Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig at nyfødde bruker lue inne den første tiden? Burde jeg ha med en tynn bomulls-lue/sommerulls-lue på sykehuset?

Anonymous poster hash: 02e89...7be
AnonymBruker
Skrevet

Ta med for sikkerhets skyld. Min hadde lue på, men hun ble født sent på året. Nå når det er så godt og varmt ville jeg spurt de som jobber der.

Anonymous poster hash: 5c221...396
Skrevet

Vi fikk sånn engangslue med en gang hun ble født. Fikk beskjed om at hun skulle ha på den det første døgnet, etter det trenger de bare lue ute (pga trekk og sol).

Skrevet

Om det trengs lue på føden så får du det der, ikke noe du må ha med selv med mindre du absolutt vil ha egen lue til barnet.

Gjest chiki
Skrevet (endret)

Babyen min ble født forrige uke rett før midnatt, og han fikk ikke på lue etter fødselen engang:) han har brukt lue ett par ganger ute bare viss det har vært vind:)

Edit:

Jenta mi som ble født i oktober fikk på lue etter fødselen. Men brukte aldri lue inne ellers. Spørs kanskje hvor varmt man pleier å ha det inne?! Vi pleier å ha litt over 29g, så da trenger de ikke lue

Endret av chiki
Skrevet

Kan ikke huske min fikk lue på etter fødselen. Første gang han hadde lue på var da vi tok han hjem. :)

Skrevet

Vi fikk faktisk beskjed om å bruke lue hele døgnet de første dagene etter fødsel. Litt rart, for med første barnet mener jeg de sa at vi kunne droppe lue inne fra vi kom hjem fra sykehuset. Vi brukte vel lue i 4-5 dager denne gangen. Tynn bomullslue.

Skrevet

Babyen min ble født forrige uke rett før midnatt, og han fikk ikke på lue etter fødselen engang:) han har brukt lue ett par ganger ute bare viss det har vært vind:)

De skal alltid ha på lue ute det første året, det sa helsesøster her i hvert fall. Ikke nedi vogna selvsagt, men når de er oppe i friluft. Det beskytter mot varmetap, sollys og trekk. Ørene til så små tåler veldig lite.

AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer :D

Anonymous poster hash: 02e89...7be

AnonymBruker
Skrevet

Friske, fullbårne babyer skal IKKE bruke lue inne. Dette fordi de regulerer varmen gjennom hodet.

På sykehuset har de luer som de nyfødte får på rett etter fødsel, fordi det er litt sjokk for temperaturen, men så snart de er vant med temperaturen tas lua av.

Anonymous poster hash: 2c930...689
AnonymBruker
Skrevet

Fødte i oktober og brukte aldri lue inne på babyen, var varmt nok inne og på føden. Hadd kjøpt et par luer men det var bortkastet.

Anonymous poster hash: 0f311...919

Gjest Magdalene
Skrevet

De skal alltid ha på lue ute det første året, det sa helsesøster her i hvert fall. Ikke nedi vogna selvsagt, men når de er oppe i friluft. Det beskytter mot varmetap, sollys og trekk. Ørene til så små tåler veldig lite.

Tull, tull, tull..

Skrevet

Hvor gammel er denne helsesøstra egentlig?

Bruker du lue på den lille i den varmen som blant annet er på Østlandet nå risikerer du omtrent å koke ungen din. En ting er å bruke lue når det er kaldt ute eller skikkelig vind, men er det varmt trenger man absolutt ikke å bruke lue. Varmetap er ikke noen fare i varmen - faren er heller overoppheting, ref. oppslag i media i det siste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...