AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #1 Skrevet 11. juni 2014 Jeg har en jente på straks 2 år som for noen uker siden ble vekket av en kråke som satt og kra'et utenfor vinduet hennes. Hun hylte og da vi kom inn gråt hun og skrek "kåka, kåka". Vi var litt usikre på om hun var redd eller bare trett da, så vi snakket ikke noe mer om den, og hun sovnet straks igjen. Men etter det har hun våknet flere ganger hver kveld/natt og grått og ropt "kåka", selv om kråken ikke er utenfor og bråker. Det ER jo en kråke som henger ut i nabolaget, så marerittet er ikke basert helt på en fantasifigur... Når hun våkner er vi veldig usikre på hva vi skal si når hun hyler om kråken. Hun har ikke så godt utviklet språk ennå, så hun har ikke egne ord til å forklare noe særlig, vi må liksom enten gjette og si noe ut fra det (men det kan gjøre vondt verre) eller stille spørsmål om drømmen/kråken (men kan også gjøre vondt verre!). Begge deler kan jo gi henne ideer hun ikke har hatt før... Til nå har vi respondert som om kråken er en helt vanlig og ufarlig ting som er snill, har hus i treet, har kråkebabyer, spiser frokost, pusser tenner, har kosebamse etc. Når hun gråter "kåka" sier vi feks. "ja, nå skal kråka også legge seg, ta på pysj og pusse tenner og sove så godt, akkurat som *navnet hennes*." Eller "tullekråka, må ikke bråke så mye, nå er det natti, og alle skal sove. Kråka er snill." På dagtid er hun nemlig IKKE redd for kråken, da er hun mer interessert i hva den gjør. Det virker som om hun liker å høre om hva den gjør, men samtidig vil jeg ikke oppmuntre til "kråkefokus" heller, om dere forstår hva jeg mener? Vi ønsker både at vi alle tre skal få sove litt mer og bedre, og mest av alt at hun skal slippe å våkne opp flere ganger hver natt og føle seg redd. Tips, innspill? Anonymous poster hash: 64191...d1b
Skogstrollet Skrevet 11. juni 2014 #2 Skrevet 11. juni 2014 Følger denne. 2,5 åring her som på kveld og nattestid er redd sykebilen.. Vi har og gjort som du beskriver, snakket om hva sykebilen er og gjør. Det har hjulpet en del.
Nordvesta Skrevet 11. juni 2014 #3 Skrevet 11. juni 2014 Jeg ga datteren min en magisk spray som hun kunne sprute på monstrene. Etter det sov hun som en stein med ei sprayflaske med vann under armen;) Kanskje ikke helt pedagogisk korrekt, men det reddet nattesøvnen for oss begge to. 7
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #4 Skrevet 11. juni 2014 Mi eldste var redd for troll i samme alderen. Kan det vera at ho har høyrt ein skummel historie i barnehagen eller noko? I barnehagen hjå mi hadde dei hatt om dei tre bukkane bruse og i tillegg tulla med å kasta stein på trollet i elva då dei gjekk over ei bru. Eigentleg berre koseleg og morosamt, men mi jente var veldig lett påvirkelig og lev seg veldig inn i forteljingar. Ingen av dei andre ungane var redde, det var ikkje lagt opp på nokon skummel måte frå barnehagen heller. Men kan det vera at ho har høyrt om ei kråke eller ei historie som gjer at det har blitt meir skummelt enn det som er rasjonelt for oss vaksne? På dagtid så snakka jenta mi om troll og var mest nysgjerrig, men det var på kveldstid at vi måtte sjekka "ingen troll her" og trollet var litt meir skummelt enn interessant og koselig. Anonymous poster hash: 76b8d...e9c
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #5 Skrevet 12. juni 2014 Var veldig redd en figur av et troll en gang. Husker mamma snakket om det og hvor lite farlig det var. En stor bamse i senga hjalp også, for da kunne ingen ta meg siden den passet på meg Anonymous poster hash: 0d5e4...c83
Colargol Skrevet 12. juni 2014 #6 Skrevet 12. juni 2014 Jeg ga datteren min en magisk spray som hun kunne sprute på monstrene. Etter det sov hun som en stein med ei sprayflaske med vann under armen;) Kanskje ikke helt pedagogisk korrekt, men det reddet nattesøvnen for oss begge to. dennne var fin Foreslår at dere prøver å finne et kråke-kosedyr jeg, og begynne å fortelle litt mer om fugler, se på bilder, og kanskje du finner noe om hva de gjør på natten når alle menneskebarna sover? "Kråkefokus" er helt fint det, om du gjør det gjennomført. Nattlys er også en fin ting -kanskje du du til og med finner en som ligner på en fugl og som kan være "beskytteren" som lyser om natten? Ufarligjøring og bevissthet = trygg og smart
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #7 Skrevet 12. juni 2014 TS her! Tusen takk for innspill, alle sammen! Det skjedde som sagt som følge av en kråke som satt utenfor vinduet hennes, og kra'et. Vi har på nattlys, og hun elsker den lampen(syns den er fin). Jeg er litt redd for spray-varianten, for da anerkjenner vi på en måte at kråken er "farlig" eller noe dumt som skal bort. Det er jo ikke noe fantasimonster dette, kråken dukker jo opp. Skal prøve å finne en kråkebamse, og se om det er plass i sengen. For tiden har hun Uglen, Pusen, Kattungen, Dukka, Den Hvite Uglen, Løveungen, Frøken Kanin og vannflaske Alle skal med! Anonymous poster hash: 64191...d1b
Muscae Skrevet 12. juni 2014 #8 Skrevet 12. juni 2014 https://play.google.com/store/apps/details?id=com.appspot.exploreinandroid2010.animalsound Denne appen har mange dyrelyder, blant annet en kråke. Kanskje dere kan lytte og se bilde av kråken på dagtid, og gjøre en lek ut av det?
ara Skrevet 12. juni 2014 #9 Skrevet 12. juni 2014 Vår 2 åring er redd for bjørnene i historien om Gullhår. Han tror de skal komme og ta han Vi prøver bare å si at bjørnen er snill og at den ikke er der osv. Men han er ikke helt overbevist. Følger med her for flere gode råd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå