AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #21 Del Skrevet 11. juni 2014 Ja. Men husk at det ikke alltid er slik at du kommer deg unna det selv om du betaler 199 kroner. Var noe greier om at det handler om hva varen er verdt og ikke hvor mye den koster eller noe slikt. Husker ikke helt, for jeg handler ikke så ofte på nett. Jeg mener å huske at det har å gjøre med kronekursen. Du kan betale 199 på eBay for en gjenstand når kronekursen er gunstig, men når pakken en uke senere ligger og skal fortolles regner de seg ut til at gjenstanden er verdt 201 kr etter dagens kurs. Da må du betale, ikke bare for gjenstanden, men også for frakt. Anonymous poster hash: ab4c9...503 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshine Skrevet 11. juni 2014 #22 Del Skrevet 11. juni 2014 Jeg mener å huske at det har å gjøre med kronekursen. Du kan betale 199 på eBay for en gjenstand når kronekursen er gunstig, men når pakken en uke senere ligger og skal fortolles regner de seg ut til at gjenstanden er verdt 201 kr etter dagens kurs. Da må du betale, ikke bare for gjenstanden, men også for frakt.Anonymous poster hash: ab4c9...503 Det er riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #23 Del Skrevet 11. juni 2014 Her er omregningskursene som tollvesenet tar utgangspunkt i når pakken din kommer til norge http://www.toll.no/templates_tad/tolltariffen/tvinnexchangerates.aspx?id=98 Anonymous poster hash: eeb13...b78 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #24 Del Skrevet 11. juni 2014 Jeg bestiller fra nett minst 1 gang i uken og kan reglene. Når du handler på ebay så betaler du bare moms/toll dersom varene fra samme selger kommer på over 200kr. Viss det er 10 forskjellige selgere du har kjøpt 10 ting hos, og det kommer på over 200kr så må du ikke betale moms, så lenge ingen av varene koster over 200kr hos per selger. Tror virkelig ikke tollerene kan bestemme hva varen er ''verdt''. Er varen på 200 eller mer et det 25 % moms, uansett vare. Frakt telles ikke i 200kr regelen, altså vare på 190 + 50kr frakt har ikke moms Anonymous poster hash: 5441d...591 Bekrefter denne etter mine mange, mange kjøp på eBay. Noen ganger har jeg opplevd å måtte maile paypal-kvittering, men det går så raskt og greit, så. Anonymous poster hash: c541d...39c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest avocadoen Skrevet 11. juni 2014 #25 Del Skrevet 11. juni 2014 Jeg mener å huske at det har å gjøre med kronekursen.Du kan betale 199 på eBay for en gjenstand når kronekursen er gunstig, men når pakken en uke senere ligger og skal fortolles regner de seg ut til at gjenstanden er verdt 201 kr etter dagens kurs. Da må du betale, ikke bare for gjenstanden, men også for frakt. Anonymous poster hash: ab4c9...503 Stemmer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #26 Del Skrevet 11. juni 2014 Hvis vi sier at 30$ er 200kr, og du handler for dette, så er det ikke sikkert at den slepper moms. Grunnen er dollar kursen som kan synke/stige, også blir beløpet høyere i norske kroner. Sjekke toll siden for kurskonversjon. Anonymous poster hash: 1830e...ae7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_Aries Skrevet 11. juni 2014 #27 Del Skrevet 11. juni 2014 De fleste selgere merker pakken som "gift" da er grensen 1000 kr. Du kan sende melding til selger å spørre om vedkommende kan gjøre det sånn i tilfelle. Så viss du skal kjøpe noe for over 200 lønner det seg. Jeg har aldri gjort det, da de jeg har kjøpt av har gjort det automatisk, men for å være på den sikre siden kan du gjøre det. Jeg har aldri betalt toll på varer kjøpt via ebay, selv ikke de som kostet over 200. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brimi Skrevet 11. juni 2014 #28 Del Skrevet 11. juni 2014 De fleste selgere merker pakken som "gift" da er grensen 1000 kr. Du kan sende melding til selger å spørre om vedkommende kan gjøre det sånn i tilfelle. Så viss du skal kjøpe noe for over 200 lønner det seg. Jeg har aldri gjort det, da de jeg har kjøpt av har gjort det automatisk, men for å være på den sikre siden kan du gjøre det. Jeg har aldri betalt toll på varer kjøpt via ebay, selv ikke de som kostet over 200. Ikke mange selgere som vil gjøre det. Jeg har hørt at det er fordi det er ulovlig og kan få konsekvenser for selger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_Aries Skrevet 12. juni 2014 #29 Del Skrevet 12. juni 2014 Ikke mange selgere som vil gjøre det. Jeg har hørt at det er fordi det er ulovlig og kan få konsekvenser for selger. Hos meg har de gjort det automatisk på alle ordre, jeg har aldri sendt mld og spurt om det, enda jeg har handlet der flere 10-talls ganger. Kjenner flere som har spurt, og aldri fått nei fra selgerne. Så det er verdt å spørre, det verste som skjer er at de sier nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jade Skrevet 12. juni 2014 #30 Del Skrevet 12. juni 2014 Hos meg har de gjort det automatisk på alle ordre, jeg har aldri sendt mld og spurt om det, enda jeg har handlet der flere 10-talls ganger. Kjenner flere som har spurt, og aldri fått nei fra selgerne. Så det er verdt å spørre, det verste som skjer er at de sier nei. Eller at de finner ut at det ikke er sendt fra privatperson (enten pga firmanavn utenpå, eller pakkseddel el.l. inni. Og så må man betale moms likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_Aries Skrevet 23. juni 2014 #31 Del Skrevet 23. juni 2014 Eller at de finner ut at det ikke er sendt fra privatperson (enten pga firmanavn utenpå, eller pakkseddel el.l. inni. Og så må man betale moms likevel. Aldri vært borti, men fortsatt verdt forsøket, tviler på at det skjer så ofte.. Man har ingenting å tape på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jade Skrevet 24. juni 2014 #32 Del Skrevet 24. juni 2014 Jo, hvis du tror du slipper moms, og kjøper der, istedetfor i en norsk butikk som dermed blir billigere. Det er en risk å ta, som er helt ok, så lenge man har penger til evt. moms og fortollingsgebyr i etterkant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå