Gå til innhold

Er det "in" og være jente og muskelbunt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner at jeg irriterer meg over Norge og holdningen til folk... For sånn ca 5 år siden kan jeg ikke huske jeg så noe særlig til fitnessblogger,bilde skrytebilder på fb av jenter som er bredere over skulderene en kjæresten sin, har sixpack og tar uendelig mye i benkpress.

Jeg synes det er kjempeflott at folk velger en sunn livsstil, men er så jevlig lei av at nå skal plutselig ALLE trene styrke, føler liksom at det har blitt status å ha mest mulig muskler osv.

Jeg er slank/tynn og har en fin kropp, kunne godt ha trenet litt styrke selv da jeg er spinkel og hadde nok ikke hatt vondt av å hatt litt mer mage og armmuskler. Men jeg skriver ikke dette innlegget fordi jeg er veldig usikker på kroppen min, men merker at jeg får tanker som "hjelp burde jeg og begynne å squatte og ta 100 i benk" da tydeligvis alle andre gjør det? Merker at man liksom begynner sakte men sikker å føle seg unormal siden man ikke trener hver bidige dag...

Jeg gikk inn på ei gammel venninne på fb som før hadde en lignende kropp som meg, eller hun var høyere og tynnere enn meg , er modell på fritiden også tror jeg (så det sier jo litt om typen kropp hun før hadde). Forside bilde var av henne og kjæresten og jeg fikk sjokk! Den spinkle hengslete jenta hadde fått ganske breie skuldre og det så skikkelig rart ut i den fine kjolen hun hadde på seg,...er det bare jeg som synes det ser så surrealistisk ut med type Marit Bjørgen damer i skikkelig feminine kjoler hvor du bare ser de muskelsprengte armene og at skuldrene tyter ut?

Hvorfor er det sånn at nordmenn bare føler strømmen og gjør absolutt alt når det er in? Jeg tviler på at "alle" kommer til å trene så hard styrke i den grad om 5+ år fra nå,da er det kanskje kommet en ny trend?

Synes bare at damer skal se ut som damer og menn som menn....kall meg gjerne gammeldags...det er jo selvfølgelig unntak med topptrente folk da, men sånn seriøst vil vi at normen på damekroppen nå skal være bredeskuldre,sixpack og muskler?

Før i tiden antar jeg at folk kunne gå fjellturer og dra på treningssenteret uten å hele veien skryte om det..det blir så falskt og selvpromoterene å legge ut bilder på fb hver bidige dag for å fortelle verden hvor jevla flink du er til å trene, hadde du faktisk likt trening og vært proff med treningen din hadde du ikke hatt tid eller giddet å fiske etter komplimenter ved å bruke halve tiden på å poste bilder om hvor flink du var..

Her er eksempler på det jeg personlig synes er over the top:

http://www.helenedrage.com/wp-content/uploads/2012/04/419139_10150622946738527_303323798526_9160787_1345781252_n.jpg

http://bloggfiler.no/maikengronvold.blogg.no/images/265961-8-

1364975967093.jpg

Dette synes jeg var fint trent kropp(og hun er jo personlig trener og):

http://healthyceleb.com/wp-content/uploads/2013/01/Jillian-Michaels-Workout-Diet.jpg

Noen andre som tenker litt sånn som meg? Som sagt alt med måte! hater ikke venninnene mine som trener styrke og har fått betraktelig mer muskler, men merker at jeg unngår styrke området på treningssentre da jeg føler alle de topptrente muskeljentene henger der, og jeg med den kroppen jeg ble født med er den unormale hvis dere skjønner...

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg driter i om folk har muskler eller ikke. Det er vel opp til de.
Det er iallefall bedre å trene enn å sulte seg eller overspise, tenker jeg.

• Liker 2
Skrevet

ja det er sant, jeg har egentlig pleid å vært litt likegyldig til hva andre folk gjør med kroppene sine, men det må jo tydeligvis ha gått inn på meg når jeg gidder å skrive et så langt innlegg ;)

• Liker 2
Gjest bustyvel
Skrevet

Dette.

• Liker 1
Gjest Regnstorm
Skrevet

Styrketrening har vært "in" ganske lenge egentlig, men nei, det er ikke noe jeg irriterer meg over. Jeg ser mange som trener og mange som skryter, men jeg ser også en stor prosentandel som gir fullstendig faen, og en enda større del som er midt i mellom, slik som meg. Dvs. liker å trene, liker å løfte tungt, men uten skrytebehov og rumpeselfie.

Og ja, skjønnhetsideal generelt er til dels veldig frustrerende, så jeg skjønner hva du mener. Spesielt siden det byttes ut røfflig hvert tiende år eller så. Men samtidig er det veldig forenklet å si at "kvinner skal se ut som kvinner", for jeg mener at kvinner skal se ut akkurat som de vil. Hvis du mener du sitter med fasiten på hvordan en kvinne "skal" se ut så trenger du å våkne opp, for da er du ikke noe bedre enn den diskursen du kritiserer.

Mitt råd er at du slutter å være så opptatt av andre, og heller fokusere på deg selv og hva du vil.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Skal du først sammenligne disse tingene så burde vi heller snakke om overtrening, som ikke overraskende er et reelt problem for de lettpåvirkelige.

Anonymous poster hash: 42d03...9be

• Liker 3
Skrevet

Styrketrening har vært "in" ganske lenge egentlig, men nei, det er ikke noe jeg irriterer meg over. Jeg ser mange som trener og mange som skryter, men jeg ser også en stor prosentandel som gir fullstendig faen, og en enda større del som er midt i mellom, slik som meg. Dvs. liker å trene, liker å løfte tungt, men uten skrytebehov og rumpeselfie.

Og ja, skjønnhetsideal generelt er til dels veldig frustrerende, så jeg skjønner hva du mener. Spesielt siden det byttes ut røfflig hvert tiende år eller så. Men samtidig er det veldig forenklet å si at "kvinner skal se ut som kvinner", for jeg mener at kvinner skal se ut akkurat som de vil. Hvis du mener du sitter med fasiten på hvordan en kvinne "skal" se ut så trenger du å våkne opp, for da er du ikke noe bedre enn den diskursen du kritiserer.

Mitt råd er at du slutter å være så opptatt av andre, og heller fokusere på deg selv og hva du vil.

Takk for konstruktivt svar, der ga du meg noe å tenke på;)

Men jeg må si at jeg respekterer deg mer enn de jentene med rumpe selfies bare så du vet det, det er noe fint med mennesker som gjerne har en helt super kropp men som ikke heeeele tiden må trøkke det opp i trynet ditt.

• Liker 3
Skrevet

Kanskje problemet mitt er at jeg alltid har hatt en slank fin kropp, og vært stolt og fornøyd over kroppen min, men at jeg nå ikke alltid føler meg "bra nok" fordi jeg ikke har muskler som nå er ideal kvinnekroppen...? Og da leder det liksom videre til at hvis jeg er misfornøyd som er 157 og veier 52 kilo, hvordan føler da andre jenter seg med litt mer kilo på kroppen men som ikke er overvektige?

Men igjen som du regnstorm sa så må jeg fokusere på hvordan jeg vil ha det og hvordan jeg vil se ut ikke hvordan jeg tror jeg bør se ut...

AnonymBruker
Skrevet

Mange jenter som trener styrke, men de færreste av dem blir jo muskelbunter. Vil nesten si at de fleste ikke får synlige resultater hva angår større muskler, selv om de sikkert blir sterkere og får trent vekk fett.

Anonymous poster hash: 27156...1f0
Skrevet

Nordmenn er som en gjeng saueflokk, egentlig. Alt som er in skal man gjøre, men man skal ikke bare GJØRE det! Å nei da, man skal legge ut 3-4 bilder på instagram daglig, skrive statuser og legge ut bilder på facebook om at man er støl i ræva og dele "relatable" 9gag-bilder som spøker om stølhet og doseter.

Så skal man rakke ned på tynne kropper og si at kvinner skal ha former, men samtidig så prøver man så hardt man kan å ikke legge på seg selv om man er 170 og veier 50 kilo. For her skal det trenes, så dra på harryhandel for å kjøpe proteinpulver og griseharry treningstights som man bruker utenfor treningssenteret!

• Liker 9
Gjest Regnstorm
Skrevet

Kanskje problemet mitt er at jeg alltid har hatt en slank fin kropp, og vært stolt og fornøyd over kroppen min, men at jeg nå ikke alltid føler meg "bra nok" fordi jeg ikke har muskler som nå er ideal kvinnekroppen...? Og da leder det liksom videre til at hvis jeg er misfornøyd som er 157 og veier 52 kilo, hvordan føler da andre jenter seg med litt mer kilo på kroppen men som ikke er overvektige?

Men igjen som du regnstorm sa så må jeg fokusere på hvordan jeg vil ha det og hvordan jeg vil se ut ikke hvordan jeg tror jeg bør se ut...

Tror du er veldig inne på noe her egentlig, at det først og fremst handler om at du har blitt mer bevisst på idealene når du ikke automatisk når opp til dem selv. For de har jo alltid vært der i ulike former, og jeg tror ikke de med litt mer kilo på kroppen følte seg spesielt mye bedre når idealet var modelltynn.

Men bevissthet er en bra ting, det er første steget mot å gi faen ;)

Takk for konstruktivt svar, der ga du meg noe å tenke på ;)

Men jeg må si at jeg respekterer deg mer enn de jentene med rumpe selfies bare så du vet det, det er noe fint med mennesker som gjerne har en helt super kropp men som ikke heeeele tiden må trøkke det opp i trynet ditt.

Nå trener jeg heller ikke for å få en helt super kropp, men for å ha en kropp og et sinn som fungerer optimalt :)

Gjest avocadoen
Skrevet

Jeg er norsk og takler ikke treningssenter. Har heller ingen planer om å bli muskelbunt, men er sterkere enn kvinner flest virker det som. Skal begynne med yoga nå da slik at jeg får sterkere hender :)

• Liker 1
Gjest Belle âme
Skrevet

Syns ikkje det er fint, men eg bryr meg veldig lite. Kommet aldri til å se sånn ut sjøl, men no gidder ikkje eg å trene lengre i det heile tatt.

AnonymBruker
Skrevet

nnnnghmmmmmfphhh-muscles-work-out-girl-w

Når ei jente ser sånn ut så er det helt fantastisk, smiler for meg selv hver gang jeg ser ei slik ei. Det er jo ikke skremmende mye muskler så lenge man ikke står å flekser aktivt.

Anonymous poster hash: fe098...c9a
AnonymBruker
Skrevet

Kvinner må virkelig lære seg å drite i trender, hva som er "in" og hva andre skulle finne på å gjøre eller hva andre har som ideal.
Menn med en kropp som denne
http://us.123rf.com/400wm/400/400/dotshock/dotshock1005/dotshock100500366/7018950-gut-aussehend-jung-mann-mit-muskeln-und-korper-isolated-on-white-fit.jpg

bryr seg midt i ræva om dette er idealet på instagram, facebook eller fitnessbloggen
http://media-cache-ec0.pinimg.com/736x/10/b5/c5/10b5c5f610ecaf7e5c45f48fc4b8d2dc.jpg

Det har ingen hensikt å ikke føle seg god nok når kroppen som er "god nok" er en kropp du ikke liker. Ha den kroppen du vil ha og la andre spy ut om kroppene de vil ha.

Anonymous poster hash: 464e5...c1e

Anonymous poster hash: 464e5...c1e
  • Liker 2
Skrevet

ja det er sant, jeg har egentlig pleid å vært litt likegyldig til hva andre folk gjør med kroppene sine, men det må jo tydeligvis ha gått inn på meg når jeg gidder å skrive et så langt innlegg ;)

Ja, det kan jeg forstå. Har skjønt at kroppspress er et problem i dagens samfunn, men var jeg deg ville jeg nok prøvd å styre unna det verste: altså blogger, instagram etc om dette plager deg. Jeg trente selv styrke en stund og fikk veldig god fremgang, men jeg trivdes ikke med muskler. Jeg har alltid vært veldig tynn, så for meg ble det bare ufyselig å se seg i speilet for det føltes ikke som "meg" som stod der. Nå trener jeg som jeg gjorde før: går i fjellet og styrke av og til... Men har sluttet å spise så mye som jeg gjorde da jeg ville ha større muskler.. :) En annen ting jeg kan si som kanskje mange ikke tenker på: mange av de bildene vi ser på IG osv er folk i sceneform. Det vil si at de er sånn maks 1 uke før konkurranse. Ikke til hverdags. I mitt tilfelle var jeg ikke i sceneform selvfølgelig, men jeg så egentlig gaaaanske lik ut når jeg ikke strammet, men det var når jeg strammet det ble mye muskler (for meg). Det er dog dette folk tar bilde av, at de strammer, så de ser nok likere oss ut i realiteten. :)

Skal du først sammenligne disse tingene så burde vi heller snakke om overtrening, som ikke overraskende er et reelt problem for de lettpåvirkelige.

Anonymous poster hash: 42d03...9be

Heller overtrening enn underernæring, selvom begge deler kan være veldig skadelig. Men folk som er ekstreme til det ene eller det andre vil det alltid være.

Det er fryktelig mange som IKKE liker jenter med muskler også da, om det er noen trøst. :)

AnonymBruker
Skrevet

Haha. Så sant så sant ts.

Forrige helg så var jeg på "fjellturdate" med en av disse såkalt fitnessjentene. Hun trener type 5-6 dager i uken på treningssenteret. Styrketrening da og noe kardio for å "rippe" kroppen. Er veldig seriøs, og har nærmest kadaverdisiplin når det kommer til kosthold.

Jeg og hun jenta avtalte å dra på en fjelltur sammen. Jeg synes hun ser så smashing og veltrent ut at jeg trodde jeg skulle få fullstendig juling på den fjellturen. Ikke snakk om noe voldsomme greier. Drøye 1000 høydemeter.

Men det som skjer er at jeg med mine 5 kilo overvekt fullstendig gruser denne jenta opp fjelltoppen. Hun er tungpustet og uten kraft, og jeg må mange ganger stoppe opp så hun kan hente seg inn.

På toppen og på vei ned igjen så er det litt klaging på henne. Det er mye snakk om neste måltidet hun må ha og proteinshaken hun må helle nedpå.

Vel hjemme igjen må jeg innrømme jeg ble litt forundret og skuffa. Hun som er så sinnsykt veltrent, der kroppen er fullstendig rippa for underhudsfett og hun sikkert veier 25 kilo mindre enn meg. Likevel har hun store problemer med å følge meg opp fjellet.

Det får meg til å tenke at disse fitnessutøverne trener seg frem til noe helt ubrukelig. Hva er vits med å trene når man ikke engang orker helt dagligdagse ting? Og der alt du gjør i løpet av dagen er lagt opp til de 90 min på gymmet. Hvor fokuset er å tone og rippe kroppen, ikke å prestere fysisk.

Anonymous poster hash: 49568...f91
  • Liker 13
Skrevet

Haha. Så sant så sant ts.

Forrige helg så var jeg på "fjellturdate" med en av disse såkalt fitnessjentene. Hun trener type 5-6 dager i uken på treningssenteret. Styrketrening da og noe kardio for å "rippe" kroppen. Er veldig seriøs, og har nærmest kadaverdisiplin når det kommer til kosthold.

Jeg og hun jenta avtalte å dra på en fjelltur sammen. Jeg synes hun ser så smashing og veltrent ut at jeg trodde jeg skulle få fullstendig juling på den fjellturen. Ikke snakk om noe voldsomme greier. Drøye 1000 høydemeter.

Men det som skjer er at jeg med mine 5 kilo overvekt fullstendig gruser denne jenta opp fjelltoppen. Hun er tungpustet og uten kraft, og jeg må mange ganger stoppe opp så hun kan hente seg inn.

På toppen og på vei ned igjen så er det litt klaging på henne. Det er mye snakk om neste måltidet hun må ha og proteinshaken hun må helle nedpå.

Vel hjemme igjen må jeg innrømme jeg ble litt forundret og skuffa. Hun som er så sinnsykt veltrent, der kroppen er fullstendig rippa for underhudsfett og hun sikkert veier 25 kilo mindre enn meg. Likevel har hun store problemer med å følge meg opp fjellet.

Det får meg til å tenke at disse fitnessutøverne trener seg frem til noe helt ubrukelig. Hva er vits med å trene når man ikke engang orker helt dagligdagse ting? Og der alt du gjør i løpet av dagen er lagt opp til de 90 min på gymmet. Hvor fokuset er å tone og rippe kroppen, ikke å prestere fysisk.

Hehe, man får ikke så mye kondis av å løfte vekter :P

AnonymBruker
Skrevet

Hehe, man får ikke så mye kondis av å løfte vekter :P

Joda. Vet da det. Men denne jenta er ikke øst-europeisk vektløfter svær. Hun har bare ekstremt tonet muskler. Og hun sykler jo og går mølle for å få vekk underhudsfett.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har trent styrke i mange år, må det på grunn av ødelagt rygg. Redd for å bli liggende for godt ellers. Men jeg poster ikke skrytebilder og tagger meg selv på treningsenteret hver dag, det er bare teit. Skjønner ikke den trenden der. :ler:

0761240db15835eee84fecaf84604b4c.jpg

Edit; glemte jo.. Jeg synes det er flott med muskler både på menn og kvinner, og har alltid syntes det. Ja, også i feminin kjole! ;)

Endret av loffen
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...