Gå til innhold

Hvorfor er det så himla dyrt å sende pakke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vet ikke grunnen til den høye prisen av sending av pakker i Norge. Hva i all verden er den? Det koster jo flesk!

150 kroner for en liten pakke!? Why..?

Anonymous poster hash: ade2e...de4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fordi vi bor i Norge og her er alt dyrt...

Anonymous poster hash: e195f...9ef
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi vi bor i Norge og her er alt dyrt...

Anonymous poster hash: e195f...9ef

Så sant, så sant...

Anonymous poster hash: ade2e...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Godt spørsmål, men det gjelder ikke kun i Norge. Skal man sende pakker fra f.eks. England er det også kjempedyrt.

Anonymous poster hash: 71425...0db
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de nå skal tjene penger på tjenestene sine, i motsetning til gamle dager da det var en rettighet vi hadde til å få sendt post og det var for det meste sponset av staten (selv om vi betalte litt da også).

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi drivstoff og kjøretøy er så himla dyrt, og alle skal tjene masse penger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk våre "flotte" politikere. Tror du eksempelvis klær hadde vært så rimelig som idag hvis det kun var en butikk som fikk levere varer og hadde monopol?

For det er det posten norge har idag på privatmarked. På jobb har jeg ordnet avtale med Tollpost for forsendelser av pakker- mye billigere og raskere enn posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk våre "flotte" politikere. Tror du eksempelvis klær hadde vært så rimelig som idag hvis det kun var en butikk som fikk levere varer og hadde monopol?

For det er det posten norge har idag på privatmarked. På jobb har jeg ordnet avtale med Tollpost for forsendelser av pakker- mye billigere og raskere enn posten.

Nå har ikke posten norge monopol på pakker.

Anonymous poster hash: d440c...ca8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke. Posten har ikke monopol lenger på pakker. Hvilket betyr at de ikke er subsidiert lenger heller (for det ville være konkuransedrivende), hvilket betyr at de skal konkurere med selskaper som Postnord som er uendelig mye større (Posten Sverige, posten Danmark, og jeg husker ikke hvor Tollpost kommer fra)

Så over ganske kort tid, kan vi regne med at alt som er bygd opp av pakke infrastruktur i Norge er rassert. Yeah!!

Endret av Druid
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke posten norge monopol på pakker.

Anonymous poster hash: d440c...ca8

Tror du glemte å lese alt jeg skrev. Forsøk igjen, et lite hint "privatmarked" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke. Posten har ikke monopol lenger på pakker. Hvilket betyr at de ikke er subsidiert lenger heller (for det ville være konkuransedrivende), hvilket betyr at de skal konkurere med selskaper som Postnord som er uendelig mye større (Posten Sverige, posten Danmark, og jeg husker ikke hvor Tollpost kommer fra)

Så over ganske kort tid, kan vi regne med at alt som er bygd opp av pakke infrastruktur i Norge er rassert. Yeah!!

Nummer 2 som ikke klarte å lese alt jeg skrev, som jeg nevnte over - et lite hint er "privatmarked" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du glemte å lese alt jeg skrev. Forsøk igjen, et lite hint "privatmarked" ;)

Har fortsatt ikke monopol. Vet du ikke at Tollpost har avtale med Ica?

Endret av Druid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har fortsatt ikke monopol. Vet du ikke at Tollpost hadde avtale med Ica?

Tror ikke du forstår forskjellen på privat og bedrift. Jeg kan sende vanlige postpakker via mitt firma, men jeg kan ikke som privatperson sende vanlige postpakker. Det eksisterer intet alternativ om du som privatperson ønsker å sende en pakke til hvem som helst i hele landet med innlevering og henting lokalt. De eneste alternativene man har er budtjenester som DHL/UPS etc som er noe helt annet og ikke tilbyr de samme tjenester, fleksibilitet og tilgjengelighet for private.

Men for all del, bare gå til din lokale butikk og forsøk å sende en mypack pakke som privatperson :)

www.mypack.no

Endret av Guybrush
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du forstår forskjellen på privat og bedrift. Jeg kan sende vanlige postpakker via mitt firma, men jeg kan ikke som privatperson sende vanlige postpakker. Det eksisterer intet alternativ om du som privatperson ønsker å sende en pakke til hvem som helst i hele landet med innlevering og henting lokalt. De eneste alternativene man har er budtjenester som DHL/UPS etc som er noe helt annet og ikke tilbyr de samme tjenester, fleksibilitet og tilgjengelighet for private.

Men for all del, bare gå til din lokale butikk og forsøk å sende en mypack pakke som privatperson :)

www.mypack.no

WOW, I stand corrected! (Jeg sender ALT gjennom firmaavtalene, så jeg har automatisk gått ut i fra at kan man motta, kan man naturlig nok levere. )

Gitt prisforskjellen mellom Posten og Tollpost vil jeg ikke si det er noe problem, og jeg trenger ingen veiledning til å innse problemet, men det er fortsatt en pussig regulering å gjøre det på denne måte. Men av og til koster EØS avtalen oss mer enn den smaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Sendte en liten ansiktskrem i posten til kjæresten. Betalte 150 for pakken. Helt forferdelig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jo'a, men nå tror jeg Postens ansatte generelt har langt bedre arbeidsforhold enn den gjennomsnittlige klesfabrikkansatte... Ref. barnearbeidere og Rana Plaza, for eksempel. Hvis alle ansatte i alle ledd av klesindustrien fikk like godt betalt og like gode arbeidsforhold som de norske postansatte, så tror jeg ikke det hadde vært så mange T-skjorter til 50 kroner og jeans til 299 til salgs i butikkene våre.

Anonymous poster hash: 3a2ef...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bor i Troms, og det går faktisk fortere å få en pakke fra New York via USPS Priority Mail Express International, enn det gjør med normal norgespakke fra Oslo. Prisforskjellen ligger på rundt 100 kr.

Så fort den ankommer Norge, så blir den sendt som en over-natta sending.

Om de øker 200 kr grensa, så ser jeg absolutt ingen grunn til å bestille fra Norske nettbutikker.

Anonymous poster hash: 4c661...e5b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes egentlig ikke det er så ille, jeg. Her kommer det noen og henter pakken din, sorterer den, frakter den (ofte med fly) til et annet sted, sorterer på nytt og drar ut og leverer den til mottaker - eller til nærmeste postkontor hvis den er for stor for postkasse. Vi er vant til at dette skal være billig, men jeg synes faktisk det er helt overkommelige priser om man tenker på hva de faktisk gjør.

Anonymous poster hash: 12cd3...6b9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Posten har kun monopol på små brev. Pakker, både privat og bedrift, kan hvilken som helst aktør tilby. Grunnen til at det ikke er noen konkurrenter som tilbyr privatpersoner å sende pakker er at det er alt for dyrt og ingen penger å tjene på det. Hadde det vært det ville PostNord/Tollpost selvfølgelig ha tilbudt dette for lenge siden. Ting koster det de koster. Er du ikke villig til å betale det får du finne en alternativ løsning.

Anonymous poster hash: f52bf...93d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...