AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #1 Skrevet 10. juni 2014 Jeg har vært alvorlig syk i mange år og fått stadfestet både av lege og Durapart at jeg ikke har restarbeidsevne (og er vurdert til at den aldri vil være tilstede). 4 mnd siden ble det søkt om varig ufør, i dag fikk jeg brev om at aap er forlenget med ytterligere 4 mnd pga lang saksbehandling. Det jeg beit i meg dog, var avsnittet om at aap automatisk opphører hvis ufør ikke innvilges. Hva betyr dette, at jeg ikke lenger har krav på stønad? Jeg kjenner jeg er over snittet stresset akkurat nå. Kan noen som har vært gjennom dette forklare meg? (Har ikke fått tak i NAV enda)Anonymous poster hash: 0edf1...aae
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #2 Skrevet 10. juni 2014 Er du virkelig sjuk så trenger du vel ikke bli stresset? Du vet jo hva du har krav på om du er syk. Anonymous poster hash: c2980...918 1
HvittHus Skrevet 10. juni 2014 #3 Skrevet 10. juni 2014 Får du avslag på uførestønad, mener nav at du ikke fyller vilkårene for hjelp derfra. Da er det sosialstønad som er den ytelsen man kan tilby. Men inntil avslaget/tilsagnet kommer, vil du motta AAP som normalt. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #4 Skrevet 10. juni 2014 Er du virkelig sjuk så trenger du vel ikke bli stresset? Du vet jo hva du har krav på om du er syk.Anonymous poster hash: c2980...918 Selvsagt er jeg virkelig syk, men det er aldri en garanti for at ting går på skinner hos NAV av den grunn. Selv om leger, spesialister og Durapart dokumenterer at man ikke kan jobbe, så er ikke det dermed sagt at NAV innvilger. Anonymous poster hash: 0edf1...aae 1
Gjest Vevila Skrevet 10. juni 2014 #5 Skrevet 10. juni 2014 Da må du nok belage deg på sosial stønad mens du klager på saken. Håper du slipper det, merkelig praksis...
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #6 Skrevet 10. juni 2014 Da må du nok belage deg på sosial stønad mens du klager på saken. Håper du slipper det, merkelig praksis... Ja jeg må jo bare tro at det vil gå greit, men man blir jo litt nervøs. Det er litt det siste man trenger i en allerede håpløs situasjon. Anonymous poster hash: 0edf1...aae
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #7 Skrevet 10. juni 2014 Gikk inn og kikket på satser for sosial stønad. 5600 kr per mnd?? Dette dekker jo ikke en gang boutgifter..:oAnonymous poster hash: 0edf1...aae
Gjest Vevila Skrevet 10. juni 2014 #8 Skrevet 10. juni 2014 Boutgifter kommer utenom. Det varierer litt hvor høye boutgifter de dekker etter hvor i landet du bor og om du er enslig eller bor med noen.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #9 Skrevet 10. juni 2014 Greia er at når Nav finner at du ikke kvalifiserer til uførepensjon (altså ikke ufør) er du per definisjon arbeidsfør. For å få AAP må man ha funksjonsnedsettelse 50% eller mer. Det som ofte gjøres hvis man få avslag på uføresøknaden, men er for syk til å jobbe er at man søker AAP på nytt. Noen saksbehandlere velger å gi ytterligere tid på AAP med begrunnelse at du vurderer å anke. Mange må gå en liten periode på sosialstønad. Man kan fryse lån, be om utsettelse på regninger, bruke kredittkort osv og så betale når man får AAP tilbake eller innvilget uførepensjon. Det går fint!Anonymous poster hash: d70ea...27d 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #10 Skrevet 10. juni 2014 Siden du virkelig er syk og har nok dokumenter til å bekrefte dette, tror jeg ikke du trenger bekymre deg for at det ikke går gjennom. Men som du sa, en vet jo aldri med NAV. Har selv fått forlenget AAP da NAV mener de ikke har nok dokumentasjon på min helse, som for meg bare virker veldig rart da de har fått alt som er. Men legen mener det er alderen de holder i mot meg, selv om jeg ikke er noen ungdom mener de jeg er for ung. Er også redd for hva som skjer om det blir avslag på ufør og AAP utgår, jeg kunne ikke forvente mye utbetalt i sosialstønad siden jeg har samboer som jobber fullt. Slitsomt med NAV når man allerede sliter nok fra før av. Håper det ordner seg for deg og at du får søknaden innvilget! Anonymous poster hash: 7ebee...fe8
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #11 Skrevet 10. juni 2014 Det er dokumentert i hue og ræva at jeg ikke er arbeidsfør (har ytterst dårlig livskvalitet pga sykdommen også), har vært sammenhengende syk i 6,5 år. