AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #1 Skrevet 11. juni 2014 Etter å ha fått hjelp fra ernæringsfysiolog så har vi fått gjort en del små endringer i familiens kosthold. Så den daglige kosten er i dag sunn, mager og variert. Det har hatt positiv innvirkning på barna. Problemet er at mor selv ikke klarer å holde seg til dette når det kommer til kveldene. Så snart ungene er i seng så raides skapene etter noe å spise. Resultatet er jo at vekta ikke går ned. Heldigvis går den heller ikke opp, den er stabil. Men altså alt for høy. Jeg har nå klart å holde meg borte fra godterier på kveldene, men det blir jo erstattet med mat da. Jeg tenker at vekta sakte men sikkert vil gå ned om jeg bare klarer å få bukt med denne kveldsspisinga. Tenker jeg helt feil her? Og hvordan skal jeg klare å motivere meg selv her? Jeg orker ikke å telle kalorier, det har jeg gjort før. Og det har jeg aldri klart å holde meg til. Den daglige kosten (utenom det mor spiser på kveldene) er jo slik at resten av familien sakte men sikkert går ned i vekt. Så var det trening og aktivitet da. Vi jobber med å få inn aktivitet for hele familien. Der har vi en del å ta i. Men det går rette veien. Har fått putta inn masse hverdagsaktivitet for ungene. Og jobber med å bli flinkere til å gå/sykle på tur alle sammen. Mor selv har og begynt på treningssenter og er der to ganger i uka. Nå er min erfaring med det fra før at jeg gjerne holder litt på vekta når jeg trener. Hvorfor? Tenker jeg helt feil om jeg tenker at vekta sakte men sikkert vil gå ned (iallefall målene) om jeg trener to ganger i uka og så kommer meg på en skikkelig gåtur/sykkeltur ett par ganger i uka? Og at om jeg klarer det i tillegg til å kutte ut kveldsspisinga så vil vekta gå relativt fort ned? Jeg har jo holdt en stabilt alt for høy vekt på et alt for stort matinntak og et inaktivt liv før. Hvor ofte bør man egentlig trene? Tenker da på kombinasjon studio og gå/sykle/svømme? Er det greit å legge inn et par dager i uka med litt roligere aktivitet? Som dere sikkert forstår så er det flere i familien som er overvektige og som har vært lite aktive. Og vi prøver nå en annen tilnærming på dette enn kaloritelling og veiing. Vi prøver å legge om livsstilen heller. Så mor skal nå prøve å ikke gå på vekta mer enn en gang i mnd. Har tidligere under andre slankeforsøk blitt veldig opphengt i den vekta. Jeg har nå også tatt mål rundt om på kroppen for å kunne sammenligne det. Trenger vel bare å kunne tenke litt høyt sammen med andre her. Få litt input og litt motivasjon. (Lider nok litt av "rom var ikke bygget på en dag med det skulle likevel vært ferdig i går")Anonymous poster hash: 03a33...a9e
ekkoet Skrevet 11. juni 2014 #2 Skrevet 11. juni 2014 Det høres ut som kevldsspisingen er den store synderen. Når det gjelder raidin av skap etter snop, så er beste middelet mot det å sørge for at skapene er tomme. Ikke kjøp inn snop man ikke har en plan med. Det du må huske er at selv om du er flink til daglig og legger om kosten og spiser fornuftig, så går dette stort sett greit når man kommer inn i det, det er ikke så fælt å spise sunt. Det som er fælt, det er når kvelden og søtsuget kommer, det er da du må jobbe. Jeg pleier alltid å tenke at "det er da man slanker seg, det er da man gjør jobben". Jeg har inntrykk at mange faller i fellen med å rettferdiggjøre ting for seg "JEg har vært flink i dag, spist sunt og til og med gått en tur, så da fortjener jeg en pose chips". Det var ikke vanskelig å spise den sunne maten eller gå turen, det var ikke da du trengte viljestyrken - selve jobben gjør du når søtsuget kommer. Generelt høres det ut som dere er på rett vei, god omlegginger osv. All aktivitet er god aktivitet. Farten er vanskelig å si noe om, alt hjelper, men min erfaring er at den store effekten kommer av endring i hva du putter i deg/dere.
Gjest Runforit Skrevet 11. juni 2014 #3 Skrevet 11. juni 2014 Men hvordan er kostholdet? Om du hadde fått i deg rett og nok mat så burde du ikke føle sug om kveldene. 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #4 Skrevet 11. juni 2014 Det høres ut som kevldsspisingen er den store synderen. Når det gjelder raidin av skap etter snop, så er beste middelet mot det å sørge for at skapene er tomme. Ikke kjøp inn snop man ikke har en plan med. Det du må huske er at selv om du er flink til daglig og legger om kosten og spiser fornuftig, så går dette stort sett greit når man kommer inn i det, det er ikke så fælt å spise sunt. Det som er fælt, det er når kvelden og søtsuget kommer, det er da du må jobbe. Jeg pleier alltid å tenke at "det er da man slanker seg, det er da man gjør jobben". Jeg har inntrykk at mange faller i fellen med å rettferdiggjøre ting for seg "JEg har vært flink i dag, spist sunt og til og med gått en tur, så da fortjener jeg en pose chips". Det var ikke vanskelig å spise den sunne maten eller gå turen, det var ikke da du trengte viljestyrken - selve jobben gjør du når søtsuget kommer. Generelt høres det ut som dere er på rett vei, god omlegginger osv. All aktivitet er god aktivitet. Farten er vanskelig å si noe om, alt hjelper, men min erfaring er at den store effekten kommer av endring i hva du putter i deg/dere. Ja, det er nok de kveldene som er den store jobben ja. Alt det andre er jo greit. Tror ikke egentlig at suget kommer av at jeg spiser feil på dagen. Tror nok det kommer mest av at det er blitt en vane. Og det er det ikke bare å snu. Det tar jo mye lengre tid å benne seg av med en vane enn å venne seg til en ny. Hmmmmmm tenker kanskje det er på tide å endre kveldsrutinene her. Putte inn noe annet å gjøre så jeg ikke får tid til å raide skapene.Anonymous poster hash: 03a33...a9e
Pringle Skrevet 11. juni 2014 #5 Skrevet 11. juni 2014 Men hvordan er kostholdet? Om du hadde fått i deg rett og nok mat så burde du ikke føle sug om kveldene. Enig. "sunn, mager og variert" får varsellampene mine til å blinke... 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #6 Skrevet 11. juni 2014 Enig. "sunn, mager og variert" får varsellampene mine til å blinke... Vel, nå er kostholdet vårt gått gjennom av ernæringsfysiolog, så jeg vil tro vedkommende vet va hun gjør. Det består forresten av grovt brød, havregrøt, firkorn, yogurt, masse grønnsaker, noe frukt, mye fisk og magert kjøtt, mager ost, div feit fisk i påleggsform (men og til middag), egg, melk i begransa mengder, sunne oljer istedet for margarin. Bla.Anonymous poster hash: 03a33...a9e
Pringle Skrevet 11. juni 2014 #7 Skrevet 11. juni 2014 Vel, nå er kostholdet vårt gått gjennom av ernæringsfysiolog, så jeg vil tro vedkommende vet va hun gjør. Det består forresten av grovt brød, havregrøt, firkorn, yogurt, masse grønnsaker, noe frukt, mye fisk og magert kjøtt, mager ost, div feit fisk i påleggsform (men og til middag), egg, melk i begransa mengder, sunne oljer istedet for margarin. Bla.Anonymous poster hash: 03a33...a9e Det er et stort spenn mellom den ideelle dietten (noe som ingen vet hva er, eller er enige om, heller ikke ernæringsfysiologer) og hva som er realistisk å få til i praksis. Jeg er enig i å styre unna margarin, men ellers så det veldig magert ut. Ikke rart du blir fysen på kveldene. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #8 Skrevet 11. juni 2014 Det er et stort spenn mellom den ideelle dietten (noe som ingen vet hva er, eller er enige om, heller ikke ernæringsfysiologer) og hva som er realistisk å få til i praksis. Jeg er enig i å styre unna margarin, men ellers så det veldig magert ut. Ikke rart du blir fysen på kveldene. Og hva mener du jeg burde spise da?Anonymous poster hash: 03a33...a9e
Pringle Skrevet 11. juni 2014 #9 Skrevet 11. juni 2014 Og hva mener du jeg burde spise da?Anonymous poster hash: 03a33...a9e Innenfor din kalorigrense: Kjøtt med naturlig fett, fullfete melkeprodukter inkl smør, hva du liker av kornprodukter og fisk, mye men ikke for mye frukt og grønt, en del nøtter og egg, og litt godteri og snacks nå og da så du ikke føler deg deprivert. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #10 Skrevet 11. juni 2014 Innenfor din kalorigrense: Kjøtt med naturlig fett, fullfete melkeprodukter inkl smør, hva du liker av kornprodukter og fisk, mye men ikke for mye frukt og grønt, en del nøtter og egg, og litt godteri og snacks nå og da så du ikke føler deg deprivert. Har aldri spist smør på maten, ingen av oss faktisk. Og kjøtt ned fett på er vi ikke spesielt glad i noen av oss. Snop er det kun fredager. Litt nøtter kunne vi ha innført, men jeg er ikke glad i det. Det du nevner ang kornprodukter, fisk, grønnsaker og frukt er det vi holder oss til. Anonymous poster hash: 03a33...a9e
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #11 Skrevet 11. juni 2014 Vi har aldri drukket brus til hverdags. Og ikke spiser vi majones og fete sauser. Synderne her har vært store mengder melk ( ikke for min del da som ikke liker melk) og for mye frukt. Og så har mor spist for mye snop midt i uka. Det er nå kuttet ned til fredager. Men vanen å ha noe å spise på på kveldene er vond å vende. Så snop blir jo da erstattet av annet.Anonymous poster hash: 03a33...a9e
Purple Diamond Skrevet 11. juni 2014 #12 Skrevet 11. juni 2014 Vi har aldri drukket brus til hverdags. Og ikke spiser vi majones og fete sauser. Synderne her har vært store mengder melk ( ikke for min del da som ikke liker melk) og for mye frukt. Og så har mor spist for mye snop midt i uka. Det er nå kuttet ned til fredager. Men vanen å ha noe å spise på på kveldene er vond å vende. Så snop blir jo da erstattet av annet.Anonymous poster hash: 03a33...a9e Hva blir snopet erstattet med? Jeg blir som deg sulten på et eller annet på kveldene. Å legge meg uten å ha spist noe som helst, er uaktuelt, da får jeg ikke sove. Jeg pleier å spise et eple, en gulrot eller Yoplait 0% med bær og litt musli. En kopp te demper også søtsuget.
Gjest Runforit Skrevet 11. juni 2014 #13 Skrevet 11. juni 2014 Høres ut som om du er satt på lavkalori og mange sliter med mye sultfølelse på lavkalori. Du vil nok merke stor forskjell med mer proteiner og fett i kostholdet. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #14 Skrevet 12. juni 2014 Jeg også spiser lavkalori og merker at jeg får mindre søtsug når jeg tar tran. Da er det lettere å ikke falle for kveldsfristelsene.Anonymous poster hash: 10c94...3c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå