Gladjente123 Skrevet 11. juni 2014 #1 Skrevet 11. juni 2014 Hei! Jeg er en jente på 20 år som i mange år har ønsket meg hund. Det siste året har jeg veid mye for og imot, og har innsett at jeg ikke lenger klarer å vente med å skaffe meg en liten pelskledd bestevenn. Har vært barnevakt for mine venninners hunder utallige ganger, og vet at jeg er i stand til å ta vare på en hund både økonomisk, følelsesmessig og med tanke på tid. Jeg klarer allikevel ikke å bestemme meg for hvilken rase som vil trives best hos meg. Jeg er student, og bor i en leilighet i Bergen sentrum sammen med min samboer jeg har vært kjæreste med i 5 år. Ønsker en liten selskapshund som liker å gå tur og være aktiv. Har ikke tenkt å drive med utstilling eller agility. Samboeren min er allergisk, og ønsker derfor en allergivennlig hund. Er klar over at man er allergisk mot enten hår, "flass" eller spytt og at ingen hunder er 100% allergivennlige, men kjæresten min reagerer i hovedsak på hår. Min favorittrase sålangt er korthårede chihuahuaer, men er enda ikke helt sikker. Noen som har erfaringer, tips eller raser å anbefale? Setter stor pris på svar!
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #3 Skrevet 11. juni 2014 Når kjæresten din er allergisk bør dere iallfall låne hund først i en periode for å se hva han tåler. Å skaffe seg hund med allergiker i hus er en omplasseringshistorie som kommer til å skjeAnonymous poster hash: f5b72...bbe 2
Gladjente123 Skrevet 11. juni 2014 Forfatter #4 Skrevet 11. juni 2014 Når kjæresten din er allergisk bør dere iallfall låne hund først i en periode for å se hva han tåler. Å skaffe seg hund med allergiker i hus er en omplasseringshistorie som kommer til å skjeAnonymous poster hash: f5b72...bbe Det har vi allerede gjort. Passet en korthåred chihuahua i 4 uker, og det gikk svært bra. Kjæresten min reagerte ikke på denne hunden
Gladjente123 Skrevet 11. juni 2014 Forfatter #5 Skrevet 11. juni 2014 Chinese crested powderpuff kanskje? Har tenkt på det ja! Har du noen erfaringer om pelsstellet på disse? takk for raskt svar!
Dricka Skrevet 11. juni 2014 #6 Skrevet 11. juni 2014 Har tenkt på det ja! Har du noen erfaringer om pelsstellet på disse? takk for raskt svar! Usikker. Vil tro det ikke er så mye. Litt børsting og et bad da det trengs. Bare hilst på disse søte hundene og lest litt om dem. Lenge siden så har glemt det meste
Gladjente123 Skrevet 11. juni 2014 Forfatter #7 Skrevet 11. juni 2014 Usikker. Vil tro det ikke er så mye. Litt børsting og et bad da det trengs. Bare hilst på disse søte hundene og lest litt om dem. Lenge siden så har glemt det meste Det skal nok gå fint! Har lest at disse er veldig intelligente og rolige hunder, så de er med i "beregningen". Har også tenkt på havanesere eller king charles, men disse har visstnok en tendens til å utvikle mye sykdommer ut i fra det jeg har lest og hørt
Dricka Skrevet 11. juni 2014 #8 Skrevet 11. juni 2014 Det skal nok gå fint! Har lest at disse er veldig intelligente og rolige hunder, så de er med i "beregningen". Har også tenkt på havanesere eller king charles, men disse har visstnok en tendens til å utvikle mye sykdommer ut i fra det jeg har lest og hørt Jeg er litt usikker.. men jeg troor portugisisk vannhund er noe allergivennlig? Ser litt ut som en puddel egentlig.
Gladjente123 Skrevet 11. juni 2014 Forfatter #9 Skrevet 11. juni 2014 Jeg er litt usikker.. men jeg troor portugisisk vannhund er noe allergivennlig? Ser litt ut som en puddel egentlig. De er veldig fine, men tror de blir litt i største laget for meg. Bor som sagt i leilighet, og vil ikke frarøve en stor hund friheten til å kunne bevege seg fritt rundt på et større areale:) små hunder trenger selvfølgelig like mye mosjon som andre hunder, men tenker mer på tiden den vil tilbringe i leiligheten, og at boltrearealet for en liten hund vil være større i min leilighet enn for en stor hund i min leilighet. Tusen takk for svar, setter pris på det! 1
sunflower Skrevet 11. juni 2014 #10 Skrevet 11. juni 2014 (endret) Allergivennlige hunder = hunder som krever pelsstell, i så og si alle tilfeller. Hvor mye pelsstell ser du for deg? Edit: Hunder med lite fett i pelsen (altså generelt korthårede, med "frisk" pels) kan kanskje også være aktuelt siden samboeren din ikke reagerte på korthåret chi. Da er spekret brått større Endret 11. juni 2014 av olinari
Gladjente123 Skrevet 11. juni 2014 Forfatter #11 Skrevet 11. juni 2014 Allergivennlige hunder = hunder som krever pelsstell, i så og si alle tilfeller. Hvor mye pelsstell ser du for deg? Edit: Hunder med lite fett i pelsen (altså generelt korthårede, med "frisk" pels) kan kanskje også være aktuelt siden samboeren din ikke reagerte på korthåret chi. Da er spekret brått større Tusen takk for svar! Jeg ser for meg at pelsstellet ikke blir noe problem dersom jeg velger å skaffe meg en hund som krever mye pelsstell, ser på det som kosestund. Med det sagt ønsker jeg en hund som ikke røyter så altfor mye, men det er vel ofte et resultat av hvor flink man er med pelsstellet, til å gre osv? Tips om hunderaser med lite fett i pelsen?
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #12 Skrevet 12. juni 2014 Bichon Havanais. De har ikke pels, men hår. Veldig lette å oppdra, lekne, men rolige. Anbefaler på det varmeste. Anonymous poster hash: 7e1f2...4e8
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #13 Skrevet 12. juni 2014 Puddel, finnes i forskjellige størrelser helt ned til ca 2,5 kg. Hvor mye pelsstell du får kommer ann på hvordan klippen er. En helt kort klipp gir lite pelsstell, så her bestemmer man selv. De er veldig smarte, lettlærte, lojale, rolige og snille. Anonymous poster hash: 01700...eef
Gjest Yellowrose Skrevet 12. juni 2014 #14 Skrevet 12. juni 2014 Jeg tenkte med en gang på chinese crested (kinesisk nakenhund) Den er allergivennlig, men krever solkrem på sommeren og noe klær på vinteren. Den vil gjerne være med deg overalt og skal helst ligge så tett inntil som mulig Fin hund!
Gjest Evans Skrevet 12. juni 2014 #15 Skrevet 12. juni 2014 Hva med liten puddel? Jeg har bare erfaring med stor puddel, og de er vel litt roligere en liten puddel, men de små er jo ser jo veldig fine og greie ut syns jeg
Gjest Belle âme Skrevet 12. juni 2014 #16 Skrevet 12. juni 2014 Bichon frisè. Bichon havanais. Coton de tulear. Bolognese. Løwchen. Kinesisk nakenhund. Puddel.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #17 Skrevet 12. juni 2014 Forhatt blir eg vel, men jeg og kjæresten min er begge allergiske og har en cockapoo - altså en blandingshund. Blanding av cocker spaniel og puddel. Ingen av oss reagerer på henne og hun er akkurat passe stor/liten. Vi bor i leilighet og føler ikke at hun har for liten plass. Anonymous poster hash: 66a5c...7ce
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #18 Skrevet 12. juni 2014 Border Terrier. Små hyggelige og robuste hunder som røyter lite og er relativt allergivennelige. Anonymous poster hash: c98d4...a8d
sunflower Skrevet 12. juni 2014 #19 Skrevet 12. juni 2014 Tusen takk for svar! Jeg ser for meg at pelsstellet ikke blir noe problem dersom jeg velger å skaffe meg en hund som krever mye pelsstell, ser på det som kosestund. Med det sagt ønsker jeg en hund som ikke røyter så altfor mye, men det er vel ofte et resultat av hvor flink man er med pelsstellet, til å gre osv? Tips om hunderaser med lite fett i pelsen? Dersom pelsstell ikke er noe problem kan du se på puddel. De er skjønne hunder, men pelsen krever mye vedlikehold. Hunderaser med lite fettete pels er typisk "glattpelsraser", raser som bare har ett pelslag. Eksempelvis korthåret chihuahua, whippet og dvergpincher.
Gjest Evans Skrevet 12. juni 2014 #20 Skrevet 12. juni 2014 Dersom pelsstell ikke er noe problem kan du se på puddel. De er skjønne hunder, men pelsen krever mye vedlikehold. Hunderaser med lite fettete pels er typisk "glattpelsraser", raser som bare har ett pelslag. Eksempelvis korthåret chihuahua, whippet og dvergpincher. Det tar faktisk ikke så mye tid som man skulle tro - i hvert fall ikke med den vi har hatt. Brukte maskin på hele han (liker ikke denne puddelsveisen, så han var kortklipt) hver tredje uke. Var første gang hos hundefrisør og lærte hvordan vi skulle gjøre det, så gikk det helt fint å gjøre det selv Og med en liten hund tar det nok mye kortere tid også. Så sant han klarer å sitte stille da. Det er jo en fordel - da går det med en gang mye lettere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå