Gå til innhold

Urimelige regler for bursdagsfeiring på skolen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skolen ungene går på har i lengre tid hatt forbud mot at elevene kan ta med kake e.l. på bursdagene sine. Det har imidlertid blitt tatt opp på flere foreldremøter at både foreldre og elever ønsker å kunne endre på denne regelen. Nå har skolen snudd, og tillater det fra høsten av. I den forbindelse fikk vi et brev:

"Vi har konkludert med at ønsket fra majoriteten av foreldre og elever skal tas til følge, og det er derfor fra høsten av velkomment å ta med seg kake eller annen kos til markering av fødselsdag hvis eleven og dennes foresatte ønsker dette. Ledelsen for skolen ønsker imidlertid å innføre følgende regler i denne forbindelse:

- Det skal være nok til å kunne deles på alle, men likevel i moderate mengder. 1 liten pinneis, 1 lite kakestykke eller 1/2 vaffel er eksempler på passe mengde per elev.

- Det skal forberedes ferdig hjemme og være klart til å deles ut på en enkel måte under matpausen. Eleven skal ikke begynne å dele ut før en lærer har gitt tillatelse.

- Vi er en mangfoldig skole, og ønsker at alle skal kunne delta i bursdagsmarkeringene. Det som tas med må derfor være gluten-, melk- og eggefritt, ikke inneholde nøtter, fisk eller skalldyr (!), sitrusfrukt eller jordbær. Det må også oppfylle reglene for halal og kosher diett. Vi ønsker også at sukker, frukt og sukkerholdige matvarer begrenses i størst mulig grad av helsemessige årsaker.

- Kun elever som har undervisning på bursdagen sin, har anledning til å ta med noe til bursdagsfeiring på skolen. Elever som fyller år i ferier og helger har ikke anledning til å ta med på for- eller etterskudd.

Altså...for meg har ikke dette vært en fanesak, men jeg synes jo det har vært litt sært å ha totalforbud mot kos på bursdagene. Men jeg fikk helt hakeslepp over reglene de presenterer. Med så mange hensyn som skal tas, blir det et ganske stort prosjekt med mye research før man kan sende med ungene noe... Er dette vanlig på skolene rundt i landet?

Anonymous poster hash: 7db63...ef5

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde stemt for å gå tilbake til at det ikke er lov å ha med kake :P hehe. Og det er sikkert det styret på skolen håper på med disse reglene

Anonymous poster hash: aad9c...d8b

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet

Jøss... Det blir en utfordring ja! Kan du poste hvis du finner en slik oppskrift?

Anonymous poster hash: 8948e...3dd

• Liker 3
Skrevet

Er jo enkelt det som gjenstår - frukt utenom jordbær og citrus.

• Liker 3
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Jeg reagerer mest på innholdet i maten. Hva er vitsen med å ta med noe hvis det er så begrensninger på det at det smaker bæsj.

Skrevet

Lykke til :fnise:

• Liker 4
Skrevet

Det er ganske stor variasjon i hva som er tillatt på skolene rundt om i landet.

Skolen ønsker nok at elevene ikke tar med noe. Det blir feil uansett. Er det lov med hva som helst, er skolen uansvarlig og "feter" opp barna, eller noen blir (mer eller mindre bevisst) holdt utenfor. Dersom elevene ikke får ta med noe, er skolen for rigid.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Haha, det var litt av en kravliste.

Hvorvidt det er vanlig eller ei aner jeg ikke, men jeg forstår hvorfor de har slike regler.

Anonymous poster hash: b3a89...f5d
  • Liker 4
Skrevet

Herregud, for noen sprø regler. Synes ikke det er verdt å le av en gang.

Bursdagsbarnet må da få ta med det de vil, man kan jo umulig ta hensyn til så mange ulike behov. Hva hvis noen bare ikke liker f.eks sjokoladekake da? Skal man ta med noe ekstra da, så alle barna blir fornøyd? Nei, kjære vene.. Det der ville jeg tatt opp igjen på neste foreldremøte. Det er umulig å tilfredstille en hel verden av matvaner som følge av allergier, kultur, tro osv.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Synes dette var flotte retningslinjer! Jeg lever gluten-, melk-, sukker- og eggefritt, men koser meg med dessert fordet, ingen grunn til å surmule.

Anonymous poster hash: a0e76...434

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Det burde holde med at det passet for alle i klassen uavhengig av restriksjoner i forhold til kostholdet.

Jeg er ikke vant med at bursdager på skolen feires med kake eller annet og det synes jeg er helt fint.

Anonymous poster hash: 70765...07f
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, for noen sprø regler. Synes ikke det er verdt å le av en gang.

Bursdagsbarnet må da få ta med det de vil, man kan jo umulig ta hensyn til så mange ulike behov. Hva hvis noen bare ikke liker f.eks sjokoladekake da? Skal man ta med noe ekstra da, så alle barna blir fornøyd? Nei, kjære vene.. Det der ville jeg tatt opp igjen på neste foreldremøte. Det er umulig å tilfredstille en hel verden av matvaner som følge av allergier, kultur, tro osv.

Det er en viss forskjell på å ikke like og å risikere anafylaktisk sjokk.

Anonymous poster hash: b3a89...f5d

• Liker 27
Skrevet

Ja, la alle få ta med seg det de vil!

Så får nå bare Kenneth på 8 år være uten siden han har glutenallergi.

:ironi:

• Liker 32
Skrevet

Jeg synes faktisk dette er positivt. Jeg kan se for meg hvor kjedelig det må være å alltid være den ene som aldri får kake fordi folk ikke gidder å ta hensyn til en allergi e.l. Det burde være en selvfølge å ta hensyn til alle i klassen når man har med noe sånt.

• Liker 33
Skrevet

Jeg tenker at én gulrot pr elev, og en skål laktosefri dip blir suksess her :P

• Liker 18
Gjest AnneShirley
Skrevet

Det bør i det minste være lov å sjekke hvilke begrensninger som gjelder for klassen. Det et neppe alle typer allergikere i hver klasse.

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Etter en runde med Google tror jeg at jeg skulle klart å lage noe uten gluten, egg og melk. Men jeg syns det er vanskelig å skulle sette seg inn i reglene for halal/kosher tilberedning i tillegg. Noen som vet i praksis hva det vil bety når det gjelder kakebaking?

Anonymous poster hash: 8948e...3dd

Gjest Magdalene
Skrevet

Er det virkelig vanlig å ville ha med kake på bursdagen sin, på skolen? Aldri vært borti!

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan i all verden lages en halal-kake? Er det egentlig en forskjell? :P

Anonymous poster hash: 54fd5...f81

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde stemt for å gå tilbake til at det ikke er lov å ha med kake :P hehe. Og det er sikkert det styret på skolen håper på med disse reglene

Anonymous poster hash: aad9c...d8b

Ja, mistenker at skolen har baktanker med dette forslaget her.

Det burde holdt lenge med å ta hensyn til de behovene som er i den enkelte klasse!

Anonymous poster hash: 8cdea...fb1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...