Gå til innhold

Interrail alene?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har veldig lyst til å dra på interrail, men er ambivalent når det kommer til reisefølge..

Hvis man er to så kan det på noen måter være tryggere, men man må også ta hensyn til den andre. Alene får jeg opplevd det JEG vil, men det kan kanskje også bli ensomt i lengden?

Har hørt av andre som reiste alene på interrail o.l. for mange år siden at de lettere komme i kontakt med nye mennesker når de var alene og ble på den måten "tvunget" til å ta kontakt med nye mennesker.

Kan tenke meg at jeg vil "vokse" og bli mer selvstendig av å ta en sånn tur alene, men er det "farlig" i dagens Europa?

Jeg er 20 år, blond og har blå øyne, hvis det er noen som mener at det har betydning ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke det er farlig, så lenge man er reisevant og oppmerksom :) Jeg er selv 21, blåøyd og blond, og skal reise på interrail alene nå i sommer. Jeg har hørt av flere at man lettere kommer i kontakt med andre når man reiser alene, bla.a en venninne som backpacket med kjæresten i nesten ett år, slet med å bli kjent med folk, mens hun så mange alenereisende finne noen å henge med. Jeg tror det kommer litt av seg selv om man bor på hostell noen dager - man kan ta initiativ og snakke med de man bor med, høre hva de skal den dagen, om noen vil henge sammen, osv.

Sikkerhetstips: Ta med deg lure ting å oppbevare kort og penger i, f.eks greier man kan feste i bh-en, i linningen på buksa/shortsen eller et tynt magebelte. Ha gjerne pengene i bh-en om du gidder, og ha med et ekstra kort som du legger igjen i safe/innelåst på hostellet. Kjøp en wirelås eller sykkellås og lås fast sekken til f.eks hyller på tog og transport. Kjøp gjerne også kodelås til å låse fast glidelåsene til sekken så de ikke kan åpnes når du reiser. Lås alltid bagasjen din inn i skap o.l. når du er ute fra hostellet. Og sist men ikke minst; vær alltid obs når du reiser, spesielt på togstasjoner. Vit hvor du skal, og ignorer distraksjoner så godt du kan - i større byer/turistfeller kan en person som spør deg om veien være en distraksjon mens noen andre prøver å stjele fra deg. Dette er ikke ment som ren skremsel, men rett og slett ting jeg mener man bør være klar over når man skal reise alene som jente.

Jeg tror som sagt det er trygt nok for jenter å reise alene i Europa, men vær oppmerksom. Si gjerne også at du skal møte en venninne når du kommer fram, om noen spør om du reiser alene.

For min del vet jeg at det kommer til å bli litt kjedelig iblant, siden jeg skal være flere steder over så kort tid at jeg ikke tror jeg rekker å bli kjent med noen på hostellet. Likevel er mitt alternativ å sitte hjemme å kjede seg mens alle vennene mine og foreldrene mine er bortreist, så det har gitt meg et spark bak ;) Jeg tror du kommer til å få en super tur! Om du er redd for å bli for mye alene kan du også sjekke ut couchsurfing.org - bo gratis hos en verifisert person (de har betalt for å vise at de er den de gir seg ut for), gjerne en kvinne, og bli kjent med dem og deres kultur :)

• Liker 2
Skrevet

Takk Aviale! Dette styrker lysten til å reise alene! :D

Skrevet

Takk Aviale! Dette styrker lysten til å reise alene! :D

Så bra! :) Les gjerne også disse blogginnleggene fra en blogger som reiste alene på tur i nesten ett år: 1 og 2, disse innleggene inspirerte i alle fall meg!

PS. Bare å sende en pm om du vil dersom du tilfeldigvis tenker å være i Paris/Venezia/Roma i midten av juli, kanskje det passer å møtes en dag :)

• Liker 1
Skrevet

Så bra! :) Les gjerne også disse blogginnleggene fra en blogger som reiste alene på tur i nesten ett år: 1 og 2, disse innleggene inspirerte i alle fall meg!

PS. Bare å sende en pm om du vil dersom du tilfeldigvis tenker å være i Paris/Venezia/Roma i midten av juli, kanskje det passer å møtes en dag :)

Takk! Blir nok ikke aktuelt å reise før til neste sommer i tilfelle ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var veldig glad i å reise alene. Før jeg giftet meg, nå kan jeg ikke tenke meg å dra uten min kjære. Men tidligere var det helt fantastisk. Jeg har nok sett "alt" av det jeg ville se i Europa på egen hånd. Det er en reisestil som skiller seg ut fra alt annet, også når det gjelder å møte folk langs veien. Du bør absolutt forsøke!

Men; jeg har et tips vedr. togreising. Jeg ville vurdert å ikke kjøpe interrail-pass. I stedet ville jeg kjøpt hver billett jeg trengte lokalt i hvert land, eller i noen tilfeller over internett på forhånd.

I Italia kan du få utrolige tilbud på ekpresstogene ved å handle på trenitalia.it

Anonymous poster hash: 664d3...69d
  • 1 måned senere...
Skrevet

Jeg vurderer veldig sterkt (!) å interraile alene i sommer (isåfall i slutten av august/i september måned), men tenker på akkurat det samme som deg! At det er trygt å reise flere (moren min fikk nesten hjerteinfakt da jeg nevnte å interraile alene...), men at jeg allikevel vil kunne gjøre akkurat det jeg selv vil!

Jeg skulle allikevel gjerne hatt en reisepartner, både for trygghetens skyld, men også for å ha noen å dele opplevelsene med. Men det er, tragisk nok, ingen jeg kjenner som verken har råd/tid til å være med :(

Noen som tilfeldigvis har de samme planene og har lyst på en reisepartner?? ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...