AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #1 Skrevet 11. juni 2014 Her om dagen var det en litt eldre dame som gikk tur med hunden sin(ikke i bånd), min samboer sier vennlig i fra om at det er båndtvang og at hun ikke har lov å ha hunden løs(det er snakk om utkanten av en by) og damen bare svarer at hunden er så snill at det går fint..... For det første så sier loven at hunden må gå i bånd. For det andre så vet vel ikke hun dama hvem hun møter på og om de er redde for hunden(uansett hvor snill den er) noen har faktisk hundefobi. Og ikke minst; hva med hunden selv, den kan jo løpe ut i veien og bli påkjørt, andre hunder kan angripe osv.. Blir så oppgitt over folk som er så korttenkt når det gjelder viktig ting! Anonymous poster hash: 82cb3...b59
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #2 Skrevet 11. juni 2014 Det er jo i utgangspunktet ikke for at mennesker man møter ikke skal bli redde, at det er båndtvang. Det er jo pga av at alle ville dyr og fugler får unger på denne tiden. Og hvis hunden blir påkjørt... Vel... det får være hundeeiers ansvar. Anonymous poster hash: 8f827...321 8
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #3 Skrevet 11. juni 2014 Dumme kjerring. Anonymous poster hash: 7e3e1...36b
Howl Skrevet 11. juni 2014 #4 Skrevet 11. juni 2014 (endret) *slett* Endret 20. desember 2016 av Howl 5
Gjest Peanut Skrevet 11. juni 2014 #5 Skrevet 11. juni 2014 Det er vel alltids noen som ødelegger for alle de andre som faktisk har hundene sine i bånd. Det er vel bare å fortsette å påpeke at det er båndtvang, og at selv om hun/ han/ de synes hunden sin er så snill, så vet ikke vi dette. Hovedregelen er jo at hunder bare kan løpe løs når den følges på en forsvarlig måte av eieren eller andre som disponerer hunden. For at en hund skal følges på forsvarlig måte, må det kreves at den er under fullstendig kontroll av eier/ besitter. Ikke alle innehar denne kontrollen. I perioden fra 1.april til 20. august er det båndtvang for alle hunder, og hunden skal holdes i bånd, forsvarlig inngjerdet eller innestengt, uavhengig av om eier/ besitter har kontroll over hunden eller ikke. Dyrelivet er ekstra sårbart i denne tiden, og selv om hunden er en veldig uskyldig utseende skjødehund kan det vekkes til live nedarvede jakt- og drapsinnstinker når den ser en ennå ikke flygedyktig fugleunge på bakken. Hundejordet ved Frognerparken er for eksempel et sted hvor hundene kan være løse, men etter hva jeg vet er resten av parken ikke åpen for at hunder kan løpe fritt. Ser nok av folk med løse hunder hvor hundene ikke en gang reagerer når eieren roper. >_< Jeg er i hovedsak ikke redd hunder selv om jeg har hatt to opplevelser som barn som satte skikkelig støkk i meg, men hvis en hund kommer farende mot meg i full fart og så hopper opp, så blir jeg faktisk redd. Og da hjelper det ikke at eieren kommer tassende bak og sier at "neimen hunden vil jo bare leke! han er skikkelig snill altså". Jaha? <_<
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #6 Skrevet 11. juni 2014 Irriterer meg grenseløst. Jeg går en del på tur i fjellet,og 1 av 10 eiere har huden i bånd, uansett båndtvang eller ei, har ingen betydning når på året. Idiotisk! Og en annen ting kjære hundeeiere, er det så jævla vanskelig å ta med seg hundebæsj-posen?! Dere har tatt bæsjen oppi, men dere er visstnok for korttenkt til å ta den med til en søppelbøtte! Anonymous poster hash: 96ef3...f34 3
skreppamedleppa Skrevet 11. juni 2014 #7 Skrevet 11. juni 2014 (endret) jeg har oppdaget at hver kommune har sine båndtvang regler. I Bergen står det f.eks "I Bergen kommune skal hunder holdes i bånd der husdyr beiter i perioden 1. april til 31. oktober. (det står også andre regler hvor hunden kan få fritt) Det er mange plasser jeg lar hunden min gå fritt, og ja på enkelte fjellturer er den det og jeg har ingen dårlig samvittighet for det. Båndtvang perioden har ikke så mye å gjøre med folk som f.eks at det er andre dyr som sauer eller at fugler ligger på egg og har unger på bakken i den perioden, så at folk er hysterisk redd hunder har ingenting med båndtvang å gjøre. Ja noen har 0 kontroll over dyret sitt, men synes det er minst like mange som er helt over hysterisk på dette med båndtvang. Endret 11. juni 2014 av skreppamedleppa 2
Gjest Pheel Skrevet 11. juni 2014 #8 Skrevet 11. juni 2014 Eh, du har virkelig misforstått hvorfor det er båndtvang akkurat nå, TS. Har man en hund som ikke jager (veldig lite jaktinstinkt) og som eier ellers også har kontroll over ser jeg overhodet ikke noe problem med løse hunder, uansett årstid, men det ER et stort problem med de som overvurderer kontrollen eller instinkter i hunden, eller rett og slett ikke bryr seg. 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #9 Skrevet 11. juni 2014 Forrige gang jeg var på tur, ca 1 time oppi fjellet, så møter jeg en dame med bånd i hånden. Hunden dukker plustelig opp på siden av meg å begynner å bjeffe på meg. Damen kaller på hunden, som ikke kommer til henne, bare står med meg og bjeffer. Hun kom seg bort til oss til slutt, og sier "beklager, hunden er visst litt hissig idag hehehe" Ja, for det er dyreelskernes drøm, å møte en ensom, sint hund, nesten 1 mil inn i bushen! Anonymous poster hash: 96ef3...f34
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #10 Skrevet 11. juni 2014 Forrige gang jeg var på tur, ca 1 time oppi fjellet, så møter jeg en dame med bånd i hånden. Hunden dukker plustelig opp på siden av meg å begynner å bjeffe på meg. Damen kaller på hunden, som ikke kommer til henne, bare står med meg og bjeffer. Hun kom seg bort til oss til slutt, og sier "beklager, hunden er visst litt hissig idag hehehe" Ja, for det er dyreelskernes drøm, å møte en ensom, sint hund, nesten 1 mil inn i bushen! Anonymous poster hash: 96ef3...f34 Og hva om du hadde hatt et eller flere barn med. Stort sett treffer jeg på hunder i bånd, men noen går løs. Blir litt skremt når en ser en hundeeier som griper fatt i lenken til hunden og stresser forbi og har nesten ikke kontroll på hunden. Og når jeg er nesten ute av syne slipper han den. Dette var på en sti det er mange som bruker. Anonymous poster hash: 93d38...913
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #11 Skrevet 11. juni 2014 Og hva om du hadde hatt et eller flere barn med. Stort sett treffer jeg på hunder i bånd, men noen går løs. Blir litt skremt når en ser en hundeeier som griper fatt i lenken til hunden og stresser forbi og har nesten ikke kontroll på hunden. Og når jeg er nesten ute av syne slipper han den. Dette var på en sti det er mange som bruker. Anonymous poster hash: 93d38...913 Enda en grunn til å ha hunden i bånd. Anonymous poster hash: 96ef3...f34
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #12 Skrevet 11. juni 2014 Noen skjønner faktisk ikke at båndtvang innebærer at du faktisk må ha hunden i bånd. Det var ei som la ut bilde av bikkja si på tur i skogen her om dagen - uten bånd på. Da var det en som kommenterte at hun måtte huske at det var båndtvang, og hun presterte å svare at han hadde da bånd, det var sele til og med! Hun trodde da at sele går under betegnelsen bånd og da kunne hun bare slippe han løs og la ham løpe. Helt utrolig.Anonymous poster hash: fadff...af8
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #13 Skrevet 11. juni 2014 Her om dagen var det en litt eldre dame som gikk tur med hunden sin(ikke i bånd), min samboer sier vennlig i fra om at det er båndtvang og at hun ikke har lov å ha hunden løs(det er snakk om utkanten av en by) og damen bare svarer at hunden er så snill at det går fint..... For det første så sier loven at hunden må gå i bånd. For det andre så vet vel ikke hun dama hvem hun møter på og om de er redde for hunden(uansett hvor snill den er) noen har faktisk hundefobi. Og ikke minst; hva med hunden selv, den kan jo løpe ut i veien og bli påkjørt, andre hunder kan angripe osv.. Blir så oppgitt over folk som er så korttenkt når det gjelder viktig ting!Anonymous poster hash: 82cb3...b59 Ja, mennesker kan sikkert være redd hunden og den kan løpe ut i veien og forstyrre trafikken osv. Men grunnen til båndtvangen er viltdyr, og ikke at folk kan være redd for hunder. Anonymous poster hash: 6edf4...023 2
HeleneBK Skrevet 11. juni 2014 #14 Skrevet 11. juni 2014 Jeg skal ærlig innrømme at jeg lar bikkja løpe fritt, men jeg roper henne inn med en gang det kommer noen, og jeg slipper henne kun på steder jeg har oversikt. Men det er mange som ikke bryr seg og lar bikkja går fri og sier da dette standard svaret; at bikkja er så snill. Jeg har en snill hund, men hun er akkurat det. En hund. Jeg stoler ikke 100% på hvordan hun reagerer i alle situasjoner. Også er det folk som er redde, usikre osv. Jeg respekterer dem, men vi er i mindretall dessverre. Det er synd man ikke kan si til et medmenneske og minne dem på loven som er ganske klar på båndtvang og få et stygt svar tilbake. 1
Gjest Pheel Skrevet 11. juni 2014 #15 Skrevet 11. juni 2014 Dette sier loven, uavhengig av årstid: "§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs Hunder kan være løse bare når de a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel. Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll. Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel. Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen. Hunder skal alltid holdes under slikt tilsyn at de så vidt mulig hindres i å drive eller forfølge vilt, jf. likevel § 9 tredje ledd."
Gjest Skrevet 12. juni 2014 #16 Skrevet 12. juni 2014 Ser mange som slipper hunden i skogen også. For her er det jo ikke mennesker, så da er ikke båndtvangen så viktig....... Er jo ikke menneskebarn de skal ha på bånd for da
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #17 Skrevet 12. juni 2014 Møtte en hund på en sykkelsti. Veldig morsomt å sykle på vei hjem fra jobb, for da å møte en hund som hopper ut midt i sykkelveien, uten bånd. Jeg kjeftet ihjel den dumme eieren, og sa han fikk ha hunden i bånd. Men det kunne han ikke skjønne hvorfor han skulle? Var ikke langt ifra jeg syklet i hunden. Hadde skadet både meg og hunden om vi hadde kollidert. Anonymous poster hash: 07baa...33c
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #18 Skrevet 12. juni 2014 Folk i dette landet har en urasjonell frykt for løse hunder som jeg aldri har opplevd maken til. Blir ikke lenger forundret over hysterien og sinnet. Bodde i Berlin i 2 år, majoriteten av hundeeiere gikk med hunden løs i folkemengdene, ingen reagerte. Kom tilbake til Norge og leser at folk blir livredde av å møte på en enkel løs hund langt inne i skogen. Den er snill og bryr seg ikke? Spiller ingen rolle! Det er båndtvang (som enkelte tror er pga mennesker og ikke viltlivet som er sårbar på våren og sommeren...) Personlig har jeg aldri hunden min løs uten langline, for å respektere at det finnes så mye vilt. Om man ikke tåler å se en hund løs så forstår jeg ikke hvordan noen kan tørre å bevege seg ut i naturen. Anonymous poster hash: 495c2...b2f 6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #19 Skrevet 12. juni 2014 Folk i dette landet har en urasjonell frykt for løse hunder som jeg aldri har opplevd maken til. Blir ikke lenger forundret over hysterien og sinnet. Bodde i Berlin i 2 år, majoriteten av hundeeiere gikk med hunden løs i folkemengdene, ingen reagerte. Kom tilbake til Norge og leser at folk blir livredde av å møte på en enkel løs hund langt inne i skogen. Den er snill og bryr seg ikke? Spiller ingen rolle! Det er båndtvang (som enkelte tror er pga mennesker og ikke viltlivet som er sårbar på våren og sommeren...) Personlig har jeg aldri hunden min løs uten langline, for å respektere at det finnes så mye vilt. Om man ikke tåler å se en hund løs så forstår jeg ikke hvordan noen kan tørre å bevege seg ut i naturen.Anonymous poster hash: 495c2...b2f Enig! Var på ferie i Barcelona, der gikk hundene løs i hoved gågaten og ikke ett menneske reagerte på det! Gå fint forbi hunden og ikke se på/ gi den oppmerksomhet så bryr den seg som regel ikke om deg heller! Lager du en sene og begynner og kjefte og vifte med armer, ja da reagerer nok hunden også! Anonymous poster hash: 83308...e4e 1
Fame Skrevet 12. juni 2014 #20 Skrevet 12. juni 2014 Jeg har hunden løs jeg og fordi jeg kjenner ho og ho kommer på plass med en gang jeg sier det. Men det er bare i skogen og på sletter jeg gjør det som det ikke er biler. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå