Gå til innhold

Hvis man ikke får solgt hesten? (lang tekst)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har prøvd å selge hesten min siden høsten 2012.

Da jeg først la han ut satte jeg prisen på 150 000, da jeg selv kjøpte han for nærmere 200 000.

Hestens alder var da 15 år.

Jeg har siden den gang sakte men sikkert lagt hesten ned i lavere og lavere pris, og i dag ligger han på 45 000.

Problemet er at jeg virkelig ikke forstår hvorfor jeg ikke får solgt han.
I løpet av tiden jeg har hatt han for salg har det vært kun 4 personer som har prøvd han. Hun ene har han nå på helfôr mens hun går skole, to av de andre vurderte å kjøpe han men gikk for en yngre hest. Hun siste har prøvd han en gang og vil prøve han igjen.

Nå begynner det å haste da hun som har han på helfôr er snart ferdig med skole, og skal hjem til andre siden av landet. Jeg har derfor 2 uker på å få solgt han, ellers vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.

Hva gjør man når man ikke får solgt hesten? Jeg vil virkelig ikke avlive han, men ser ikke noe annen utvei. Finnes det omplasseringshjem for hester?

Anonymous poster hash: 1eaaf...160
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det første du må gjøre er å skrive en god annonse med gode bilder. Alt for mange annonser der ute er alt for dårlige, med elendige bilder og alt for lite informasjon. Jeg synes også at 45 000 for en 17 år gammel hest er litt mye, kanskje du kan gå ned enda mer på pris?

Og får du ikke solgt hesten kan du slakte/avlive eller gi bort, og jeg personlig ville nok valgt slakt/avliving av disse alternativene. Død hest lider ikke.

Anonymous poster hash: cec44...cd0
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Takk for svar.

Jeg kan legge til at det er en MB-hest som har gått NM-dressur, fortsatt i storform. Har aldri vært skadet årene jeg har hatt han. Han har i tillegg veldig god avstamning. Så personlig syns jeg at 45 000 er lite for en hest på det nivået. Får jo travere til samme pris.

AnonymBruker
Skrevet

+ både film og bilder er i annonse.

Forstår ikke hvorfor folk viser så utrolig lite interesse for han. Får jo mange henvendelser, men ingen gidder å komme å prøve han :(

Skrevet

Hvis du vil kan du linke meg annonsen på PM, kanskje andre legger merke til noe du ikke ser selv. :)

Men det jeg ikke forstår helt er hvorfor avlivning blir dratt frem som alternativ uten at du har forsøkt å sette ned prisen ytterligere/gitt bort.

Det jeg hadde gjort om jeg var i din situasjon;

- Bytte ut fastsatt pris i annonsen til f.eks. ''pris kan diskuteres, godt og varig hjem prioriteres''. Vær åpen for helfôr også kanskje.

- Annonsere mer, om mulig. Ikke bare finn.no, men på hpnett, i facebookgrupper, alt mulig. Jeg hadde ikke nevnt avlivning som alternativ, da kan det fort skje at noen totalt uten peiling tar til seg hesten for å ''redde den''.

- Nå vet ikke jeg grunnen til at du ikke kan ha hesten selv, men dersom det ikke er økonomien det står på hadde jeg satt bort hesten til trening eller til en privatperson som kan ta seg av den (og da tatt utgiftene selv) frem til hesten blir solgt. Hvis man kan få det til økonomisk og man ikke rekker å finne noen som vil kjøpe eller ha på helfôr er det i hvert fall bedre enn avlivning. Utegang trenger ikke å koste all verden, her har jeg hesten min for 1700 mnd, kan kanskje finne enda billigere steder også. Kjenner mange inkludert meg selv som har nok av tid til å hjelpe en hest i nød, bare ikke så mye penger til overs. :)

Skrevet

Hei! Takk for svar.

Jeg kan legge til at det er en MB-hest som har gått NM-dressur, fortsatt i storform. Har aldri vært skadet årene jeg har hatt han. Han har i tillegg veldig god avstamning. Så personlig syns jeg at 45 000 er lite for en hest på det nivået. Får jo travere til samme pris.

Når alternativet er å avlive hesten så syns jeg 45,000 kr er mye. I mitt øye så syns jeg du kan gi den bort gratis før du når det punktet at du må avlive han.

• Liker 13
Skrevet

Hei!

Jeg har prøvd å selge hesten min siden høsten 2012.

Da jeg først la han ut satte jeg prisen på 150 000, da jeg selv kjøpte han for nærmere 200 000.

Hestens alder var da 15 år.

Jeg har siden den gang sakte men sikkert lagt hesten ned i lavere og lavere pris, og i dag ligger han på 45 000.

Problemet er at jeg virkelig ikke forstår hvorfor jeg ikke får solgt han.

I løpet av tiden jeg har hatt han for salg har det vært kun 4 personer som har prøvd han. Hun ene har han nå på helfôr mens hun går skole, to av de andre vurderte å kjøpe han men gikk for en yngre hest. Hun siste har prøvd han en gang og vil prøve han igjen.

Nå begynner det å haste da hun som har han på helfôr er snart ferdig med skole, og skal hjem til andre siden av landet. Jeg har derfor 2 uker på å få solgt han, ellers vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.

Hva gjør man når man ikke får solgt hesten? Jeg vil virkelig ikke avlive han, men ser ikke noe annen utvei. Finnes det omplasseringshjem for hester?

Her kan du jo se om du ikke får solgt den:

http://www.viksemarkasvenner.no/viksemarkas-venner.html

Burde vært flere omplasseringssentre for hester!

Skrevet

Jeg synes også du bør sette prisen ned før avlivning blir et alternativ. I og med at du har så dårlig tid ville jeg satt ned prisen ganske mye også. Jeg ville ikke anbefalt å gi bort hesten i første omgang da hvem som helst kan finne på at det hørtes morsomt ut med hest. Mange har tid og råd til en hest ekstra, men ikke til å betale så mye for å få den.. Lykke til :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Takk for svar.

Markedet synes vel at det er for mye, siden ingen har kjøpt han enda. Jeg kan være enig med deg i at prisen ikke er avskrekkende, men jeg ville nok ikke kjøpt en så gammel hest for så mye, spesielt ikke en hest som har vært mye brukt (sånn med tanke på bein og helsa forøvrig).

Jeg fant forresten annonsen din på finn, og den var ikke så ille. Det er et par ting jeg kanskje ville lagt til, men det virker ikke som om annonsen i seg selv er grunnen til at du ikke får solgt. Jeg tror rett og slett det er dårlig marked, og at alderen på hesten kanskje skremmer noen.

Gjest Jørild
Skrevet

Så du vil heller avlive hesten en å selge den billigere eller gi den bort? Det synes jeg er en smule spesielt. Det er jo en gammel hest, så jeg ville gjort det som måtte til.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hester som er veldig billige eller gis bort gratis trekker ofte til seg en del useriøse kjøpere, og man risikerer at hesten blir kasteball. Har man ikke råd til å betale for en hest har man heller ikke råd til å ha den, så jeg synes ofte at avliving er det beste alternativet om man ikke får solgt hesten.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Den har 3 år igjen til den regnes som gammmel. Prøv 25000,-

Anonymous poster hash: a2733...2f6
AnonymBruker
Skrevet

Her kan du jo se om du ikke får solgt den:

http://www.viksemarkasvenner.no/viksemarkas-venner.html

Burde vært flere omplasseringssentre for hester!

Da jeg plutselig ble forlatt av min samboer og på grunn av fysisk sykdom ikke kunne ta vare på hesten min alene, overtok disse henne. De var utrolig greie og flinke folk.

Anonymous poster hash: e1ace...b93

Gjest Applestore
Skrevet

Sett ned prisen. Markedet er nok mettet for slike hester. Hesten kan nok være nyttig for noen unge som vil opp i sporten, men begynner å dra på årene, så det spørs vel hvor lenge den kan brukes aktiv.

Jeg har selv kjøpt hest dyrt og måtte selge billig da markedet ikke ville betale for det og jeg måtte få hesten bort.

Skrevet

Kan du sende linken på pm?

Så kan jeg jo se om det er noe å sette fingeren på.

Skrevet

Om det er hesten i zash sitt innlegg, så er hesten 17 år gammel nå, og det er bra gammelt på en hest.

Istedet for å selge han som en konkurranse hest, så burde du fokusere på et varig hjem hos noen som rett og slett bare er "kose" ryttere.

Han klarer max 1 kanskje 2 stevne sesonger igjen, og ingen er villig til å betale så mye for en hest de kun kan bruke to sesonger. I alle fall mennesker som er konkurranse interessert. Og i følge annonsen så er det jo den typen mennesker du vender deg mot.

Mitt tips ville være å selge han som en tur og hobby hest.

• Liker 2
Skrevet (endret)

45 000 for en 15 år gammel hest er jo mye. Er jo 45 000 for en hest man ikke har så mange "bruksår" igjen på.

edit: Oi, om han er 17 er det jo enda verre.

Endret av Sylvari
AnonymBruker
Skrevet

Ts sier jo at hun har prøvd å selge han siden 2012 og at han da var 15 år gammel, så hun sier jo selv at den er 17 år nå! Men jeg er enig, du kan ikke selge denne hesten til den prisen, så klart er det en fin hest for deg og du ville vært villig til å betale så mye for han, men hadde du giddet å betale 45 000 for en hest som var 17 år gammel, og du visste ikke hadde mange år igjen til å kunne brukes ordentlig.

Sier som de andre, selg han som en tur og "kose"/hobby hest :)

Anonymous poster hash: 4ccb6...30b

Skrevet (endret)

Altså, jeg var ikke fryktelig langt unna å kjøpe en 16-åring til 175.000 selv, så det er jo mulig å få solgt eldre hester som konkurransehester - men det er nok ikke så lett. Da er det nok i så fall enklere dersom hesten er svært godt utdannet enn typ MB-nivå som er innen rekkevidde for mange uansett hva slags hest du kjøper.

Jeg ville også fokusert mer på å selge hesten som hobbyhest. 17 er ikke i utgangspunktet gammelt, men dersom den har blitt brukt ganske intensivt (som mange konkurransehester) fra ung alder er det gjerne litt mer ''risky''. Det er jo belastende i lengden. :)

Endret av Gaea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...