AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #1 Skrevet 11. juni 2014 Har siden februar vært en idiot og levd på maks 1000 kalorier daglig, i tillegg til trening. Har spist veldig sunt og mye, men kalorifattig, så formen har vært bra, men mensen og sånn vinka etterhvert farvel. Har nå gått ned 11kg, og jeg ønsker ikke å gå ned mere, men isteden komme opp på vedlikeholdsnivå for vekten jeg har nå. Ønsker IKKE skjenneprekner om sånn og sånn, var hos legen i forrige uke og tok blodprøver, og alle var knall. Fikk i tillegg mensen i forgårs grunnet at jeg har økt matinntaket litt. Men hvordan kommer jeg meg opp på vedlikeholdsnivå uten å legge på meg det jeg har gått ned? Øke med 100 kalorier i uka? Og hvordan skal jeg gjøre det med trening? Jogger 3-4 ganger i uka, varierer fra 5-12 km hver gang.Anonymous poster hash: af2fb...a47
Wiggins Skrevet 11. juni 2014 #2 Skrevet 11. juni 2014 Det første du bør gjøre er å øke inntaket til minst 2000 kcal om dagen. At menstruasjonen stopper opp er et alvorlig tegn. Det er en mekanisme fra naturens side slik at en kvinne som ikke har nok ressurser til å amme ikke skal få barn. Å være i denne tilstanden øker dramatisk dine sjanser for å få beinskjørhet, kanskje allerede i ung alder. Det fins anorektikere på 25 år som har skjelett som ei dame på 80. Om du går opp noe av den vekta du har gått ned bør du anse som en akseptabel pris for å ikke bli beinskjør i ung alder. Om du går opp noen kg er ikke det verdens undergang, det er mye viktigere å ikke bli beinskjør. Det høres ut som du er ung og dum og synes at vekt nå er viktigere enn helsa når du blir eldre, men om du er 18-19 (eller kanskje 22?) nå så er ikke slutten av tjueåra så langt unna. Hva er din nåværende høyde og vekt? Det er ikke sikkert din nåværende lave vekt er riktig for din kropp. Uansett, om du skulle gå opp mer enn det som er ideell vekt for kroppen din bør du satse på å spise nok mat og heller gå ned i vekt med mosjon og trening. Mennesker i Norge nå spiser i gjennomsnitt mindre enn for 30-40 år siden, allikevel øker snittvekta. Det skyldes i all hovedsak at vi rører så veldig mye mindre på oss. For 30-40 år siden kjørte man ikke så mye bil, man gikk eller sykla når man skulle et sted. Man satt ikke så mye foran TV-en, og PC var det ingen som hadde. Er det rart vi blir feite med så mange ting som får oss til å sitte stille? Det er bra at du trener, men det er minst like viktig å være i litt aktivitet hver dag. Om du jogger tre turer på 5-10 km i uka og ellers sitter stille, hjelper det ikke så veldig mye. Ta sykkelen til skole/jobb, bruk trapper istedenfor heis etc. Om du sitter mye stille på skole/jobb så pass på å reise deg opp minst en gang i timen, strekk litt på deg og kanskje kan du gå opp og ned ei trapp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå