Butter Skrevet 11. juni 2014 #1 Skrevet 11. juni 2014 Jeg sluttet på pilla i januar 2013. Vi hadde egentlig bestemt oss for å ta det som det kom. Tok ca tre mnd før jeg fikk mensen tilbake. Etter det fikk jeg mensen med varierende mellomrom, alt fra åtte uker til 32 dager, men følte at "trenden" atort sett var at syklusene ble stadig kortere. Jeg ble heller ikke gravid, selv om vi hadde jevnlig samleie. Vet det er vanskelig å treffe el med såpass ustabil syklus, men syntes er er rart at vi aldri har truffet. Nå har jeg imidlertid ikke hatt mensen siden feb 14, altså ca 4 mnd. Har i samme periode tatt av meg endel, men ikke så mye. Fra rundt 66 kg til 59-60. Er 173 og er vel slank, men ikke så tynn. Var hos gyn i går, hun kunne ikke se noe feil verken på undersøkelsen eller blodprøver. Hun foreslo imidlertid at jeg skulle prøve å legge på meg 1-2 kg i tillegg til at hun ga meg noen piller for å "komme i gang igjen", dette før vi evt utreder mer. Hun så dette mest i sammenheng med at mensen nå hadde forsvunnet helt. Jeg skjønner jo poenget, men føler ikke at jeg er så tynn. også lurer jeg jo klart på hva årsaken til at jeg ikke ble gravid før dette var. Jaja, håper det hjelper å legge på seg da.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #2 Skrevet 11. juni 2014 Litt rart at hun ba deg legge på deg. Du er jo normalvektig. Hvorfor skulle 1-2 kg.utgjøre noe forskjell hos deg egentlig? Anonymous poster hash: f0f1f...b03 1
Sandie Skrevet 11. juni 2014 #3 Skrevet 11. juni 2014 Leger er som folk flest. De kan ha ulike oppfatninger av hva som er i kategorien "tynn" vs "gjennomsnittelig" og "overvektig". Er du usikker kan kanskje en second opinion fra en annen lege være greit? Men du virker da normalt slank etter det jeg kan forstå. Tror ikke du skal tenke så mye mer på dette.
Fuglen Skrevet 11. juni 2014 #4 Skrevet 11. juni 2014 Hvis fettprosenten din er lav så kan det jo være vanskeligere å bli gravid. Jeg vet jo ikke hva fettprosenten din er, men denne legen la seg jo tydeligvis opp en mening mens hun behandlet deg. Synes egentlig ikke rådet hennes var så veldig rart? 6
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #5 Skrevet 11. juni 2014 Jeg synes rådet var litt underlig, jeg veier det samme som deg og har klokkesyklus(brukte dog tid på å bli gravid, men det var ikke pga vekten som jo er helt normal). Uansett er det jo en smal sak å øke bittelitt i vekt, og om det magisk skulle gjøre noe positivt for deg så er jo det flott. Legger du til litt ekstra på tallerken ved hvert måltid uten at du blir overmett - pluss et par mellommåltider med kaloririke men sunne ting sågår du iellafall opp de kiloene. Men jeg personlig skjønte ikke relevansen av det ifht graviditet og syklus. Anonymous poster hash: 3e78a...bf9
Athene Skrevet 11. juni 2014 #6 Skrevet 11. juni 2014 Med så uregelmessig mens har man som regel ikke eggløsning, så det at du ikke har blitt gravid er ikke så rart. Det med å legge på seg blir bare synsing. Hos noen har det noe å si, særlig om man har lav fettprosent. Det viktigste er at du nå har fått primolutN for å kickstarte syklusen, noe som virker for noen, men ikke for så mange. Videre burde dere prøve pergokur, og det burde også tas hormonprøver. Mannen bør også sjekkes ut så snart som mulig. 1
Harlekin Skrevet 11. juni 2014 #7 Skrevet 11. juni 2014 Det kan jo være en sammenheng med vekttapet ditt og at du ikke har hatt mensen i samme periode? Da er det kanskje ikke så rart gynekologen tenkte det var verd å prøve dette. Du er jo ikke undervektig, men har heller ikke så mye å ta av. Folk er forskjellige, det kan godt være at 66 kg var din idealvekt ift. høyden, og at du nå er under trivselsvekten din. Jeg selv mistet mensen som følge av vekttap, men det var ganske mye mer enn ditt. Jeg fikk Primolut for å starte den igjen. Var det det du fikk resept på?
Butter Skrevet 12. juni 2014 Forfatter #8 Skrevet 12. juni 2014 Det kan jo være en sammenheng med vekttapet ditt og at du ikke har hatt mensen i samme periode? Da er det kanskje ikke så rart gynekologen tenkte det var verd å prøve dette. Du er jo ikke undervektig, men har heller ikke så mye å ta av. Folk er forskjellige, det kan godt være at 66 kg var din idealvekt ift. høyden, og at du nå er under trivselsvekten din. Jeg selv mistet mensen som følge av vekttap, men det var ganske mye mer enn ditt. Jeg fikk Primolut for å starte den igjen. Var det det du fikk resept på? Tror den provera. Ja, forstod det jo slik at hun mente det kunne være en sammenheng mellom vektnedgangen og det at mensen hadde forsvunnet helt. Jeg har jo og hørt om det, men trodde det først og fremst gjaldt dem som var direkte undervektige. Jaja, heldigvis trivdes jeg egentlig best med vekten på rundt 62 kg, de siste kiloene var egentlig litt utilsiktet, men har orket mindre mat i det siste + trent mer. Håper bare jeg ikke går opp mer enndet når jeg først "setter igang"
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #9 Skrevet 12. juni 2014 Og jeg fikk beskjed om å gå bed litt, selv om jeg også var normalvektig (bmi like under 24). Det er jo bare fordi det er verd å teste. Jeg gikk forøvrig ned litt og ble gravid, uten at jeg vet om det hadde noen sammenheng.Anonymous poster hash: 350b5...d19
Lilleløvetann Skrevet 14. juni 2014 #10 Skrevet 14. juni 2014 Jeg har vært litt undervektig mer eller mindre hele livet. Mamma er akkurat likens, så det er vel kanskje noe genetisk ved det. Jeg har aldri fått beskjed om å legge på meg for å bli gravid, selv om vi har slitt mye. Legen min vet at jeg har vanskelig for å gå opp i vekt, og jeg spurte til og med om jeg burde prøve å gå opp selv om det er utrolig vanskelig - men fikk beskjed om å bare leve normalt. Nå har jeg alltid hatt regelmessig syklus og eggløsning da, og vi fant jo til slutt ut at problemet lå hos mannen min. Mulig det er "normalt" for min kropp å være sånn som den er nå, selv om jeg egentlig er litt undervektig. Har aldri hatt noen problemer med det i alle fall Absolutt verdt å prøve å gå opp litt da, for å se om mensen kommer tilbake. Håper det stabiliserer seg snart
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå