Gå til innhold

Hvilken blodtype har du?

Hvilken blodtype har du?  

1. 1. Hvilken blodtype har du?

• AB-
      0
    • AB+
      4
    • B+
      2
    • B-
      3
    • A-
      8
    • A+
      11
    • O+
      8
    • O-
      9

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hm.. Vet ikke jeg heller.. Og jeg som gav blod tidligere i uka, tenkte før jeg gikk dit at jeg skulle huske å se etter på posen. Men nei da, det glemte jeg jo...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

0-

Overraskende mange som har det -- hele 25%.. snodig.. det pleier å være veldig mye mindre.

Skrevet
0-

Overraskende mange som har det -- hele 25%.. snodig.. det pleier å være veldig mye mindre.

Blodtype 0 er faktisk mest vanlig på verdensbasis, selv om det er A som er vanligst i Norge (merkelig at så få her har det). Likevel har ca 40% av nordmenn 0, så jeg synes ikke 25% 0- høres mye ut.

Skrevet

Har ikke peiling :roll:

Skrevet

Fra giblod.no:

Prosentvis fordeling av blodtyper i Norge:

A 49%

0 39%

B 8%

AB 4%

85% er RhD+pos

15% er RhD-neg

Er overrasket over at det er så mange med AB her, jeg :blunke:

Skrevet

At det er mange som har 0 er jeg ikke overrasket over .. men at det er flere med 0- enn + synes jeg var rart.. (spesielt når det bare er 15% av beolkningen som er negative)

Gjest Malama
Skrevet

Aner ikke hvilken blodtype jeg har jeg.

Men siden jeg faktsik har meldt meg som blodgiver nå, så regner jeg med å kunne finne ut av det der?

Min bror og jeg "regna litt" på det for noen år siden, jeg tror vi kom til at vi enten har A eller B, basert på at mamma har AB, og pappa har O, da arver vi jo, utfra det vi lærte på skolen, enten et A-gen eller et B-gen fra mamma, og nødvendigvis et O-gen fra pappa, siden O-blodtype kommer av å ha to o-gen, og dermed har vi genene AO eller BO, noe som gir blodtype A eller B. (Om jeg husker genetikklæren rett, og det med våre foreldres blodtyper)

Uansett.. blodet er rødt (nei, ikke blått...) og pumpes rundt i kroppen min dagen lang. Egentlig er det alt jeg føler jeg har behov for vite om det for øyeblikket...

Skrevet

Hvordan kan man teste blodtypen sin selv?

Skrevet

Du får kjøptsånne "gjør-det-selv"kits. Vi fikk dem på skolen så vet ikke helt hvor men jeg går utifra at det er apoteket som selger dem.

Skrevet
Hm.. Vet ikke jeg heller.. Og jeg som gav blod tidligere i uka' date=' tenkte før jeg gikk dit at jeg skulle huske å se etter på posen. Men nei da, det glemte jeg jo...[/quote']

Står det ikke på blodgiverkortet ditt, da? Det gjør det på mitt :D

Skrevet

Neste gang du er hos legen for å ta blodprøve kan du be om å få testet blodtypen samtidig.

Skrevet

Jeg har Rhesus Minus, men vet ikke om det tilsvarer noe i ABO-systemet?? :klø:

Gjest Virvel
Skrevet

Rhesussystemet er et annet blodtypesystem i tillegg til AB0.

Jeg er forresten A-, vi sjekket det selv i en biologitime på videregående. Nå har jeg hørt at det ikke er lov å gjøre slike forsøk selv lenger... Uansett fikk jeg det jo bekreftet da jeg meldte meg som blodgiver.

Fikk abstinenser

Hehe, tror kanskje ikke det var det du fikk... :tunge1: Abstinenser er slike plager f.eks. narkomane får når de ikke har fått i seg stoff. :wink:

Skrevet
Jeg har A+...(vi tok test på videregående...)

Clea

Jeg vet faktisk ikke. Tok også sånn test på vgs, faktisk to ganger og fikk to forskjellige svar. :o

Har meldt meg som blodgiver så da regner jeg med at jeg finner ut av det etterhvert.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg har Rhesus Minus' date=' men vet ikke om det tilsvarer noe i ABO-systemet?? :klø:[/quote']

Det er det du ser her som blir enten + eller - bak ABO.

Rhesus-faktoren kalles vel D om jeg ikke husker feil.. (men man sier aldri det da)

Skrevet

Jeg har O-

Fikk det sjekket på videregående. Burde vel egentlig bli blodgiver ettersom jeg kan gi blod til de fleste :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...