AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #1 Skrevet 11. juni 2014 Jeg ser på selveierleiligheter, men har noen spørsmål. Hva skjer dersom det er behov for å drenere, bytte tak eller skifte vinduer på bygningen? Hva skjer med kostnaden? Kan jeg plutselig få en regning på 100 000 som må betales om to uker? Hvem bestemmer hva som skal gjøres og hvilke løsninger som velges? Hva skjer hvis man motsetter seg dette, og ønsker en rimeligere/dyrere løsning, eller ikke har penger til å betale der og da? Dersom en av de andre i bygningen ikke betaler, må da regningen betales av de andre i bygningen? Uff, dette var mange spørsmål, men jeg håper det er noen kloke sjeler som kan svare. Anonymous poster hash: 3e85c...249
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #2 Skrevet 11. juni 2014 I en blokk med selveierleiligheter er det et regulert sameie med fellesutgift, også kalt husleie, som du vil få regning på hver måned. I den fellesutgiften er det ofte innbakt evt lån og andre utgifter som alle i fellesskap skal dekke av utvendig vedlikehold, vaktmester, forsikringer og annet. Bygningsmassen er derfor ivaretatt. Alt du må dekke kostnader for er det som er innvendig, bytte av gulv, fikse badet, elektriker arbeid osv. Dersom det blir en lekkasje som fører til at taket innvendig må byttes pga utvendige problemer skal dette dekkes av bygningsforsikringen. Du trenger derfor kun innvendig boligforsikring. Anonymous poster hash: 3877a...f38
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #3 Skrevet 11. juni 2014 Jeg bor i en selveierleilighet i en eldre enbolig som er seksjonert til 2 leiligheter. He har vi 50/50 ansvar for yttervegger og tak, så om det ska skiftes må vi være enige om det og hente inn anbud for å få jobben gjort. En får ikke regning på 100 000 som skal betales om 14 dager. Kostnadene ved slike utbedringer er ofte store, så det er vel kanskje vanligst å ta opp lån til slikt. Det er en prosess å bli enig om hva som skal gjøres, vurdere anbud og til arbeidet blir gjort, så en får ikke regning på 100 000 som skal betales om 2 uker, men man tar opp lån. Anonymous poster hash: cf380...b19
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #4 Skrevet 11. juni 2014 Men hva er da forskjellen på dette og borettslag? Anonymous poster hash: 3e85c...249
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #5 Skrevet 12. juni 2014 Det er sameiet på generalforsamling som bestemmer ekstra kostnader. De må da ha 2/3 flertall. Alle seksjonseiere blir innkalt til generalforsamling, men det er frivillig å gå. Ofte er det ikke så mange som dukker opp, og de som vil ha noe gjort kan da lett få igjennom vedtak fordi de er de som dukker opp på generalforsamlingen. Generalforsamlingen kan bestemme at seksjonseierne skal spytte inn et engangsbeløp istedenfor å øke husleien. Dette gjøres innimellom, fordi lånekostnader for sameier er dyrere enn for borettslag. Men det er ikke vanlig med så store beløp som 100.000. Der jeg bodde, måtte vi spytte inn 40.000 i et engangsbeløp eller ta det på husleien fordelt over et år. Anonymous poster hash: 22553...5e5
debattanten Skrevet 12. juni 2014 #6 Skrevet 12. juni 2014 Men hva er da forskjellen på dette og borettslag? Anonymous poster hash: 3e85c...249 Det er som regel mye friere og du bestemmer så og si alt selv. I borettslag er det som regel ingen valgfrihet på det meste. I vårt sameie bestemmer vi alt selv, eneste er at noen renevasjon og forsikring er slått sammen til en felles ordning. Men dette måtte man betalt som enkeltperson uansett.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #7 Skrevet 12. juni 2014 Det er som regel mye friere og du bestemmer så og si alt selv. I borettslag er det som regel ingen valgfrihet på det meste. I vårt sameie bestemmer vi alt selv, eneste er at noen renevasjon og forsikring er slått sammen til en felles ordning. Men dette måtte man betalt som enkeltperson uansett. Jeg bor i borettslag (rekkehus) nå og synes det meste er ganske fritt. Bl.a. bestemmer vi alr selv når det gjelder innvendig oppussing. Har du noen konkrete eksempler på forskjeller?Anonymous poster hash: 3e85c...249 1
debattanten Skrevet 12. juni 2014 #8 Skrevet 12. juni 2014 Jeg bor i borettslag (rekkehus) nå og synes det meste er ganske fritt. Bl.a. bestemmer vi alr selv når det gjelder innvendig oppussing. Har du noen konkrete eksempler på forskjeller?Anonymous poster hash: 3e85c...249 Et eksempel kan jo være de store kostnadene som noen borettslag har som dekker vaktmester og mye annet rart. Sånt har vi ikke her ihvertfall i sameiet. Her betaler vi 850kr i mnd som dekker forsikring, renevasjon og regnskapsfører i eget firma. Mange borettslag overstyrer jo hva slags telefon og internettleverandør du må ha, du kan ikke velge det bort, eller velge de du vil. Er noen eksempler jeg kan komme på.
