ble oppringt av den nye personen som jobbet der. Da ble vi enige om å vente et par md til før vi la den ut på markedet igjen nærmere våren. Så begynte min søster å bruke fritidsboligen (hun bor nærmest), og vi bestemte oss for å ikke gjøre noe hverken fra eller til i en periode. Altså vi var usikre på om vi ville selge. Og siden megler aldri tok kontakt med oss igjen, så har vi egentlig latt det bli med det. Vi ble altså aldri mer kontaktet av megler firmaet! Nå har det gått noen år, og min søster skal flytte, og vil dermed ikke bruke fritidsboligen så mye som hun har gjort, og vi lurer derfor på om vi skal prøve å selge den igjen. I kontrakten står det at den er gyldig i 6 md og vi undertegnet ikke noen ny. Det står at det er et fast beløp (30.000 tror jeg det er) som skulle betales uavhengig av salg eller ikke (faste avgifter til annonsering, bilder o.l. som ble gjort. Taksten betalte vi når den ble utført direkte til takstmann). Vi har ikke mottatt noe krav fra megler, og ikke hørt noen verdens ting. Det jeg/vi lurer på nå, er om vi fortsatt er bundet til denne kontrakten? Må vi fortsatt bruke denne megleren eller kan vi gå til noen andre? Kan de i så fall nå komme å kreve at vi betaler de 30.000? Bør vi gå til advokat å høre først kanske? Vi har jo ikke akkurat gode erfaringer med dette meglerkontoret, så om vi ikke må bruke de, vil vi gjerne bytte til noen som er litt mer serviceminded og hvor det ikke er så mye rot som det viste seg å være der. Jeg leser at det er en generell foreldesesfrist på 3 år. Gjelder det dette også? Noen som vet eller har vært bort i liknende? Anonymous poster hash: 1528c...5db
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #2 Skrevet 12. juni 2014 Så vidt jeg kan se er dette en helt vanlig avtale om å yte en tjeneste og fakturering i etterkant. Da gjelder 3 år. Veldig rart meglerkontor som ikke følger opp et så stort krav...Anonymous poster hash: 4f91f...083
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #3 Skrevet 12. juni 2014 Så vidt jeg kan se er dette en helt vanlig avtale om å yte en tjeneste og fakturering i etterkant. Da gjelder 3 år. Veldig rart meglerkontor som ikke følger opp et så stort krav...Anonymous poster hash: 4f91f...083 Enig at det er rart. Ingen av oss har flyttet eller endret adresse/tlf, og ingen av oss har blitt kontaktet på snart 3 år. Det er et kjent megler firma, men som sagt så opplevde vi mye rot. Men rart at de ikke har flulgt opp på noen måte. TS Anonymous poster hash: 1528c...5db
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #4 Skrevet 12. juni 2014 Hovedregelen er en foreldelsesfrist på tre år, med mindre det er holdepunkter for noe annet. Jeg kan ikke se at det er det her, ei heller at firmaet har gjort noe for å avbryte fristen. Jeg ville gått ut fra at kravet er foreldet. Anonymous poster hash: c47c2...76f
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #5 Skrevet 12. juni 2014 Sjekk med forbrukerrådet. Anonymous poster hash: 74e75...945
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #6 Skrevet 16. juni 2014 Sjekk med forbrukerrådet. Anonymous poster hash: 74e75...945 De svarer ikke på denne type spørsmål/saker har jeg fått skriftelig beskjed om tidligere. TS Anonymous poster hash: 1528c...5db
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2014 #7 Skrevet 16. juni 2014 Hovedregelen er en foreldelsesfrist på tre år, med mindre det er holdepunkter for noe annet. Jeg kan ikke se at det er det her, ei heller at firmaet har gjort noe for å avbryte fristen. Jeg ville gått ut fra at kravet er foreldet. Anonymous poster hash: c47c2...76f Jeg, også. Også hadde jeg naturligvis valgt et annet meglerfirma denne gangen, slik at de "gamle" ikke plutselig finner info om dere fra forrige gang og begynner å lage bøll... Anonymous poster hash: 9d0a7...225
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå