Gå til innhold

Mister total kontroll over maten i perioder - hvordan komme til bunns med dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei jente på 20 år som sliter så fælt med at disse spiseperiodene mine. Jeg er på grensa til overvektig, og jeg har både gode og dårlige perioder. De gode periodene trener jeg, spiser sunt og skikkelig, og virker stråler av lykke.
De dårlige periodene overspiser jeg mye usunt, trener ikke, gjør ingenting fornuftig ut av dagen, kaster opp noen ganger... Da føler jeg at jeg mister TOTAL kontroll over maten. Maten roper til meg om at jeg må spise, og jeg føler at det kontrollerer meg og livet mitt. Det er veldig frustrerende.

Hvordan kan jeg komme til bunns med dette en gang for alle?

Anonymous poster hash: 65333...ec3
Videoannonse
Annonse
Gjest Blomst83
Skrevet

Jeg er ei jente på 20 år som sliter så fælt med at disse spiseperiodene mine. Jeg er på grensa til overvektig, og jeg har både gode og dårlige perioder. De gode periodene trener jeg, spiser sunt og skikkelig, og virker stråler av lykke.

De dårlige periodene overspiser jeg mye usunt, trener ikke, gjør ingenting fornuftig ut av dagen, kaster opp noen ganger... Da føler jeg at jeg mister TOTAL kontroll over maten. Maten roper til meg om at jeg må spise, og jeg føler at det kontrollerer meg og livet mitt. Det er veldig frustrerende.

Hvordan kan jeg komme til bunns med dette en gang for alle?

Bestill legetime og be om henvisnig til spesialisthelsetjenesten.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor? Det har jeg ikke lyst til.

Gjest Gjest_Lindiana
Skrevet

Hvorfor? Det har jeg ikke lyst til.

Du har heller lyst til å fortsette som du gjør nå?

AnonymBruker
Skrevet

Nei? Men hvorfor må jeg til en spesialist når så mange klarer det uten hjelp?

AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg uansett ikke tid til nå.. Jeg skal reise vekk på folkehøgskole veldig snart!

Gjest Gjest_Lindiana
Skrevet

Nei? Men hvorfor må jeg til en spesialist når så mange klarer det uten hjelp?

Fordi du sier at du stadig faller tilbake til de periodene. Da er det tydelig at du ikke klarer det uten hjelp.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den skolen jeg skal inn på er en spesiell skole... De tar ikke inn folk som har "psykiske problemer" eller har vært/skal til psykolog o.l.

Så det er egentlig utelukket med mindre jeg vil ofre drømmen min...

Og hvordan i alle dager kan de hjelpe meg med noe sånt?

Gjest Blomst83
Skrevet

Nei da får du værse god leve med problemet ditt!

AnonymBruker
Skrevet

Javel...

Skrevet

Nei da får du værse god leve med problemet ditt!

Fy faen for et sympatisk menneske. Drit og dra

• Liker 2
Gjest Blomst83
Skrevet

Fy faen for et sympatisk menneske. Drit og dra

Deg om det.Har du lest hele tråden? Ts ba om råd,men ville tydligvis ikke ta i mot de hun fikk,og da ble jeg provosert.Men bare for å ha sagt det er usympatisk det siste ordet mn vil forbinde med meg.Jeg sliter selv med anoreksi så jeg vet hvor tøft det er å slite med mat.Derfor jeg ga ts det rådet jeg ga. Så til neste gang hold tankene dine for deg selv,men mindre de henger på greip med virkligheten!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er egentlig enig med Blomst83 at du trenger en henvisning til spesialisthelsetjenesten, men om dette ikke er aktuelt kan du kanskje prøve å ta kontakt med IKS? www.iks.no

Anonymous poster hash: b2c22...fbb
Gjest Gjest_Lindiana
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du mener om at skolen ikke vil godta de som går til psykolog? De fleste folkehøgskoler er veldig åpne på å velkomme alle, uavhengig av psyke. De har også krav til å ha tilgjengelig helsepersonell, støttekontakter og så videre som offentlige skoler.

Skrevet

Den skolen jeg skal inn på er en spesiell skole... De tar ikke inn folk som har "psykiske problemer" eller har vært/skal til psykolog o.l.

Så det er egentlig utelukket med mindre jeg vil ofre drømmen min...

Og hvordan i alle dager kan de hjelpe meg med noe sånt?

Ja, den må virkelig være spesiell. Nå er jeg nesten litt spent på hvilken skole dette faktisk er.

Vil du bli frisk må du først kontakte lege, helsesøster eller what so ever og få en henvisning til en spesialist. Det at du simpelt ikke tørr, eller gidder, gidder ikke vi å bry oss om når du har den attituden som du har. Altså, svarer du oss med en bitchy attitude, får du en bitchy attitude tilbake.

• Liker 1
Gjest Blomst83
Skrevet

Ja, den må virkelig være spesiell. Nå er jeg nesten litt spent på hvilken skole dette faktisk er.

Vil du bli frisk må du først kontakte lege, helsesøster eller what so ever og få en henvisning til en spesialist. Det at du simpelt ikke tørr, eller gidder, gidder ikke vi å bry oss om når du har den attituden som du har. Altså, svarer du oss med en bitchy attitude, får du en bitchy attitude tilbake.

Nemlig!

Skrevet

Deg om det.Har du lest hele tråden? Ts ba om råd,men ville tydligvis ikke ta i mot de hun fikk,og da ble jeg provosert.Men bare for å ha sagt det er usympatisk det siste ordet mn vil forbinde med meg.Jeg sliter selv med anoreksi så jeg vet hvor tøft det er å slite med mat.Derfor jeg ga ts det rådet jeg ga. Så til neste gang hold tankene dine for deg selv,men mindre de henger på greip med virkligheten!

Kanskje du gir jævlig dårlige råd da? Du er ikke ekspert for alle med komplisert forhold til mat selv om du har anorexia. Så neste gang kan du holde tankene dine for deg selv;D alle trenger faktisk ikke å sykeliggjøres og settes i offerolle av helsevesenet, man trenger ikke være SYK selv om man har det vanskelig. Men for noen så trengs det jo å syes puter under armene og bli fortalt hvor synd det er i de,

AnonymBruker
Skrevet

Jeg velger å ikke bry meg om blomst83 fordi slike harde ord skal man ikke bruke mot et menneske som åpner seg og er sårbart. Jeg skrev en grunn til hvorfor jeg ikke kan søke hjelp.

Jeg er egentlig enig med Blomst83 at du trenger en henvisning til spesialisthelsetjenesten, men om dette ikke er aktuelt kan du kanskje prøve å ta kontakt med IKS? www.iks.no Anonymous poster hash: b2c22...fbb

Jeg har prøvd før, men de holder til altfor langt unna og alt de kan tilby meg er å snakke over telefonen. Jeg føler ikke jeg får noe nyttig ut av det.

Det er ikke akkurat en skole, men en stor drøm jeg har hatt siden barndommen og her kreves det hundre prosent både fysisk og psykisk skikkelse. Om jeg har psykolog e.l. på papirene risikerer jeg å bli sendt hjem.

jeg ser forøvrig ikke hvor jeg har hatt en bitchy attitude? Isåfall beklager jeg til både deg og blomst for å gi det inntrykket.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du gir jævlig dårlige råd da? Du er ikke ekspert for alle med komplisert forhold til mat selv om du har anorexia. Så neste gang kan du holde tankene dine for deg selv;D alle trenger faktisk ikke å sykeliggjøres og settes i offerolle av helsevesenet, man trenger ikke være SYK selv om man har det vanskelig. Men for noen så trengs det jo å syes puter under armene og bli fortalt hvor synd det er i de,

Det er det, jeg føler meg ikke syk. Det var ikke moro å bli angrepet på denne måten. Det hadde vært hyggelig å få høre erfaringer, om noen har vært i samme situasjon og har klart å komme seg ut igjen. Evt bare gi meg noen råd... jeg forventer ikke mer enn det.

Gjest Blomst83
Skrevet

Her en mistanke om at du og ts er samme person,så lar dette ligge.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...