Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I fjor så kjøpte jeg en leilighet til 1,9 og er i vurderingsfasen om jeg skal selge leiligheten. Per i dag er lånet på leiligheten nede i 1,4, mens leilighetens verdi har økt pga. oppussing til mellom 2,2-2,3.
Spørsmålet er hvordan jeg regner ut eventuelt overskudd fra salget, og vil det lønne seg å selge leiligheten så fort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor vil du selge?

Husk at det koster med megler, og det koster å flytte.

Skrevet

Hvorfor vil du selge?

Husk at det koster med megler, og det koster å flytte.

Ønsker å selge siden jeg ønsker å flytte utenlandsk.

Skrevet

Planen er å selge leiligheten, for å sette overskuddet inn på høyrente konto mens jeg leier en billigere leilighet i nye landet i et par år kanskje, til jeg finner noe mer egnet for meg og mannen. Men jeg er usikker på om det lønner seg, og om jeg burde fortsette å ha et avstandsforhold i noen år til.

AnonymBruker
Skrevet

Har du bodd der mindre enn 2 år må du skatte av overskuddet

Anonymous poster hash: cb49d...0f1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er en større by du bor i er det vel gode muligheter til å leie ut, og evt bruke leieinntektene på lånnedbetaling osv? Sykt dyrt å flytte. Hvis boligen har økt såppas på et år (ikke et spesielt godt år heller) så kan det jo hende at du kan tjene mye på å leie ut istedet for å selge.

Anonymous poster hash: 87905...443

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er en større by du bor i er det vel gode muligheter til å leie ut, og evt bruke leieinntektene på lånnedbetaling osv? Sykt dyrt å flytte. Hvis boligen har økt såppas på et år (ikke et spesielt godt år heller) så kan det jo hende at du kan tjene mye på å leie ut istedet for å selge.

Anonymous poster hash: 87905...443

Det hadde vært en mulighet om det ikke hadde vært et forbud om utleie over lenger tid. (Borettslag.) Og siden jeg heller ikke vil bo i nærheten, så kan det bli litt problematisk.

Skrevet

Hvor mange prosent er det en må skatte av det?

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du er rimelig sikker på verdistigningen (sjekk andre tilsvarnede leiligheter for sikkerhets skyld) så kan du jo selge men husk at du kanskje må skatte av overskuddet:

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/Bil-og-bolig/Bolig/Kjop-og-salg/Salg-mv-av-fast-eiendom/?chapter=3833

Jeg ville nok ha forsøkt meg på utleie, selv om det er borettslag så kan du som regel leie ut i 3 år så lenge du har bodd der selv. Det er heller ikke alle borettslag som håndhever utleiereglementet like hardt så lenge de som bor der istedet for deg oppfører seg i tråd med vedtekter og husordensregler.

Anonymous poster hash: 4e4b5...5ba
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange prosent er det en må skatte av det?

Det er 28% av eventuell fortjeneste, som i andre investeringer man tar ut avkastning for.

Anonymous poster hash: 4e4b5...5ba

AnonymBruker
Skrevet

1 år er det vel???

Anonymous poster hash: 71aab...14e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For at gevinst ved salg av bolig skal være skattefri (og dermed heller ingen rett til fradrag for tap), må begge de følgende betingelser være oppfylte:

• Salget må finne sted eller avtales mer enn ett år etter at boligen ble ervervet (eiertid), og
  • eieren må ha brukt boligen til egen bolig i minst ett år i løpet av de siste to årene før salget finner sted (botid). Vanligvis vil bare botid i egen eiertid regnes med.

Eventuell gevinst er ikke skattepliktig dersom du har eid boligen i mer enn 12 måneder, og du i din eiertid har brukt den som egen bolig i minst 12 av de siste 24 måneder før salget. Eventuelt tap er bare fradragsberettiget dersom eventuell gevinst hadde vært skattepliktig.

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/Bil-og-bolig/Bolig/Kjop-og-salg/Salg-mv-av-fast-eiendom/?chapter=3833

Anonymous poster hash: 012cb...586

AnonymBruker
Skrevet

1 år er det vel???

Anonymous poster hash: 71aab...14e

Var overbevist om at det var 2, men ser jeg tok feil.

Skrevet

Så om jeg har bodd i leiligheten i 15 måneder så vil gevinst av salg bli skattefritt? Har jeg forstått det riktig?

• Liker 1
Skrevet

Så om jeg har bodd i leiligheten i 15 måneder så vil gevinst av salg bli skattefritt? Har jeg forstått det riktig?

Ja, da slipper du skatt.

• Liker 1
Skrevet

Er det en leilighet du kunne tenke deg å bo i når du kommer tilbake? Hvis ikke, bør du selge nå pga skatteregelen.

Skrevet

Er det en leilighet du kunne tenke deg å bo i når du kommer tilbake? Hvis ikke, bør du selge nå pga skatteregelen.

Det er ikke en leilighet jeg ønsker å flytte tilbake til overhodet.

Skrevet

Da er jo saken grei. Det er dumt å reise nå og vente med å selge, for da har du jo ikke bodd i leil siste året. Bedre å få hele fortjenesten selv.

Skrevet

Boligverdi

- megler

- gjeld på bolig

= Egenkapital etter salg av bolig.

Dette heter bundet egenkapital dersom du skal kjøpe ny bolig før du har fått solgt din.

Skrevet

Dersom du har bodd i leiligheten minimum 1 år av de siste 2 årene, er gevinsten skattefri.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...