Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på en gynekologisk undersøkelse for et par uker siden, hvor det ble tatt celleprøve og slikt. I dag fikk jeg brev fra sykehuset om at celleprøven kunne tyde på hpv-infeksjon. Fikk samtidig beskjed om å komme tilbake om noen måneder for å ta ny prøve... Jeg har blitt testa for kjønnssykdommer utallige ganger de siste årene grunnet tilbakekommende UVI, og har da aldri hatt noe. Vil vanlig urinprøve gi utslag på hpv eller må man ta celleprøve?

Jeg og typen har vært sammen i litt over fire nå, og jeg vet godt at jeg aldri har vært utro, men tror dere dette er tegn på at han har vært det? Eller kan en av oss ha hatt det i kroppen i over fire år?

Anonymous poster hash: a8679...37b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på en gynekologisk undersøkelse for et par uker siden, hvor det ble tatt celleprøve og slikt. I dag fikk jeg brev fra sykehuset om at celleprøven kunne tyde på hpv-infeksjon. Fikk samtidig beskjed om å komme tilbake om noen måneder for å ta ny prøve... Jeg har blitt testa for kjønnssykdommer utallige ganger de siste årene grunnet tilbakekommende UVI, og har da aldri hatt noe. Vil vanlig urinprøve gi utslag på hpv eller må man ta celleprøve?

Jeg og typen har vært sammen i litt over fire nå, og jeg vet godt at jeg aldri har vært utro, men tror dere dette er tegn på at han har vært det? Eller kan en av oss ha hatt det i kroppen i over fire år?

Anonymous poster hash: a8679...37b

Må ha celleprøve og du kan ha det i mange år.

Anonymous poster hash: 24bab...d4e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

HPV kan ikke sees på urinprøver. Du kan ha hatt infeksjonen i mange år. Noen kan for eksempel få infeksjon fra mor ved fødsel.

Anonymous poster hash: f4a25...d72
Gjest Allergikeren
Skrevet

Hvis du bare leverer en urinprøve i skranken og ber om en generell sjekk for kjønnssykdommer, tester de kun for klamydia og gonorre. (Jeg tror i alle fall det er bare de to, de sjekker i alle fall ikke for herpes og hpv.) Herpes og kjønnsvorter viser ikke på urinprøver, tror jeg. Uansett sjekker de aldri det uten symptomer eller annen konkret mistanke/spesifikk etterspørsel. Både herpes og HPV kan også ligge latent i kroppen i mange år før det gir symptomer. Gynekologen jeg var til forklarte også at det er mange typer HPV/kjønnsvorter, en celleprøve sjekker i forhold til fire eller fem av de. Disse typene gir ikke de typiske, synlige symptomene, derfor må man ta celleprøver.

Skrevet

Nei, HPV er ikke tegn på utroskap, jf forklaringene over. Vi tester for HPV ved en væskebasert celleprøve fra livmorhalsen. (Altså i vanlig GU-stol) I utgangspunktet finnes det to varianter av HPV; en variant som gir kjønnsvorter (og ikke er forbundet med livmorhalskreft) og en variant som ikke gir kjønnsvorter men som kan gi økt risiko for livmorhalskreft.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg testet positiv for den som kunne gi livmorhalskreft, for første gang når jeg var 39 år. Har aldri fått dette påvist ved tidligere tester, så eksen er nok den som har påført meg dette.

Anonymous poster hash: df655...527
AnonymBruker
Skrevet

Har du lagt merke til at han har hostet noe den siste tiden? Isåfall er det garrantert han som er skyldnereren

Anonymous poster hash: 0605d...55b
Skrevet

Har du lagt merke til at han har hostet noe den siste tiden? Isåfall er det garrantert han som er skyldnereren Anonymous poster hash: 0605d...55b

Eeh

• Liker 1
Skrevet

Hei! Beklagar avsporinga, men hev du funne ut av dette med uvi? Eg er særs plaga sjølv, og no hev legen sluppe opp for forslag.. Send meg gjerne ein PM!

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du aldri har testet deg for HPV tidligere kan du selvsagt ikke vite om han har gitt deg HPV.

Anonymous poster hash: 4b314...f7b
AnonymBruker
Skrevet

Det at du har testet deg For HPV tidligere betyr ikke at kjæresten har gitt deg det eller at han har vært utro. Det kan ligge i kroppen i flere år før det vises på tester.

Anonymous poster hash: 8260e...1a4

AnonymBruker
Skrevet

HPV kan då ha fått fra din nåværende kjæreste og din forrige.

Viruset vil ikke være synlig med mindre du faktisk tester etter det.

Ulempen ved å være sammen med en mann som har pult utallige jenter uten kondom. :)

Anonymous poster hash: a6f4f...829
AnonymBruker
Skrevet

De tester gratis for fire ting: HIV, syfilis, klamydia og gonore. Men det stemmer at du selv må be om at det eventuelt tas celleprøve med tanke på HPV og herpesprøve i tillegg, og det bør du.

Man kan visst ha HPV- smitte uten symptomer i mange år, etter det jeg har forstått.

Anonymous poster hash: 95ea5...006
AnonymBruker
Skrevet

Man kan visst ha HPV- smitte uten symptomer i mange år, etter det jeg har forstått.

Anonymous poster hash: 95ea5...006

HPV har ingen symptomer overhodet for deg personlig, tidlig eller sent.

Mange tester seg aldri spesifikt for HPV, kun de vanlige celleprovene som ser etter forandringer i cellene.

Ettersom helse-Norge ikke er interessert i å prioritere kostandene til at alle skal sjekke seg fullstendig for HPV, gir de bare vaksinen til unge jenter som aldri har hatt sex (og later som bare de kan ta den, antakeligvis. Du kan ta vaksinen når som helst så lenge du ikke har HPV men du må ordne det privat. Jeg tok den da jeg var 22). Når du er vaksinert trenger du selvsagt ikke sjekke deg for celleforandringer like ofte, dog det er lurt med en gynekologisk undersokelse nå og da for å se etter forandringer uansett.

Gjest Lady.In.Heels
Skrevet

Jeg lurer på en liten ting her. Når man går til gynokologen og sier man vil undersøkes og testes for ulike sykdommer. Tar de da automatisk da en celleprøve også?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på en liten ting her. Når man går til gynokologen og sier man vil undersøkes og testes for ulike sykdommer. Tar de da automatisk da en celleprøve også?

Neppe, så lenge du ikke spesifiserer hvilke du vil testes for. De gjorde det i alle fall ikke med meg. Jeg tok GU nesten årlig fra jeg ble seksuelt aktiv, og bad om å "bli testet for alt". Lite visste jeg da, om at herpes og kjønnsvorter ikke var en del av "alt". (Den daværende fastlegen kunne godt forklart meg det dengang, syns jeg. Jeg måtte spørre den neste fastlegen om hvordan det der egentlig var.) Hpv ble først påvist et par år etter at jeg begynte med celleprøvene etter fylte 25.

Anonymous poster hash: a8ed6...943

AnonymBruker
Skrevet

Neppe, så lenge du ikke spesifiserer hvilke du vil testes for. De gjorde det i alle fall ikke med meg. Jeg tok GU nesten årlig fra jeg ble seksuelt aktiv, og bad om å "bli testet for alt". Lite visste jeg da, om at herpes og kjønnsvorter ikke var en del av "alt". (Den daværende fastlegen kunne godt forklart meg det dengang, syns jeg. Jeg måtte spørre den neste fastlegen om hvordan det der egentlig var.) Hpv ble først påvist et par år etter at jeg begynte med celleprøvene etter fylte 25.Anonymous poster hash: a8ed6...943

Ofte så unngår de å ta celleprøver før fylte 25 fordi man som ung oftere har celleforandringer som naturlig trekker seg tilbake og dermed ikke trenger å gjøre noe med. Jeg ble både tatt celleprøve og konisert før fylte 25 og har møtt på mange leger i ettertid som stiller spørsmålstegn ved hvorfor jeg ble tatt celleprøve på så tidlig og misliker dette.

Anonymous poster hash: c2a47...4aa

Gjest Lady.In.Heels
Skrevet

Neppe, så lenge du ikke spesifiserer hvilke du vil testes for. De gjorde det i alle fall ikke med meg. Jeg tok GU nesten årlig fra jeg ble seksuelt aktiv, og bad om å "bli testet for alt". Lite visste jeg da, om at herpes og kjønnsvorter ikke var en del av "alt". (Den daværende fastlegen kunne godt forklart meg det dengang, syns jeg. Jeg måtte spørre den neste fastlegen om hvordan det der egentlig var.) Hpv ble først påvist et par år etter at jeg begynte med celleprøvene etter fylte 25.

Anonymous poster hash: a8ed6...943

Ok, da så. Er det vondt å ta en celleprøve? Jeg synes det er vondt bare de tar den q tipsen inni :P

AnonymBruker
Skrevet

Ok, da så. Er det vondt å ta en celleprøve? Jeg synes det er vondt bare de tar den q tipsen inni :P

Jeg synes ikke at det er vondt, og jeg har mild vestibulitt :). Biopsi er litt vondt, men fort gjort - og bare nødvendig dersom vanlig celleprøve viser celleforandring over tid ;)

Anonymous poster hash: c2a47...4aa

AnonymBruker
Skrevet

Jeg dro til en privat lege og ba spesifikt om de ulike testene. Offentlige leger er ikke interessert i å bruke ressurser på alt mulig og tilbyr kun et minimum.

Jeg har fått beskjed om at HIV test "antakelig ikke er nodvendig", at "det er så vanlig med HPV at de som er seksuelt aktive sjelden trenges testes uansett" og mye mer. Folk er slakke ang. sykdommer, ikke rart det florerer i Norge, spesielt med tanke på at voksne mennesker tenker de bare kan "bytte fra kondom til pillen" når de blir monogame uten å teste seg - da kan man jo like godt knulle rundt ubeskyttet hele tiden uansett.

Jeg betalte for en god, privat lege og der fikk jeg tatt alle testene. Det ble påvist at jeg ikke hadde noen spor av HPV og jeg kunne derfor ta vaksinen. Kostet meg rundt 4000 totalt (og beskyttet sex i månedene det pågikk) med det var det vel verdt.

Det er ikke smertefullt overhodet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...