Gå til innhold

Kjøpe leilighet - kontakte de ulike meglerkontorene for tilbud?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, nå har det seg slik at jeg skal kjøpe leilighet og da lurer jeg på hvordan jeg kan gå fram? Kan jeg kontakte de ulike meglerkontorene og legge fram hva jeg er ute etter og be de om å finne noen gode tilbud til meg? Jeg skal selvfølgelig følge med selv på finn.no osv, men jeg tror meglerhusene har kunder som skal selge sine leiligheter og som ikke har lagt ut sine for salg ennå eller har trekt annonsene sine tilbake for en tid?

Takker for alle tips og råd!

Anonymous poster hash: 06912...6aa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor skal du kjøpe?

Så lenge du ikke ser etter leiligheter i en ekstremt høy prisklasse tror jeg nok neppe det finnes noe voldsomt stort "hemmelig marked" for leiligheter. Megleren jobber for at selger skal få høyest mulig pris for leiligheten sin, og det innebærer å få flest mulig interesserte.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor skal du kjøpe?

Så lenge du ikke ser etter leiligheter i en ekstremt høy prisklasse tror jeg nok neppe det finnes noe voldsomt stort "hemmelig marked" for leiligheter. Megleren jobber for at selger skal få høyest mulig pris for leiligheten sin, og det innebærer å få flest mulig interesserte.

I en av Norges største byer.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor skal du kjøpe?

Nei, megler jobber ikke for at selger skal få høyest mulig pris for leiligheten. Melger er nøytral part.

Anonymous poster hash: eebea...75d

Skrevet

Nei, megler jobber ikke for at selger skal få høyest mulig pris for leiligheten. Melger er nøytral part.

Nøytral part med provisjon ;)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Oisann, der fløy det en gris forbi vinduet mitt gitt...

Anonymous poster hash: f4c5b...391

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Megler med provisjon er vel stort sett fornøyd om leiligheten blir solgt, uansett pris. Dessverre :(

Anonymous poster hash: 900a9...729
AnonymBruker
Skrevet

Er det ingen som kan svare på det jeg spør om?

AnonymBruker
Skrevet

Er det ingen som kan svare på det jeg spør om? Anonymous poster hash: 06912...6aa

Ja, du kan gjøre det. De fleste lar deg enkelt lagre adressen din på nett for tilsending av tips og "kommende" leiligheter. Som tidligere boligkjøpere vil jeg si en ting om dette: det blir til junkmail etter en måned. Med mindre du er interessert i en så spesiell leilighet at du VET at det er i den bestemte bygården eller den gata så får du mye ræl (meglere er som bruktbilselgere - henger på deg som klegg om de tror du lar deg lure).

Anonymous poster hash: 19b5f...ac5

Skrevet

Du kan gjøre begge deler, men jeg tviler på at de opererer med "gode tilbud". I større byer i Norge går leiligheter stort sett fort unna og om de ikke blir solgt er det stort sett en grunn til det. Enten er prisen for høy eller så er det noe feil med boligen.

Det er få som er veldig interessert i å selge før boligen er lagt ut for salgt også. Jo flere som er med i budrunden, jo mer får jo selgeren for boligen.

MEN om du vil slippe å lete gjennom alt mulig rart på Finn osv, så kontakt gjerne meglerene i området og spør om de har noe som passer deg og be om tider for visninger. Kanskje finner du noe som du ikke hadde funnet ellers.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for råd!

Jeg har visse kriterier jeg må følge, som makspris satt av banken, og maks og minste størrelse på leiligheten. Tipper det vil redusere mengden med spammail? Hva med meglerkontorene, er det noen her som har opplevd god eller dårlig service med noen av kontorene? Selv syns jeg at Privatmegleren virker veldig useriøse.

Skrevet

Makspris kan du nok ikke styre noe særlig. Høyeste bud vinner. Men du kan nok får dem til å gi deg en oversikt over leiligheter i den aktuelle prisklassen.

Meglerene er vel ikke noen service sånn sett. De er der for å være mellom selger og kjøper, ordne kontrakter og holde styr på bud og for å legge boligene ut på markedet. Det er fortsatt i stor grad selgers marked i byene. Hvilket meglerfirma som brukes spiller liten rolle, de må være seriøse for å overleve på markedet. Det varierer også etter sted og hvem du er i kontakt med.

Hovedsaken for deg er jo å finne en bolig som passer deg, uansett megler og få den til riktig pris. Meglerene må alle følge lover og regler, så det skal litt til å bli lurt her...

AnonymBruker
Skrevet

Makspris kan du nok ikke styre noe særlig. Høyeste bud vinner. Men du kan nok får dem til å gi deg en oversikt over leiligheter i den aktuelle prisklassen.

Meglerene er vel ikke noen service sånn sett. De er der for å være mellom selger og kjøper, ordne kontrakter og holde styr på bud og for å legge boligene ut på markedet. Det er fortsatt i stor grad selgers marked i byene. Hvilket meglerfirma som brukes spiller liten rolle, de må være seriøse for å overleve på markedet. Det varierer også etter sted og hvem du er i kontakt med.

Hovedsaken for deg er jo å finne en bolig som passer deg, uansett megler og få den til riktig pris. Meglerene må alle følge lover og regler, så det skal litt til å bli lurt her...

Jeg mente at jeg har en makspris for hvor høyt bud jeg kan gi.

Ok, jeg får ta en runde til de forskjellige og se hva de har. Gleder meg masse til en leilighet er i boks!

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du tenker.

Stort sett alle som kjøper leilighet har visse kriterier de vil følge. Så må de lete seg gjennom boligmarkedet. Om alle skulle gjort som deg ville jo eiendomsmeglerne ikke gjøre annet enn å sortere ønskelister.

Skrevet

Du kan sortere ganske mange kriterier på finn, så det skulle ikke være noe problem å finne noen leiligheter å se på. Søker du via finn-kartet, kan du få en god oversikt hvor boliger i din prisklasse ligger hen. Se under fanen Eiendom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...