Gjest agurk Skrevet 19. juni 2004 #1 Skrevet 19. juni 2004 Fasinerende Tenkte jeg skulle sjekke BMIen min, og der havner jeg faktisk på overvektig. Og jeg bruker 40/42 i klær. Ikke rart mange går rundt og sier de er tykk vis man regnes som overvektig da allerede!
Arkana Skrevet 19. juni 2004 #2 Skrevet 19. juni 2004 Ja, ikke sant! BMI tar dessverre ikke hensyn til vesentlige ting som benbygging og om det er fett eller muskler man har.
*Lene* Skrevet 19. juni 2004 #3 Skrevet 19. juni 2004 Jepp..derfor er det en ganske dårlig målemetode! Jeg er også overvektig i følge den...sukk..Er det rart man får komplekser.. :veldigsur:
Gjest Gjesta Skrevet 19. juni 2004 #4 Skrevet 19. juni 2004 Og akkurat derfor, timien, er det mange som får komplekser og problemer - de klarer ikke å se seg selv men ser kun på bmi-tallet. Jeg er så glad for å lese at du reagerer - som du selv sier; du har en helt fin kropp og bruker helt vanlige klesstørrelser, men likevel blir du karakterisert som overvektig ut i fra bmi-beregningen. Sånt blir jeg så eitrende forbanna av!!! Og det som er skremmende er jo at mange ungjenter gjerne vil ha en bmi som sier "undervekt", men HVA DA når beregningen ikke er pålitelig i det hele tatt, fordi den ikke tar hensyn til muskelmasse, beinbygning m.m. Man risikerer jo at jentene får et helt feil syn på sin egen kropp - de kan se slanke ut, men likevel få en bmi som for dem er altfor høy og de føler dermed at de må slanke seg... Som sagt - er så glad for at det finnes folk som evner å se seg selv for den man er, og som ikke trenger å ta tester og beregninger for å avgjøre om man er fornøyd eller ikke...Det krever fornuft og tro på seg selv! K, med faretruende høy bmi!
Gjest Anonymous Skrevet 19. juni 2004 #5 Skrevet 19. juni 2004 Jeg er 1,70 høy og veg ca 74 kg,tror jeg da har bmi på 25 noe som betyr at jeg er overvektig. har litt for stor mage men bruker 40-42 i klær og synes jeg ser ganske flott ut.....
Gjest Anonymous Skrevet 19. juni 2004 #6 Skrevet 19. juni 2004 At man bruker str. 40-42 sier jo ingen verdens ting. For det første varierer størrelsene enormt, en str. 42 hos Only er mye, mye mindre enn en 42 hos Cubus, pluss at de har helt andre snitt. Hvis man er 1,50 høy og bruker Cubus-40-42 kan jeg godt forstå at man er litt overvektig, mens om man er 180 og bruker Only-40-42 kan man være slank. Men det var en digresjon egentlig. Det er ikke meningen at man skal gå ut fra BMI ene og alene når man skal vurdere overvekt. Enkelte ting vet bare en selv, sånn som tung eller lett beinbygning, muskelmasse og så videre. At noen tror det er bare BMI som teller er skummelt. Man kan faktisk være ganske "fleskete", i motsetning til muskuløs, og havne på normalvekt når man burde havne på overvekt, og omvendt, fordi muskler veier mer enn fett.
Gjest Poirot Skrevet 19. juni 2004 #7 Skrevet 19. juni 2004 Man kan faktisk være ganske "fleskete", i motsetning til muskuløs, og havne på normalvekt når man burde havne på overvekt, og omvendt, fordi muskler veier mer enn fett. Kjenner en del rugbyspillere (svære muslker) som opplever dette, ja...
:-) anna Skrevet 19. juni 2004 #8 Skrevet 19. juni 2004 Det er ikke meningen at man skal gå ut fra BMI ene og alene når man skal vurdere overvekt. Grethe Roede-kursene bruker BMI når de regner ut hva som er idealvekten til folk. Det kan kanskje forklare hvorfor så det er så mange normalvektige på slike kurs... BMI er dessuten ikke tilpasset skandinavisk kroppstype. Vi er høyere og kraftigere enn Italienere for eksempel.
Gjest Anki Skrevet 19. juni 2004 #9 Skrevet 19. juni 2004 Har en kamerat som er høy og slank og i god form. Han fikk beskjed av bedriftslegen at BMI nå var i høyeste laget, og at han faktisk var å regne for litt overvektig?! Da mistet jeg all tro på den der BMI metoden. Er man størrelse 40/42 så er man vel ikke overvektig?...
~Viva~ Skrevet 19. juni 2004 #10 Skrevet 19. juni 2004 Hvordan er det man regner ut BMI? Har glemt det. Vet at det ikke er en helt pålitelig metode å regne ut om man er normalvektig eller ikke, men nå ble jeg fryktelig nysgjerrig på hvilket tall jeg selv lander på.
Dru Skrevet 19. juni 2004 #11 Skrevet 19. juni 2004 Tom Cruise er overvektig i følge BMI... Formelen: Vekt/høyde^2 (høyde i meter) Tror den er slik iallfall.
Donnie Darko Skrevet 19. juni 2004 #12 Skrevet 19. juni 2004 Det er jo kun en metode som gir en pekepinn.. Man vet jo selv om man er overvektig eller ikke.
Gjest Coolaid Skrevet 30. juni 2004 #13 Skrevet 30. juni 2004 Grethe Roede-kursene bruker BMI når de regner ut hva som er idealvekten til folk. Det kan kanskje forklare hvorfor så det er så mange normalvektige på slike kurs... BMI er dessuten ikke tilpasset skandinavisk kroppstype. Vi er høyere og kraftigere enn Italienere for eksempel...men Grethe Roede legger også vekt på at man vet best selv sin idel vekt/trivsels vekt..... Og så tror jeg at der er mange med normal vekt på disse kursene når det gjelder jenter. Jeg gikk på mannekurs og alle vi gutta vare store karer, men jentene som var på kurs var noe helt annet. Der kunne man tatt bort halvparten av deltakerene, de hadde nemlig ikke trengt kurset....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå