AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #1 Skrevet 11. juni 2014 Hei Jeg velger å opprette denne tråden her inne på barn og familie, istedenfor karriere og utdanning, da jeg føler det er mest relevant her. Jeg har "allitid" jobbet tunus. Begynte i helsesektoren som 17 åring, og har senere utdannet meg innen dette. Trives godt med det, og turnus fører med seg mange fordeler; fri midt i uka, kan kose oss lenge om morgenen når jeg skal på senvakt, jobbe 80% få utbetalt det samme som i 100 % dagtid etc. Dessverre er det også ulemper; jobbe høytider når mann og barn har fri, gå glipp av avslutninger og sommerfester i barnehage og skole hvis jeg ikke får bytte, jobb 3.hver helg også får jeg kun en uke ferie sammen med mannen i sommer, da ferien blir bestemt for oss på jobben min, og barnhagen er stengt tre uker. Nå har jeg blitt "headhuntet" til en stilling i skolen, noe som isåfall vil føre meg seg mange spennende utfordringer, samt kun dagtid og fri alle skoleferier. Men så har jeg så innmari dårlig samvittighet ovenfor de minste barna som da må være så mye i barnhagen. Eldstemann går på skolen, så han må jo dit i skoletiden uansett, men de to små har til nå fått 1-2 fridager i uka (i tillegg til helga), og kan kose seg lenge flere morgener når jeg skal på senvakt... Jeg syns dette valget er virkelig vanskelig, så jeg håper noen av dere kan komme med innspill som kan hjelpe meg frem til et svar!!! Skal sies at mannen begynner på jobb kl 9, så barna blir levert ca 8.30, og hentet av meg mellom 14.30 og 16, avhengig av hvor lange dager jeg har. (poster som anonym da noen kollegaer vet hvem jeg er her inne...) Anonymous poster hash: ccb87...c3f
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #2 Skrevet 11. juni 2014 Jeg jobber selv turnus, og vil fortsette med det. For meg er det et stort pluss at jeg har egentid på formiddagen etter å ha levert i bhg, den ville jeg ikke byttet bort. Anonymous poster hash: 77511...11c 1
Gjest Magdalene Skrevet 11. juni 2014 #3 Skrevet 11. juni 2014 Jeg har gått fra turnus til dagjobb. Skikkelig godt å slippe å være på jobb, når resten av familien kan kose seg hjemme. Egentid kan jeg ha på kvelden når ungene har lagt seg 😉 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #4 Skrevet 11. juni 2014 Veldig deilig med fri alle helligdager og høytider. Jeg er spesialsykepleier og jobber 80 % i ren dagstilling, er superfornøyd Barna mine er 1 og 3 år, og i likhet med hos dere så starter mannen sent på jobb slik at bhg-dagene blir max 7 timer lange (+ fri hver onsdag når jeg har fri). Savner til en viss grad kveldsvakter, men tenker at høyere lønn og actionpreget hverdag kan jeg gjenoppta når barna blir store. Anonymous poster hash: de8a3...ba8 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #5 Skrevet 11. juni 2014 Hvis du faktisk får fri i alle skoleferier, ville jeg tatt den jobben uten å nøle! Med de tidene du oppgir her, får ikke barna ekstremt lange dager i bhg, og du kan ha dem hjemme i skoleferier. Om få år, begynner de små også på skolen, og da har du allerede fri, og slipper kabalen med å få skoleferier til å "gå opp" med arbeidslivet. Jeg har jobbet turus i mangen år, og ble til slutt drittlei av helgejobbing, misste omtrent alle avsluttinger o.l samt den nitriste jula det blir når mamma må jobbe... Så jeg gikk over til dagarbeid, og selv om barna fikk litt flere timer i bhg i uken, så har de det myye bedre nå, som mamma kan stille opp på ting, og vi faktisk kan gjøre ting i helgene. Og fri i skolens sommerferie det er luksus mange vil missunne deg det:-) Anonymous poster hash: bb3d4...a35 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #6 Skrevet 11. juni 2014 Jeg har gått fra turnus til dagjobb. Skikkelig godt å slippe å være på jobb, når resten av familien kan kose seg hjemme. Egentid kan jeg ha på kvelden når ungene har lagt seg Enig med denne Gud så fælt å måtte jobbe julekvelden og 17. mai med mann og barn hjemme! Anonymous poster hash: de8a3...ba8
Teriyaki Skrevet 11. juni 2014 #7 Skrevet 11. juni 2014 Jeg ville valgt dagtid uten å blunke. Jeg har valgt å jobbe natt nå framover, nettopp for å slippe å gå glipp av så fryktelig mye. Planen min i framtiden er å få meg jobb på dagtid. Har ingenplaner å jobbe turnus hele livet mitt selv om jeg er sykepleier.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #8 Skrevet 11. juni 2014 Hvis det er en jobb du tror du kan trives i hadde jeg absolutt gått for den!! Det høres jo ut som de får ganske ok dager i barnehagen uansett :-) Jeg har jobbet 80 % tredelt tidligere (funket greit, jobbet en del natt og hadde da mere fri), men hadde da bare ett barn som gikk i barnehage så det var ikke så mye jeg gikk glipp av der. Nå jobber jeg 60 % natt og har 2 barn (begge går fortsatt i barnehage), og trives godt med det, de har korte dager og jeg har mulighet til å være med på det meste. Men jeg tenker at når de begge går på skolen så hadde det vært deilig med kun dagjobbing, så kommer til å gå inn for det da. Anonymous poster hash: f2dde...5c1
Mohair Skrevet 11. juni 2014 #9 Skrevet 11. juni 2014 Jeg hadde takket ja! Er møkklei turnusarbeid. Vi er dessuten to som jobber turnus..
bush babe Skrevet 11. juni 2014 #10 Skrevet 11. juni 2014 Jeg hadde takket ja tvert, de får jo uansett korte dager pga mannen din, så det hadde jeg ikke tvilt på engang!! Og turnusarbeid er egentlig bare topp så lenge barna er i barnehagen, etter det er det mange år hvor de ikke kan ha fri noen dager og hvor de har masse aktiviteter på kveldene og helgene, så da er det mye koseligere at du er med på alt det syns jeg. Jeg trives godt med turnus, men skulle gjerne hatt dagjobb nå når det blir skolebarn på meg og masse aktiviteter...
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #11 Skrevet 11. juni 2014 Jeg synes også det er mange fordeler med turnus med et lite barn i barnehage. Men det negative er jo selvfølgelig at man jobber hver 3 helg og helligdager. Men jeg er veldig glad for at jeg ikke jobber 100 % dagtid når jepp fikk barn og han skulle i barnehage, for da hadde jeg råd til å jobbe redusert, og barnet har hatt da kun to dager i uken på ca 8,5 time og fri resten. Fri da jeg har kveldsvakt i tillegg. For jeg synes det er så fælt og tenke på at barnet skulle være i barnehagen 5 dager i uken og da kanskje 8-9 timer hver dag. Når det gjelder å være med på ting, så har ikke jeg gått glipp av noe avslutning eller sommerfester osv, da jeg har tatt meg en feriedag. Og ingen ello så har jeg fått byttet. Men da mime barn begynner på skolen så ønsker jeg å begynne med dagtid, da de uansett må på skolen hver dag. Men med 100% jobb så går jeg jo ned 40-50 000 kr i året. Og det utgjør jo en del på lønningen. Og hver gang jeg jobber helligdager så prøver jeg å tenke t jeg jo kan gjøre noe ekstra med barnet for de pengene (men det er selvfølgelig ikke så veldig morsomt). Men sånne ting som julaften så har jeg en jobb som gjør at det stort sett kun er bakvakt den dagen. Jeg har også mulighet til å få gjort om turnusen min til å bli kun dagtid i den jobben jeg allerede har, så det er litt godt å vite at den muligheten finnes da jeg trives veldig godt. Jeg kunne også tenkt meg å jobbe som nattevakt, men jeg føler veldig på det at man sover over veldig mye og ikke har noe av det sosiale (hverken med kollegaer eller brukere/pasienter) og at man ikke får med seg like mye eller bruker seg like mye på natt som på dag. (Jeg har jobbet som nattevakt tidligere)Anonymous poster hash: f76d5...052
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #12 Skrevet 11. juni 2014 Jeg gikk fra turnus til dagjobb med fri alle skoleferier. Har aldri vært så sliten som da! ALT måtte gjøres i helgene (husarbeid, handling etc), samt var ofte veldig sliten på ettermiddagene og ja - dårlig samvittighet for lange dager for barna. Etter 2 år gikk jeg tilbake til turnus og føler familielivet går MYE bedre. Kortere dager for barna, egentid på dagtid som brukes til husarbeid, handling etc og dette gjør at vi nyter frihelgene maks - istedenfor å stresse rundt som slips.. Og joda - å jobbe hver 3 helg er ikke alltid like kult, men da har jo pappaen mye kos og tid til barna. Har heller aldri opplevd å gå glipp av så mye avslutninger etc -stort sett har det gått fint å bytte vakt ved behov. Så JEG ville ikke valg dagjobb mand-fred med små barn -føler de får mye mer kvalitetstid med mor eller far eller begge deler med turnus. (Dessuten gikk jeg endel ned i lønn i dagjobben, heller ikke veldig kult..) Anonymous poster hash: 11be4...4cd 3
Ulrikke Skrevet 11. juni 2014 #13 Skrevet 11. juni 2014 Fri alle skolens ferier hadde veiet opp for ALT her, kjenner jeg.... Særlig etter hvert som alle barna går på skolen osv.... I tillegg til at man slipper å jobbe når alle andre har fri! De bhg-dagene du skisserer er absolutt ikke så altfor lange! Er helt sikker på at ungene heller er en time eller to ekstra i barnehagen mot at mamma har fri julaften og kan være med på avslutninger og arrangementer (som det bare blir flere og flere av jo eldre de blir!) Hadde uten tvil byttet jobb! 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #14 Skrevet 11. juni 2014 Jeg gikk fra turnus til dagjobb med fri alle skoleferier. Har aldri vært så sliten som da! ALT måtte gjøres i helgene (husarbeid, handling etc), samt var ofte veldig sliten på ettermiddagene og ja - dårlig samvittighet for lange dager for barna. Etter 2 år gikk jeg tilbake til turnus og føler familielivet går MYE bedre. Kortere dager for barna, egentid på dagtid som brukes til husarbeid, handling etc og dette gjør at vi nyter frihelgene maks - istedenfor å stresse rundt som slips.. Og joda - å jobbe hver 3 helg er ikke alltid like kult, men da har jo pappaen mye kos og tid til barna. Har heller aldri opplevd å gå glipp av så mye avslutninger etc -stort sett har det gått fint å bytte vakt ved behov. Så JEG ville ikke valg dagjobb mand-fred med små barn -føler de får mye mer kvalitetstid med mor eller far eller begge deler med turnus. (Dessuten gikk jeg endel ned i lønn i dagjobben, heller ikke veldig kult..)Anonymous poster hash: 11be4...4cd Her er jeg veldig enig i en ting og det er at pappa og barn alene i helgene er ikke en uting. De koser seg glugg i hjel, og de har et veldig bra forhold. Ikke at de med dagjobbing ikke har der altså, men jeg bare ser her at pappa og barn alene noen helger (altså de timene jeg jobber) har kun vært positivt. Og for å være ærlig tror jeg de synes det er godt med litt alenetid bare de to. Og pappa har jo da barnet alene noen kvelder da jeg jobber kveldsvakt, og det er også gull. Jeg trøster meg litt med det da jeg jobber kveld/helg/helligdag at pappa og barn koser seg veldig sammen alene. Tror ikke de savner meg sånn veldig de 7 timene jeg er borte. Og jeg synes stort sett at det kun er 17 mai og julaften som er kjedelig og jobbe og da være borte fra familie. Men 17 mai er lett å bytte bort på min jobb da ikke så mange har småbarn og julaften så er det kun bakvakt. Anonymous poster hash: f76d5...052
Celtic Heart Skrevet 12. juni 2014 #15 Skrevet 12. juni 2014 Ville tatt dagjobben uten å nøle. Mange fordeler med turnus, men etter at ungene begynte på skolen har jeg blitt mer og mer lei turnus. yngste begynner på ungdomsskolen til høsten og jeg har søkt dagjobber lenge uten å få napp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå