AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #1 Skrevet 11. juni 2014 Det har seg slik at jeg jobber deltid for en større bedrift. Dette er da sesongbasert så jeg har hittil bare jobbet mai og litt i juni. Har fått beskjed at lønn utbetales 30, men 30 mai fikk jeg ingenting. Har hatt kontakt med daglig leder som har svart at han skal "ta kontakt når han finner ut av det", har mast litt, fått samme beskjed. Det er bare deltid, og dermed ikke mye penger, men jeg er student og dette er en hard måned siden jeg jobbet ganske lite i mai og ikke får utbetaling fra lånekassen. Jeg var rett og slett litt avhengig av den lønningen. Problemet er at jeg ikke har arbeidskontrakt. Ikke fordi jeg ikke har prøvd, det skal være sagt, men arbeidsplassen er preget av høy fart og mye som skjer, og jeg føler ikke at det er min jobb å løpe etter en av kanskje 20 ansvarshavende hele dagen for å få kontrakt. Sist jeg var på jobb fikk jeg endelig skrevet kontrakt, men da kom de bare med ett eksemplar som jeg skulle skrive under på og de skulle ha. Jeg spurte om jeg kom til å få et eksemplar til meg selv, med deres underskrift, og fikk da bare vage svar tilbake. Dette var da ikke en av "sjefene", men ei på min alder som er min overordnede, men ellers ikke har ansvar for ansettelser og den slags. Så jeg vet da pokker, det er jo bare rot, men jeg trenger virkelig jobben akkurat nå. Er det noe jeg kan gjøre for å få utbetalt lønnen min, eller må jeg bare vente til juni-lønningen og håpe den kommer da? Har jeg krav på noe i det hele tatt? Anonymous poster hash: f2bff...3e2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #2 Skrevet 11. juni 2014 Antar at du jobber timebasert. Da får du ikke lønn for mai før i juni.Anonymous poster hash: 53dd3...03f 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #3 Skrevet 11. juni 2014 Jeg jobbet et sted der jeg fikk lønn den 30., og da ble timelistene sendt inn fra den 15-15 i hver måned. Kan det være noe slikt i ditt tilfelle, at du ikke har jobbet i den perioden som blir lønnet den 30. mai? Anonymous poster hash: 948e9...eff
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #4 Skrevet 11. juni 2014 Alle andre som jobbet i mai fikk ubetalt lønn 30 mai. Vi fikk også eksplisitt melding fra ledelsen om at lønn for vakter i mai ville bli utbetalt 30 mai. -TSAnonymous poster hash: f2bff...3e2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #5 Skrevet 11. juni 2014 Du har levert nødvendige opplysninger? Kontonummer og den slags? Ville bedt om å få telefonnummer til lønnskontoret og snakket med dem selv. Anonymous poster hash: bebe3...9c4 3
troikaen Skrevet 11. juni 2014 #6 Skrevet 11. juni 2014 I ytterste tilfelle kan du jo begjære selskapet konkurs fordi du ikke har fått lønnen din, men det er jo litt stress og det vil neppe føre til at du får et bedre forhold til firmaet. Jeg ville sendt en mail med en frist til den øverste sjefen du har for utbetaling av lønnen. Hvis jobben din er del av en kjede ville jeg sendt mail til det øverste leddet du kan finne. Du har selvfølgelig rett på kopi av arbeidskontrakten din, så det burde du også stille krav om.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #7 Skrevet 11. juni 2014 Du har levert nødvendige opplysninger? Kontonummer og den slags? Ville bedt om å få telefonnummer til lønnskontoret og snakket med dem selv.Anonymous poster hash: bebe3...9c4 Daglig leder sendte meg faktisk forespørsel om kontonummer og personnummer bare noen dager før lønningsdag. Jeg er helt oppgitt. Vurderer å ringe selv ja. Anonymous poster hash: f2bff...3e2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #8 Skrevet 12. juni 2014 TS her. Nå bad jeg om å få telefonnummeret til lønnskontoret, og fikk bare til svar fra daglig leder at han jobbet med saken. Tydeligvis gjelder ikke dette bare meg, men over 100 andre ansatte også. Så da må jeg sikkert bare vente.. - TS Anonymous poster hash: f2bff...3e2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #9 Skrevet 12. juni 2014 TS her. Nå bad jeg om å få telefonnummeret til lønnskontoret, og fikk bare til svar fra daglig leder at han jobbet med saken. Tydeligvis gjelder ikke dette bare meg, men over 100 andre ansatte også. Så da må jeg sikkert bare vente.. - TS Anonymous poster hash: f2bff...3e2 Daglig leder har antagelig dritt på draget. Er ikke !mulig å utbetale lønn for time liste gjeldende hele mai 30. mai.Anonymous poster hash: 53dd3...03f 1
troikaen Skrevet 12. juni 2014 #10 Skrevet 12. juni 2014 Be om arbeidskontrakt asap, TS. Dette firmaet virker ganske useriøst, skulle det gå dårlig har du dokumentasjonsansvaret for din utestående lønn.
Fame Skrevet 12. juni 2014 #11 Skrevet 12. juni 2014 Antar at du jobber timebasert. Da får du ikke lønn for mai før i juni.Anonymous poster hash: 53dd3...03f Det er naturlig å ikke få lønning for mai før i juni.. 1
magicpie Skrevet 12. juni 2014 #12 Skrevet 12. juni 2014 (endret) Jeg får lønning for april 28. mai, lønning for mai 28. juni osv.. Er du heelt sikker på at du ikke har misforstått, TS? Endret 12. juni 2014 av magicpie 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #13 Skrevet 13. juni 2014 Jeg er helt hundre prosent sikker på at jeg ikke ha misforstått. Er det virkelig så unormalt å få utbetalt lønn for vakter man har hatt i mai i slutten av mai? Jeg har det slik på begge arbeidsplassene mine. Sjefen har eksplisitt skrevet at vakter på dato X, X og X (da i mai), vil bli utbetalt 30 mai. Dette kan ikke misforstås, og nei, jeg har ikke misforstått. Det jeg trenger hjelp til er hva jeg skal gjøre når jeg faktisk ikke får betalt. Anonymous poster hash: f2bff...3e2
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2014 #14 Skrevet 13. juni 2014 Se litt på denne siden herhttp://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78210 Og så kontakter du Arbeidstilsynet på telefon815 48 222 Valg 1. De kan rådføre deg både ang lønn og kontrakt :-) Vil også anbefale deg å melde deg inn i en fagforening om du ikke allerede er medlem. Det er jo blant annet i slike tilfeller som dette det er greit å kunne få hjelp :-) Anonymous poster hash: 3c0cf...0e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå