Gå til innhold

Alle klærne mine blir snyhvite når jeg grefser i håret. Flass eller tørr hodebunn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er til orienteering en mann, men jeg har fått voldsomme problemer med flass\tørr hodebunn. Jeg har mørkt hår som gjør dette ekstra synlig.

Bare jeg rufser I håret er hele skulderen knallhvit, jeg har prøvd alle flass-shampoer på apotek og helsekost, når jeg bruker dem blir jeg egentlig bare værre, og får røde irriterende sårlignende greier I hodebunnen.

Hva faen kan jeg gjøre :(

Anonymous poster hash: 97fc2...0cc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du har seborreisk eksem i hodebunnen?

• Liker 2
Skrevet (endret)

"Slik behandler du flass

• Du kan fikse problemet selv ved hjelp av flassjampo, med mindre det vedvarer. Da bør lege kontaktes
  • Det finnes en rekke spesialsjampoer hos frisører og på apotek, med en sammensetting av ingredienser som Malassezia-soppen misliker.
  • Sjampoer på resept med soppdrepende effekt er siste utvei
  • Tea tree oil er også mye benyttet, men dette kan skape allergiske reaksjoner. Vær derfor litt varsom
  • Et kjerringråd mot flass er å gni inn hodebunnen med olivenolje i en halvtimes tid. Skyll ut med lunkent vann (for varmt vann gjør det vanskeligere å skylle ut oljen)
  • Noen får også flassbelegg (skorper) i hodebunnen. Da kan det være gunstig å prøve salisylsyre oljeliniment (organisk syre med soppdrepende effekt). Massers inn i hodebunnen, slik at skorpene løsner og kan vaskes vekk"

http://www.klikk.no/kvinneguiden/helse/article838836.ece

http://www.apotek1.no/haar-og-hodebunn/flass-og-torr-hodebunn

Hvis jeg var deg; Gått til fastlegen og fått hjelp der. Lykke til! :)

Endret av Hypnotica
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips begge 2 :)

Men er det slik at når man får rødaktig hodebunn av flass-shampoo er det stor fare for eksem\sopp?

Skrevet

Takk for tips begge 2 :)

Men er det slik at når man får rødaktig hodebunn av flass-shampoo er det stor fare for eksem\sopp?

Nå er ikke jeg noen lege, men hvis ingen av de klassiske flass-sjampoene fungerer, så er det jo mulig du er hardere rammet, så jeg ville absolutt tatt meg en tur til fastlegen og latt han kikke i hodebunnen :)

Kanskje det er så enkelt som at du trenger resept på en litt sterkere sjampo / kur, eller en henvisning til time hos hudlege for å få en kur der.

Er ikke noe ålreit å streve med i hverdagen, og det skal absolutt være mulig å bli kvitt med litt sterkere midler :)

På apoteket sine sider står det:

"Når bør du kontakte lege?

• Ved kraftig flassing og intens rødhet i hodebunnen, eventuelt også andre områder som for eksempel knærne og albuene
  • Ved flekkvis håravfall i kombinasjon med flass
  • Ved sterk kløe og rød flassende hud i hodebunnen
  • Ved kraftig flassing som ikke blir bedre etter en kur med spesialsjampo"

Det står også at: "Kraftig flass i kombinasjon med fet hodebunn kan skyldes seborréisk eksem. Ved seborréisk eksem reagerer huden med kløe, utslett og flass. Eksemet kommer gjerne i hodebunnen, men er også vanlig rundt nesen, øyevipper og bak ørene. Flass i hodebunnen kan også skyldes psoriasis."

http://www.apotek1.no/haar-og-hodebunn/flass-og-torr-hodebunn

Skrevet

Det står også:

"

Drysser det små hvite flak på størrelse med støvkorn, har du sannsynligvis bare tørr hud i hodebunnen. Det kan være nok å bytte til en mildere sjampo, og eventuelt prøve en gele som gir fuktighet til hodebunnen.

Ved mild flassing anbefales bruk av en mild flass-sjampo i utsatte perioder, for eksempel i vinterhalvåret. Her finnes det gode alternativer både for tørt hår/hodebunn og for fett hår/hodebunn.

Ved moderat til kraftig flass anbefales en innledende 4 ukers kur med en spesialsjampo, etterfulgt av vedlikeholdsbehandling for å holde flassingen i sjakk. Spesialsjampoer inneholder legemidler som reduserer soppmengden og dermed også flassingen. Bruk en mild sjampo når du vasker håret mellom hver behandling.

Ved flassbelegg (skorper) i hodebunnen, kan du bruke salisylsyre oljeliniment. Oljen masséres inn i hodebunnen og får skorpene til å løsne, slik at du kan vaske dem vekk."

Skrevet

Fra norsk helseinformatikk:

"

Hvordan behandler du flass?

Som regel er det unødvendig å søke lege for flass. Men dersom du har gjort fornuftige forsøk på å bli kvitt problemet, uten at det hjelper, kan det hende at legeråd er på sin plass. Seboroisk eksem kan minne om flass, men krever ofte behandling med reseptmedisin for å gjøre deg bra. Legen kan som regel lett konstatere om det foreligger seboroisk eksem.

Flass er ofte et vedvarende problem, men dersom du er litt standhaftig og tålmodig, kan det nesten alltid kontrolleres. Dersom problemet ikke er alt for stort, kan det hende at daglig vask med en mild sjampo er nok til å holde problemet i sjakk. Dersom dette ikke er nok, finnes det en rekke flass-sjampoer som du får kjøpt uten resept. Disse har alle litt ulik sammensetning, og det kan kreve litt prøving og feiling før du finner en sjampo du er fornøyd med. Ofte inneholder disse sjampoene en ingrediens som Malassezia-soppen ikke trives med, og dermed reduseres veksten av denne. Det finnes også sjampo med tjære i, denne virker ved å bremse livssyklusen til hudcellene, slik at det tar lengre tid før de er klare til å avstøtes. Problemet med tjærebasert sjampo er imidlertid at den ofte lukter litt rart, at den kan gi hodebunnen et rødlig skjær, samt at den gjør huden litt mer følsom overfor sollys. Et annet angrepspunkt for flassjampo er via salisylsyre, et stoff som bløter opp hodebunnen din og sørger for at tørre flak gnis av under vasken. Dette gjør at det blir mindre tørr hud som kan avstøtes som flass. Balsam kan også gjøre hodebunnen din mindre tørr, og minske mengden flass. Sjampo fra det australske te-treet ("tea tree oil") har vært benyttet i flere hundre år mot mikroorganismer, og kan være til hjelp for mange som ønsker å få bukt med et flassproblem, men obs - midlet kan utløse allergi, så pass på!

Det finnes også sjampoer som har enda sterkere soppdrepende effekt, men en del av disse fås bare på resept, og disse sjampoene er uegnet til daglig bruk. Noen av disse sjampoene kan også misfarge håret, særlig lyst/grått eller farget hår.

Etter innsåpning med spesialsjampo, er det gunstig å beholde innsåpningen i noen minutter, slik at virkestoffene får god tid til å virke. Det er viktig å skylle godt, særlig etter innsåpning med de sterkeste sjampoene. Dersom en type sjampo virker godt i starten, for så å miste litt av efekten sin, kan det være et alternativ å skifte mellom ulike typer flassjampo, slik at du bytter til en ny type når effekten av den første sjampoen avtar. Etter en liten pause kan det hende at den første sjampoen får tilbake sin effekt."

http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/sykdommer/flass-14990.html?page=5

Gjest avocadoen
Skrevet

Prøv å sov med olivenolje i håret en natt. Det gjør underverker for meg :)

Skrevet (endret)

Kan også være greit å lese om forskjellen på "flass" og "tørr hodebunn";

"Nei, flass og tørr hodebunn er absolutt ikke det samme. Flass er faktisk en type sopp som lever i hodebunnen, og den krever en helt annen behandling enn tørr hodebunn."

Link: http://www.kk.no/livsstil/sliter-du-med-flass-23573

Hvor mange år er du? :)

Endret av Hypnotica
Skrevet

Som nevnt over er flass og tørr hodebunn to forskjellige ting. Jeg var plaget med det siste og løste det med å slutte å bruke sjampo. En eneste gang i løpet av de siste tre årene har jeg brukt såpe i håret, og det var fordi jeg hadde fått harpiks i det. Da brukte jeg ren olivensåpe. Og før noen spør: Håret mitt virker rent og friskt, og det lukter ikke vondt (da hadde jeg fått høre det).

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som seborisk eksem, jeg ble kvitt det med shampoo fra apotek.

Veldig off topic: Du høres ut som en type jeg traff for ikke så lenge siden, hehehe. Grefse, sny, faen og skrivemåten minner meg om K :-D

Anonymous poster hash: ca1b7...1a1

• Liker 1
Skrevet

Tørr hodebunn tipper jeg. Flass drysser ikke. Det ligger mer i flak i hodebunnen. De må pirkes bort. Men tørr hodebunn kan drysse veldig.

Bio+ har gode shampoer for hodebunnsplager :)

Gjest BettyBoop
Skrevet

Jeg er til orienteering en mann, men jeg har fått voldsomme problemer med flass\tørr hodebunn. Jeg har mørkt hår som gjør dette ekstra synlig.

Bare jeg rufser I håret er hele skulderen knallhvit, jeg har prøvd alle flass-shampoer på apotek og helsekost, når jeg bruker dem blir jeg egentlig bare værre, og får røde irriterende sårlignende greier I hodebunnen.

Hva faen kan jeg gjøre :(

kanskje du har psoriasis eller noe utslett i hodebunnen? Klør det i hodebunnen? Om du har det hjelper ikke flassjampo. Gå til fastlegen og få henvisning til hudspesialist eller no
Skrevet

Tørr hodebunn tipper jeg. Flass drysser ikke. Det ligger mer i flak i hodebunnen. De må pirkes bort. Men tørr hodebunn kan drysse veldig.

Bio+ har gode shampoer for hodebunnsplager :)

Altså... flass må pirkes på for at det skal løsne, i motsetning til tørr hodebunn som drysser uten at du tar i hodebunnen omtrent :P For å bli kvitt flass må man jo bruke riktige produkter.

AnonymBruker
Skrevet

Som nevnt over er flass og tørr hodebunn to forskjellige ting. Jeg var plaget med det siste og løste det med å slutte å bruke sjampo. En eneste gang i løpet av de siste tre årene har jeg brukt såpe i håret, og det var fordi jeg hadde fått harpiks i det. Da brukte jeg ren olivensåpe. Og før noen spør: Håret mitt virker rent og friskt, og det lukter ikke vondt (da hadde jeg fått høre det).

Menbruker du balsam eller olje? Eller bare vann?

Anonymous poster hash: 396d9...8e2

Skrevet

Menbruker du balsam eller olje? Eller bare vann?

Anonymous poster hash: 396d9...8e2

Bare vann. Jeg påstår ikke at at det er kuren for alle, men det hjalp iallfall meg.

AnonymBruker
Skrevet

Bare vann. Jeg påstår ikke at at det er kuren for alle, men det hjalp iallfall meg.

Men da bruker du ikke stylingprodukter?

For håret mitt blir utrolig fett hvis jeg bare skyller det når jeg bruer stylingprod.

Anonymous poster hash: efc09...1d7

Skrevet

Men da bruker du ikke stylingprodukter?

For håret mitt blir utrolig fett hvis jeg bare skyller det når jeg bruer stylingprod.

Anonymous poster hash: efc09...1d7

Jeg bruker ikke noe annet enn vann.

Håret blir vanligvis fett når du slutter med sjampo, men det går over etter noen uker. Folk har forskjellige løsninger, og jeg er mest som Jonas, selv om jeg ikke har holdt på så lenge:

http://www.nrk.no/livsstil/har-ikke-vasket-haret-pa-25-ar-1.11384881

Nå står det til slutt at dette neppe er noen god løsning hvis du bruker stylingprodukter.

AnonymBruker
Skrevet

Gå til lege. Kan godt være du har fått psoriasis.

Anonymous poster hash: 6eab8...992

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...