Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er ei jente på 28 år som har slitt mye med panikkangst gjennom tiden. Det har nå blitt mye bedre. Men i det siste tiden har jeg hatt store problemer med svelget. jeg klarer nesten ikke å spise mat. Føler jeg skal sette det i halsen/kveles hver gang jeg spiser. Lever nå på sånne næringsdrikker fra apoteket og prøver å få i meg noe fast føde i løpet av dagen. Men er ikke alltid det går.

Er det noen her som har det på samme måte eller har opplevd samme angsten før? Lurer på om dere har noen tips, råd for hvordan man kan bli bedre? Eller erfaringer om dette. Setter stor pris på svar. Føler meg ganske ensom med denne fobien. Folk skjønner ikke at dette er et stort problem. Jeg har ikke spiseforstyrrelser eller er ekstremt tynn. Men har jo gått ned en del i vekt i det siste.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Søk legehjelp. Dette kan få alvorlige følger for deg. Tenker spesielt på om du skulle bli gravid.

Vet om ei som har det som du. Det er jammen ikke greit.

Kanskje hypnose kan hjelpe?

Anonymous poster hash: 5ee2f...8ee
AnonymBruker
Skrevet

Vil råde deg til å søke hjelp hos en god psykolog. Håper det ordner seg.

Anonymous poster hash: 6cf01...cc4

Skrevet

Ja jeg skal kontakte legen min, så jeg får hjelp. Tenkte også å prøve fysioterapi og hypnose også. Alt som kan hjelpe :-) Har tro på at det skal bli bedre ihvertfall. Hadde bare vært spennende å hørt andre med samme problemet og hvordan andre har taklet det

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker jeg satt noe i halsen når jeg var yngre (ca 10-12 år) og etter denne, for meg, sjokkopplevelsen var jeg redd for å svelge mat. Jeg gikk ned mye i vekt, og de rundt meg trudde jeg hadde spiseforstyrrelse. Selvom jeg var liten, vet jeg godt hva du mener. jeg husker ikke hva som var vendepunktet, men jeg spiste hvertfall gradvis mer og mer.

Siden du er såpass innstilt på å ville fikse dette problemet, trur jeg du skal klare dette fint. Snakk med legen din, og vær ikke redd for å be om hjelp :-)

Anonymous poster hash: 217f8...e05

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever ofte at det føles som om jeg hovner opp/blir bedøvet i halsen og i svelget, og får panikk "inni meg", dette skjer stort sett mens jeg spiser. Har angst, så forsøker alltid å fortelle meg selv at det går over og at det ikke er farlig. Lurer likevel på om jeg faktisk har problemer med muskulaturen i svelget. :P

Anonymous poster hash: a78e0...60c
AnonymBruker
Skrevet

Næringsdrikker fra apoteket må da koste en del? Hva om du lager dine egne næringsdrikker istedet? Det finnes oppskrifter på nett :)

Anonymous poster hash: 947f3...726
Skrevet

Hei jeg vet akkurat hvordan du har det, har selv Vært plaget av dette problemet å det gikk virkelig utover livskvaliteten min. På det verste fikk jeg ikke kan meg vann heller og da måtte samboer tvinge ikke meg vann med sugerør...fælt men jeg gikk inn terapi for dette og lurte at å svelge er helt normalt å automatisk men hvis du går rundt og konsentrerer deg om å drikke så spenner muskler seg og du tror du kveles.. det som har hjulpet meg er å lese, se konsentrere meg om noe annet når jeg drikker, ikke konsentrere meg om at nå drikker jeg, jeg kommer til å kveles, ikke tenk på det og det hele vil gå automatisk og ettervern vil angsten slippe taket

Lykke til!

• 9 år senere...
Skrevet
smykket skrev (På 10.6.2014 den 21.00):

Hei! Jeg er ei jente på 28 år som har slitt mye med panikkangst gjennom tiden. Det har nå blitt mye bedre. Men i det siste tiden har jeg hatt store problemer med svelget. jeg klarer nesten ikke å spise mat. Føler jeg skal sette det i halsen/kveles hver gang jeg spiser. Lever nå på sånne næringsdrikker fra apoteket og prøver å få i meg noe fast føde i løpet av dagen. Men er ikke alltid det går.

Er det noen her som har det på samme måte eller har opplevd samme angsten før? Lurer på om dere har noen tips, råd for hvordan man kan bli bedre? Eller erfaringer om dette. Setter stor pris på svar. Føler meg ganske ensom med denne fobien. Folk skjønner ikke at dette er et stort problem. Jeg har ikke spiseforstyrrelser eller er ekstremt tynn. Men har jo gått ned en del i vekt i det siste.

Hvordan går det med deg i dag? Har akkurat dette. Håper du kan dele noen råd/tips. 

Anonymkode: 5cd17...3a6

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvordan går det med deg i dag? Har akkurat dette. Håper du kan dele noen råd/tips. 

Helt seriøst… slutt med dette og søk hjelp! 

Anonymkode: ea35a...35d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt seriøst… slutt med dette og søk hjelp! 

Helt seriøst, hold kjeft å slutt å bland deg i ting du ikke vet. Jeg er ferdig utredet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Angstbehandling hjelper mot dette.

Anonymkode: bf0a3...fad

• Liker 1
Skrevet
smykket skrev (På 10.6.2014 den 21.00):

Fikk du hjelp for dette, smykket? 🙏

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fikk du hjelp for dette, smykket? 🙏

Nå må du SERIØST slutte å dra opp gamle tråder, du MÅ be om hjelp for helseangsten din. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...