AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #1 Skrevet 11. juni 2014 Jeg har langt større familie enn min kommende mann. Både mine foreldre og svigerfar har sagt (uten at vi har spurt!) at de ville bidra med litt penger til bryllupet, og vi har jo selvsagt vært glade for det. Min familie kommer til å utgjøre 2/3 av bryllupsgjestene. Da inviterer jeg kun forlover utenfor familien. Han inviterer 10 venner i tillegg til sin familie, men "hans" side blir likevel mye færre folk enn "min" side. Det har svigerfar nå reagert på, og han har kommet med et utsagn om at siden han er med og betaler så vil han at vi skal "fylle opp" gjestelisten med mennesker fra brudgommens side som ikke er spesielt nære. Han nevner blant annet gamle grandtanter og familievenner som de ikke nødvendigvis har hatt med å gjøre på flere år - eller som står sviherfar nære men som min kommende mann så vidt har hilst på. Jeg syns ikke det blir riktig at jeg har "kutta til beinet" når det gjelder hvem jeg inviterer fordi jeg har stor familie, mens vi på hans side skal "fylle opp" plassene med folk som er mindre nære. Min mann bryr seg ikke om det fra eller til, og sier at så lenge svigerfar betaler for disse ekstra gjestene så er det det samme for ham om de kommer eller ikke. Hva ville dere gjort? Hvor trekker dere grensen for hvem som inviteres? Anonymous poster hash: 80311...1fb
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #2 Skrevet 11. juni 2014 Dersom man får betydelige bidrag til bryllupsfesten, må bidragsyterne også få si sitt når det gjelder bryllupet. Anonymous poster hash: 30167...107 4
Lemuren Skrevet 11. juni 2014 #3 Skrevet 11. juni 2014 Det er ikke alltid spørsmål om penger, men hvem man ØNSKER å ha der! Jeg ville f.eks heller hatt et lite bryllup med kun de aller nærmeste og betalt selv. Da spiller det jo ikke så stor rolle om noen andre hadde betalt for at nærmest fremmede skulle være der på VÅR spesielle dag. Vanskelig sak da mannen din ikke vet fra eller til, da blir du uansett "burugla" hvis du gjør som du vil. Rart at man skal ha full bestemmelsesrett med en gang man betaler? 2
Rosa Sitron Skrevet 11. juni 2014 #4 Skrevet 11. juni 2014 Vi har samme problemet og jeg kommer ikke til å kutte.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #5 Skrevet 11. juni 2014 Jeg har langt større familie enn min kommende mann. Både mine foreldre og svigerfar har sagt (uten at vi har spurt!) at de ville bidra med litt penger til bryllupet, og vi har jo selvsagt vært glade for det. Min familie kommer til å utgjøre 2/3 av bryllupsgjestene. Da inviterer jeg kun forlover utenfor familien. Han inviterer 10 venner i tillegg til sin familie, men "hans" side blir likevel mye færre folk enn "min" side. Det har svigerfar nå reagert på, og han har kommet med et utsagn om at siden han er med og betaler så vil han at vi skal "fylle opp" gjestelisten med mennesker fra brudgommens side som ikke er spesielt nære. Han nevner blant annet gamle grandtanter og familievenner som de ikke nødvendigvis har hatt med å gjøre på flere år - eller som står sviherfar nære men som min kommende mann så vidt har hilst på. Jeg syns ikke det blir riktig at jeg har "kutta til beinet" når det gjelder hvem jeg inviterer fordi jeg har stor familie, mens vi på hans side skal "fylle opp" plassene med folk som er mindre nære. Min mann bryr seg ikke om det fra eller til, og sier at så lenge svigerfar betaler for disse ekstra gjestene så er det det samme for ham om de kommer eller ikke. Hva ville dere gjort? Hvor trekker dere grensen for hvem som inviteres? Anonymous poster hash: 80311...1fb På hvilken måte har du måttet "kuttet ned på beinet" ? Hvem har du utelatt å invitere?Anonymous poster hash: a6935...982
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #6 Skrevet 11. juni 2014 Mente selvfølgelig "kutta til beinet" Anonymous poster hash: a6935...982
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #7 Skrevet 11. juni 2014 Jeg trekker grensen på nærmeste familie. Det må alltid ha prioritet uansett hvem som er i familie med dem.Anonymous poster hash: 83b1f...85a
LilleSnupp Skrevet 11. juni 2014 #8 Skrevet 11. juni 2014 Vi har det likens mtp familestørrelser. Min familie er liten, men vi har tetter kontakt enn på min mann sin side hvor det er en million søskenbarn. Vi kom frem til en 60/40 fordeling - i min favør. Høres sikkert rart ut, men han har ikke særlig kontakt med alle disse søskenbarna, bare noen få. Samtidig ønsket ikke jeg at han skulle stå med kun de aller nærmeste og 2 fra lengre ut i slekta, så da ble det invitert mer perifære av hensyn til min mann - selv om det var det samme for han. Så.. vi endte opp med å invitere mer perifær familie fordi jeg ønsket en jevnere fordeling av hensyn til min mann og hans familie. Går ant å tenke slik også.. 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #9 Skrevet 11. juni 2014 På hvilken måte har du måttet "kuttet ned på beinet" ? Hvem har du utelatt å invitere?Anonymous poster hash: a6935...982 Uten å si for mye slik at det blir gjenkjennelig så har jo jeg f.eks kutta bort mine venner fra gjestelista - utenom forloveren. Jeg har glatt 10 venner jeg gjerne ville invitert lenge før disse grandtantene, men da blir det jo bare enda flere gjester på min side, og enda mer ujevn fordeling. Kjenner det er fristende å si at jeg ikke ønsker pengebidrag fra svigerfar dersom det skal bety at han bestemmer gjestelisten, men det vet jeg hadde vært frekt, så det kommer jeg selvsagt ikke til å gjøre.Anonymous poster hash: 80311...1fb
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #10 Skrevet 11. juni 2014 Uten å si for mye slik at det blir gjenkjennelig så har jo jeg f.eks kutta bort mine venner fra gjestelista - utenom forloveren. Jeg har glatt 10 venner jeg gjerne ville invitert lenge før disse grandtantene, men da blir det jo bare enda flere gjester på min side, og enda mer ujevn fordeling. Kjenner det er fristende å si at jeg ikke ønsker pengebidrag fra svigerfar dersom det skal bety at han bestemmer gjestelisten, men det vet jeg hadde vært frekt, så det kommer jeg selvsagt ikke til å gjøre.Anonymous poster hash: 80311...1fb Da burde jo ikke typen din invitere venner og heller benytte "de plassene" til grandtanter, tenker jeg..Anonymous poster hash: a6935...982 1
Poppsilopp Skrevet 11. juni 2014 #11 Skrevet 11. juni 2014 Når våre familier sa at de ønsket å bidra så sa vi at vi satt pris på det, men at vi planla ett bryllup vi kunne betale selv. Så det vi fikk fra dem kom på en måte i tillegg. Ga også på en pen og litt diskret måte beskjed om at vi kom til å gjøre ting slik vi ønsket, selv om de evt. skulle bidra. Jeg hadde rett og slett ikke ville gjøre noe som ikke føltes rett, fordi svigerfar har betalt så og så mye. Da hadde jeg heller sagt fint nei takk. Det er deres dag, og dere skal gjøre det som føles rett for dere. Du kan (og bør kanskje ) inngå kompromisser med din kommende mann om dere er uenige, men det skal ikke være nødvendig å inngå kompromisser med svigerfar, eller noen andre for den saks skyld. 3
SiMa Skrevet 11. juni 2014 #12 Skrevet 11. juni 2014 Da burde jo ikke typen din invitere venner og heller benytte "de plassene" til grandtanter, tenker jeg..Anonymous poster hash: a6935...982 Problemet er vel ikke antall gjester, men at ts ikke vil ha "fremmede" i bryllupet, men heller vil invitere familie og venner de har nær kontakt med.
SiMa Skrevet 11. juni 2014 #13 Skrevet 11. juni 2014 Jeg trekker grensen på nærmeste familie. Det må alltid ha prioritet uansett hvem som er i familie med dem.Anonymous poster hash: 83b1f...85a Hvem regner du som "nærmeste familie"? Foreldre, søsken, barn, besteforeldre regner vel de fleste som nærmeste familie. Hva med tanter og onkler, fettere og kusiner?
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #14 Skrevet 11. juni 2014 Hvem regner du som "nærmeste familie"? Foreldre, søsken, barn, besteforeldre regner vel de fleste som nærmeste familie. Hva med tanter og onkler, fettere og kusiner? Fra min familie er det forventet å invitere Foreldre, søsken, besteforeldre og tanter/onkler. For å jevne ut litt inviterer vi også søskenbarn over 20 år. Anonymous poster hash: 1f6f3...d5a
LukaFrost Skrevet 11. juni 2014 #15 Skrevet 11. juni 2014 Dersom man får betydelige bidrag til bryllupsfesten, må bidragsyterne også få si sitt når det gjelder bryllupet. Anonymous poster hash: 30167...107 Der er jeg uenig. Man skal ikke kunne kjøpe seg rettigheter i et bryllup. Gjestelisten bestemmer brudeparet. 9
SiMa Skrevet 11. juni 2014 #16 Skrevet 11. juni 2014 Der er jeg uenig. Man skal ikke kunne kjøpe seg rettigheter i et bryllup. Gjestelisten bestemmer brudeparet. Halvveis enig. Bidrag til bryllupet kan gis for at brudeparet skal ha mulighet til å invitere fjerne slektninger som foreldrene vil ha med, men som ikke står brudeparet så nære. Og det kommer jo også an på hvilken form bidraget får: en forhåndsbestemt sum eller halve bryllupet. Uansett, dette er noe som bør avklares på forhånd. Det er brudeparets dag, og det er brudeparet som skal ha siste ordet (om det så er å takke nei til bidrag).
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #17 Skrevet 12. juni 2014 Jeg synes det er litt rart og nesten litt barnslig, at det skal måtte være like mange gjester fra hver side. Noen har stor familie, andre har mindre familie. Er det så viktig? Er ikke poenget at man skal feire sin store dag med venner og familie som betyr noe for paret? For meg blir det nesten slik som man gjorde på barneskolen. Sett glassene inntil hverandre, slik at man kan helle oppi nøyaktig like mye brus i begge. Dette har ihvertfall jeg vokst fra! Anonymous poster hash: 9bf08...4c3 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #18 Skrevet 12. juni 2014 Denne problemstillingen ville jeg overlatt helt og holdent til din mann - det får være han som tar avgjørelsen om hans perifere slektninger skal inviteres eller ikke, og som tar den diskusjonen med sin far. Jeg ville holdt meg helt utenfor, men presisert at de fikk komme i tillegg, ikke i stedet for, noen av gjestene som allerede var planlagt invitert.Anonymous poster hash: 477b2...09a 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #19 Skrevet 12. juni 2014 Dette er hovedgrunnen til at vi ikke hadde noen bryllupsfest da vi giftet oss. Vi har alt for ulike familier, rett og slett.Anonymous poster hash: 91476...27b
SiMa Skrevet 12. juni 2014 #20 Skrevet 12. juni 2014 Jeg synes det er litt rart og nesten litt barnslig, at det skal måtte være like mange gjester fra hver side. Noen har stor familie, andre har mindre familie. Er det så viktig? Er ikke poenget at man skal feire sin store dag med venner og familie som betyr noe for paret? For meg blir det nesten slik som man gjorde på barneskolen. Sett glassene inntil hverandre, slik at man kan helle oppi nøyaktig like mye brus i begge. Dette har ihvertfall jeg vokst fra! Anonymous poster hash: 9bf08...4c3 Hvis forskjellen blir veldig stor skjønner jeg at folk velger å gjøre det, men ikke med millimeterrettferdighet fra barneskolen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå