Gå til innhold

Skjønner ikke hva som lønner seg - BSU

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen økonomer her som har litt peiling på hva jeg bør gjøre?

Om en bestemt tid vil jeg ha følgende:

Boliglån på kr 165.000

Studielån med kr 380.000

Penger på BSU med kr 155.000

Penger på bok med kr 390.000

Bolig verdt 1.900 000

Bør jeg da løse inn alle lån slik at jeg blir kvitt disse? Eller spare på BSUen?

Når boligen er nedbetalt og jeg har hele summen som egenkapital, kan jeg da bruke BSU kontoen ved nytt kjøp dersom jeg har spart denne?

Bør jeg beholde studielånet så lenge som mulig ettersom renten er hyere på sparekonto?

Hvis jeg ikke bør cashe inn bsu pengene i regnestykket over, da bør jeg nedbetale boliglånet med sparepengene ASAP, sant?

Evt. annet jeg bør gjøre her?

Uff, noen som kan hjelpe meg litt her? Hva bør jeg gjør og i hvilken rekkefølge?

Jeg blir super glad for gode forslag :) :)

Anonymous poster hash: bf2d4...566
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Med nytt kjøp så mener jeg at jeg skal kjøpe meg oppover, ikke kjøpe en bolig til, men det har kanskje ikke noe å si for å om det går ann å bruke bsu pengene til dette.

Skrevet

Boliglån på kr 165.000

Studielån med kr 380.000

Bolig verdt 1.900 000

Bør jeg da løse inn alle lån slik at jeg blir kvitt disse? Eller spare på BSUen?

Når boligen er nedbetalt og jeg har hele summen som egenkapital, kan jeg da bruke BSU kontoen ved nytt kjøp dersom jeg har spart denne?

Bør jeg beholde studielånet så lenge som mulig ettersom renten er hyere på sparekonto?

Hvis jeg ikke bør cashe inn bsu pengene i regnestykket over, da bør jeg nedbetale boliglånet med sparepengene ASAP, sant?

Uff, noen som kan hjelpe meg litt her? Hva bør jeg gjør og i hvilken rekkefølge?

Behold lånene. Gratis å låne om dagen. BSUen sparer du til neste kjøp.

Skrevet

Behold BSUen til du har spart maks, og betal ned boliglånet med litt av sparepengene om lånerenta er høyere enn sparerenta (hvilket jeg antar).

AnonymBruker
Skrevet

Boliglån på kr 165.000

Studielån med kr 380.000

Bolig verdt 1.900 000

Dette er hva du bør gjøre:

1. Ta av sparepengene dine for å betale ned boliglånet.

2. Fyll BSU-en din hvert år så lenge du kan. Det lønner seg først og fremst på grunn av skattefradraget på 5000 kr årlig, men også på grunn av den høye renten du får.

3. Bruk BSU-en din en gang du kjøper ny bolig eller har boliglån å betale ned, men ikke før du har fått skattefradraget for siste gang.

Anonymous poster hash: e05bd...9fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...