Gå til innhold

Atter et etternavn-dilemma (langt)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva ville dere valgt som etternavn til dere og etternavn til fremtidige barn i vårt tilfelle?

Jeg syns dette er en utrolig vanskelig diskusjon, og vi har problemer med å bli enige. Derfor håper jeg på noen innspill herfra. Det er absolutt ikke et egnet tema å diskutere med familie - hans side av familien vil mene at han ikke trenger fire en tomme, grunnet tradisjonen med å ta mannens navn. Så enkelt er det ikke for meg - valg av fremtidig etternavn handler om identitet og hvem vi skal være som familie.

For detaljene:
Min kommende man har et vanlig -sen navn av den lengre typen. La oss bruke Pettersen som eksempel, det er ganske nærme.

Jeg har et kortere etternavn, som inneholder Æ/Ø/Å. Østby kan brukes som eksempel.

Personlig er jeg ingen stor tilhenger av noen av navnene, dette -sen navnet er overvanlig og traust, mens mitt er upraktisk internasjonalt siden det inneholder Æ/Ø/Å.

Det vi forsåvidt ER relativt enige om, er at det er upraktisk å gi barna to navn. Da forskyver man bare problematikken med navnevalg til neste generasjon. Vi er også enige om at vi i stor grad vil hete det samme, for å ha et helhetlig familienavn.

Min kommende mann syns det hele er ganske enkelt og mener at det ikke er noe behov for at han skal endre navn i det hele tatt. Han vil hete Pettersen, og mener jeg skal ta det som etternavn, kanskje beholde Østby som mellomnavn, slik at jeg blir hetende Østby Pettersen. Barna mener han skal hete kun Pettersen. Jeg mener at i så fall må han også ta Østby som mellomnavn, og barna bli hetende Østby Pettersen. Og hvorfor er det i så fall automatisk hans navn som skal sist?

Han bruker karriere som argument, og mener at derfor kan ingen av oss, og særlig han, bytte navn. Jeg mener at det er fullt mulig på et så tidlig stadie i karrieren som vi er, og uansett så trenger han ikke bruke mellomnavnet Østby i profesjonell sammenheng om det er den veien vi heller.

Et annet alternativ er min mors pikenavn. Det er et sjeldnere navn, med akkurat nok personer som har navnet til at det ikke er fredet. Jeg har forøvrig ikke dette som mellomnavn i dag. Jeg syns dette er et penere navn enn noen av våre, men han har ingen relasjon til det og nekter plent.

Verdt å nevne i tillegg er at vi skal ta over gården etter hans familie om noen år. Han mener nok det er argument til for å hete Pettersen, det har tross alt vært gården til Pettersen-familien i mange tiår. Jeg mener at det er en grunn til å ta et annet navn enn Pettersen. Jeg føler at jeg "gir" ganske mye i forholdet når vi planlegger å flytte til "hans" sted. Dersom vi i tillegg tar hans navn føler jeg litt på at jeg ikke har noe igjen som er "meg", men at jeg blir en rekvisitt i hans familie for å fortsette deres tradisjoner, at hvem jeg er egentlig spiller null rolle. Kanskje jeg legger litt mye i et navn nå, men akkurat dette føler jeg er en stor avgjørelse, og jeg er redd for å sitte igjen uten å føle jeg har noen egen identitet. At jeg kun vil være mor til hans barn og et "nødvendig onde" for å fortsette deres familiearv. Ok, jeg ser at jeg er litt irrasjonell på de siste setningene der, men på akkurat dette området føles det slik.

Oppsummert er vel alternativene for familienavn:

- Pettersen
- Østby
- Østby Pettersen
- Pettersen Østby
- Hennes mors skjeldne pikenavn

Hva ville dere valgt?

Anonymous poster hash: f8773...8cd
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mors pikenavn syntes jeg. Og siden det er morspikenavn er det faktisk irrelevant om det er fredet eller ikke. Jeg kommer til å gå for min mors pikenavn, som er fredet.

Anonymous poster hash: 6fae9...658
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med gårdsnavnet? Dersom dere skal overta den, synes jeg det gir mye mer mening enn hvs eierene tilfeldigvis har hett. Dersom gården har vært i hans familie i minst 3 generasjoner, kan dere fritt velge det navnet.

Min mann og jeg valgte navnet på gården vi overtok. Vi har begge beholdt våre gamle etternavn som mellomnavn, men barna har bare dette etternavnet.

Det jeg synes er fineste er at vi begge har byttet. Det er likeverdig og ingen må ofre seg.

Anonymous poster hash: 13c1f...4e2

• Liker 4
Skrevet

Han mener at barna skal hete kun Pettersen. Du mener at i så fall må han også ta Østby som mellomnavn, og barna bli hetende Østby Pettersen? Vet ikke om jeg helt skjønte den... Går utifra at gården ikke heter Pettersen gård, så hvorfor ikke velge navnet på gården som deres felles etternavn?

Skrevet (endret)

Gårdens navn

eller

Pettersen-navnet

Jeg har ikke min manns navn, men det er ikke mitt valg, har derimot byttet etternavn 2 ganger og er forsatt samme jenta, ikke noe identitetsproblemer med det.

Endret av MonaPona
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han får hete Pettersen, du Østby og barna Østby Pettersen. Sånn løser de fleste denne ganske vanlige problemstillingen.

Anonymous poster hash: 6eecd...301
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Han får hete Pettersen, du Østby og barna Østby Pettersen. Sånn løser de fleste denne ganske vanlige problemstillingen.

Men her skal de jo overta en gård sammen. En gård med et annet navn igjen. Er ikke det da en ennå bedre løsning?

Og hvorfor i alle dager skulle hennes navn vært mellomnavn og hans etternavn om de skulle bruke disse navnene? Det ER og bør på ingen måte være en selvfølge.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde min mann hatt et vanlig -sen (Hansen, Jensen) navn hadde jeg ikke tatt hans etternavn. Her har jeg og barna mitt pikenavn med æ og ø i som mellomnavn og mannen sitt etternavn har nå alle. Angrer litt på at jeg ikke valgte bindestrekk mellom etternavnene.

I ditt tilfelle ville jeg valgt gårdsnavnet som etternavn. Jeg har farfar sitt barndomsparadis som mellomnavn, da det betyr mye for meg.

Anonymous poster hash: f4e82...fd2
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt Østby Pettersen. Vi har hatt et lignende dilemma, men valgte å gjøre det sånn.

Anonymous poster hash: c6bef...8c0
Gjest Naria
Skrevet

Vårt utgangspunkt var ganske likt. Han har et -sen navn, jeg har et sjeldent etternavn som inneholder æ/ø/å. Her tar han mitt etternavn som sitt etternavn og jeg tar hans mellomnavn som mitt mellomnavn. I utgangspunktet ville jeg ha ett fornavn og ett etternavn, men kompromisset her ble altså mellomnavnet.

I din situasjon hadde jeg enten gått for Pettersen Østby, gårdsnavnet eller din mors pikenavn. Dersom dere ikke blir enige kan du velge hvilket av alternativene du liker best og så trekker dere lodd.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville beholdt mitt navn, alternativt fått alle til å bytte til det mest sjeldne etternavnet (hennes mors etternavn). Dersom jeg beholdt mitt navn ville jeg døpt ungene Pettersen Østby eller Østby Pettersen.

Anonymous poster hash: a24db...7d0
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer til å ta min manns etternavn når vi gifter oss (mitt etternavn som mellomnavn). Og mannen og barna har kun hans etternavn. For min del kunne barna også hatt mitt etternavn, men det er ganske langt og med dobbeltnavn blir det lange navn.

Anonymous poster hash: e89dd...3a4

AnonymBruker
Skrevet

Men her skal de jo overta en gård sammen. En gård med et annet navn igjen. Er ikke det da en ennå bedre løsning?

Og hvorfor i alle dager skulle hennes navn vært mellomnavn og hans etternavn om de skulle bruke disse navnene? Det ER og bør på ingen måte være en selvfølge.

Det er ingen selvfølge, men her er det (som så ofte), Pettersen som syns det er HELT uaktuelt å hete noe annet enn Pettersen. Og han vil at barna skal hete Pettersen. Østby, på sin side, bryr seg ikke så mye om verken Pettersen eller Østby, hun kunne tenkt seg å bytte til noe helt annet (mors pikenavn), men bare ikke Pettersen (for da blir hun et anheng til ham). Derfor er det da naturlig at ingen av dem skifter navn, og at barna får begge navn. Pettersen Østby er selvfølgelig et like godt navn for barna, men det spørs om Østby får Pettersen til å gå med på det. Barna må ha begge navn, for å vise tilknytningen, dette er en familie som i utgangspunktet ønsket ETT navn.

Jeg vil forslå at ingen skifter navn, det er jo ikke sikkert de får barn en gang.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen selvfølge, men her er det (som så ofte), Pettersen som syns det er HELT uaktuelt å hete noe annet enn Pettersen. Og han vil at barna skal hete Pettersen. Østby, på sin side, bryr seg ikke så mye om verken Pettersen eller Østby, hun kunne tenkt seg å bytte til noe helt annet (mors pikenavn), men bare ikke Pettersen (for da blir hun et anheng til ham). Derfor er det da naturlig at ingen av dem skifter navn, og at barna får begge navn. Pettersen Østby er selvfølgelig et like godt navn for barna, men det spørs om Østby får Pettersen til å gå med på det. Barna må ha begge navn, for å vise tilknytningen, dette er en familie som i utgangspunktet ønsket ETT navn.

Jeg vil forslå at ingen skifter navn, det er jo ikke sikkert de får barn en gang.

Igjen hopper du fullstendig over alternativet med gårdsnavnet. Hvorfor?

Det løser jo alle problemene. De velger ingen av sine nåværende navn. Samtidig opprettholder de tradisjonelt navn tilknyttet gården de skal overta.

AnonymBruker
Skrevet

Igjen hopper du fullstendig over alternativet med gårdsnavnet. Hvorfor?

Det løser jo alle problemene. De velger ingen av sine nåværende navn. Samtidig opprettholder de tradisjonelt navn tilknyttet gården de skal overta.

Fordi ts ikke nevner det. Var det helt uproblematisk og et navn de begge ønsker, var det vel ikke noe navneproblem i utgangspunktet? Jeg gir meg nå, jeg mener ikke at det at de beholder sine navn, og barna får begge, nødvendigvis er den beste løsningen, det er bare en observasjon at det er en vanlig løsning, som mange lever godt med.

AnonymBruker
Skrevet

Fordi ts ikke nevner det.

Kanskje fordi hun ikke har tenkt på muligheten?

Skrevet

Gubben min har to etternavn, eller et mellomnavn og et etternavn om du vil, et vanlig -sen navn og et litt mer uvant med ÆØÅ i. Jeg har kun et etternavn, med ÆØÅ i, så vi skal ta bort -sen navnet hans og sette sammen mitt og hans etternavn :)

Skrevet

ÆØÅ er faktisk ikke så "vanskelig" som folk skal ha det til.

Jeg og mannen tok hverandres navn og har Æ i det ene og Ø i det andre.

I ts sitt tilfelle ville jeg valgt gårdsnavnet eller mors pikenavn.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...