listefyll Skrevet 12. juni 2014 #9 Skrevet 12. juni 2014 (endret) I et borettslag har borettslaget ansvar for vedlikehold av bygninger og annet areal. Det er borettslaget som eier og vedlikeholde bygningene, og dette gjør at borettslaget lettere kan ta opp lån for store prosjekter slik som baderom, balkonger, nye vinduer etc. Dette gjør at store kostnader gjerne betales gjennom husleien. Ansvaret for gjeld til kreditorer er også ulikt. I et borettslag, skylder hele borettslaget og andelseierne til borettslaget. I et sameie skylder man direkte basert på sin del i sameiet. En annen forskjell er at man ikke betaler dokumentavgift ved kjøp av leilighet i borettslag. Begge former krever 2/3 flertall for store økonomiske valg. Endret 12. juni 2014 av listefyll 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #10 Skrevet 12. juni 2014 I et borettslag har borettslaget ansvar for vedlikehold av bygninger og annet areal. Det er borettslaget som eier og vedlikeholde bygningene, og dette gjør at borettslaget lettere kan ta opp lån for store prosjekter slik som baderom, balkonger, nye vinduer etc. Dette gjør at store kostnader gjerne betales gjennom husleien. Ansvaret for gjeld til kreditorer er også ulikt. I et borettslag, skylder hele borettslaget og andelseierne til borettslaget. I et sameie skylder man direkte basert på sin del i sameiet. En annen forskjell er at man ikke betaler dokumentavgift ved kjøp av leilighet i borettslag. Begge former krever 2/3 flertall for store økonomiske valg. Takk for klart svar. Nå skjønner jeg forskjellen. Anonymous poster hash: 3e85c...249
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #11 Skrevet 13. juni 2014 Det er egen lov for borettslag. Du står bl.a. ikke så fritt hvis du ønsker å leie ut leiligheten din. I praksis vil borettslagsleiligheter også ha en mye høyere andel fellesgjeld, som som regel betyr høyere husleie. Anonymous poster hash: a57e1...a55
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #12 Skrevet 13. juni 2014 http://www.aftenposten.no/bolig/article1061256.ece#.U5qjaPl_v2M http://www.klikk.no/bolig/boligokonomi/article884315.ece Linkene over forklarere ganske greit. Anonymous poster hash: 746b9...d35
listefyll Skrevet 13. juni 2014 #13 Skrevet 13. juni 2014 Jeg anbefaler å undersøke flere faktorer hvis du skal kjøpe i borettslag. - Sjekk hvordan vedlikeholdsplanene er. Er det noen store tiltak som skal gjøres? Bad, tak, balkong, elektrik? Hvor mye vil det koste? Her jeg bor får alle nye bad nå, og det koster meg 150000 i fellesgjeld, ca 500 i mnd. Fordelen er at jeg vet det blir nøye kvalitetssjekket fra obos, og jeg trenger ikke å bekymre meg for slumsete rørleggere. - Er det lov med dyr? - Er økonomien i borettslaget grei? - Er det med i sikringsfond? - Hva er renten på felleskostnader? Er det IN-ordning? Jeg har bodd i flere blokker, og synes forskjellen mellom sameier og borettslag er liten i hverdagen. Begge steder har som regel husordensregler og det finnes både gode og kjipe naboer uansett hvordan eierformen er. Bare husk å alltid se på totalkostnaden og husleie, uansett hvordan eierform du ender med
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå