Gå til innhold

PC i håndbagasje eller kofferten på flyreise?

FrkHumle

Anbefalte innlegg

Skal på ferie, skal ha med en pc og to nettbrett (nettbrettene tas med for bruk på flyet, pc'en skal kun brukes på hotellet).

Burde jeg putte den i håndbagasjen eller kan jeg legge den i kofferten? Hvis jeg har den i kofferten og den blir skadet på noe vis, vil forsikringen dekke dette? Pc'en vil ligge innpakket i håndklær i midten av kofferten med klær på alle kanter, men ikke i noen pc-veske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Håndbagasje.

Dette står nesten alltid opplyst i informasjonen fra både forsikringsselskap, flyseslskap og flyplasser.

Anonymous poster hash: ae5c4...c59
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndbagasje.

Dette står nesten alltid opplyst i informasjonen fra både forsikringsselskap, flyseslskap og flyplasser.

Anonymous poster hash: ae5c4...c59

Takk for raskt svar! :) Er ikke reisevant og den ene gangen jeg har flydd tidligere hadde jeg ikke med pc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Håndbagasjen selvsagt. Ville aldri puttet den i kofferten..

Anonymous poster hash: 2a987...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri puttet noe slikt i bagasjen. Når jeg har det i håndbagasjen vet jeg at det er trygt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke putt noen tekniske duppeditter i kofferten, og ingen andre verdisaker. Slike ting er første valget til tyver. Anbefaler at du har en god veske til alle slike ting og evt medisiner, og en egen mindre veske til andre ting som du kan ha oppi den store vesken. Den lille vesken bruker du under oppholdet, og den store under reisen. Da har du kun koffert og en stor veske å holde styr på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er tre gode grunner til å aldri putte pc eller andre elektroniske verdigjenstander i innsjekket bagasje:

1. Bagasjen blir behandlet dårligere enn du tror, og ting har det med å bli ødelagt. Skader vil ikke bli dekket av forsikringen, for det er ikke meningen at slike ting skal legges i innsjekket bagasje.

2. Tyveri. Det er ikke så vanskelig å åpne bagasjen som du kanskje tror. Heller ikke her vil noe bli dekket av forsikringen.

3. Bagasjen blir scannet på samme måte som håndbagasjen din i sikkerhetskontrollen. Når du går gjennom sikkerhetskontrollen med pc skal den tas ut av håndbagasjen og sendes gjennom for seg selv. Det gjør det lettere å fastslå at det en pc og ikke noen bombe. Når innsjekket bagasje skal sjekkes er ikke du til stede, og de ansatte på flyplassen blir nødt til å åpne bagasjen på egenhånd. De har metoder for å åpne kodelåser på kofferter uten å skade låsen, men hvis du har satt på egen hengelås vil den ødelegges. Vanligvis legger de igjen et brev i kofferten om at kofferten har blitt åpnet på flyplassen på grunn av pc. Det hele er en ulempe både for deg og de som må sjekke bagasjen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som de slenger koffertene rundt ville jeg nok hatt alt knuselig veldig godt innpakka i bobleplast eller i håndbagasjen ja..

De kan fort sjekke bagasjen din også om du har slikt i den, spesielt hvis du skal til USA.. Det skjedde meg faktisk, de hadde klipt av låsen og rota ut ALT som lå i den. Ikke hadde de en veldig spesiell grunn heller. :vetikke: Da hadde jeg pcen, epilator og masse annet surr oppi der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger aldri pc/nettbrett i kofferter når jeg skal reise. Jeg er en frequent flyer, og min erfaring er at kofferter blir ikke håndtert videre varsomt. Disse kastes, slenges både hit og dit. Noen ganger har jeg også observert at kofferter har falt av koffertvognene fordi de ble stappet altfor fulle.

Jeg mener i tillegg at det er standard i reiseforsikring at reiseforsikringen kun dekker tap/skader om man bærer dette med seg om håndbagasje inn i flykabinen. Det er i hvert fall slik det fungerer med min reiseforsikring. Jeg legger også mobillader samt strømkabel til pc i håndbagasje som jeg tar med i flykabinen. Her tar jeg rett og slett ingen sjanser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Innsjekket bagasje er noe av det mest tyveriutsatte som finnes (skjønner IKKE hvorfor flyplassene aksepterer at det er slik, det må da være mulig å få tatt de som stjeler). Sender kun billige klær og smådritt. Alt annet tvilholdes gjennom hele reisen.

Anonymous poster hash: f7220...c72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...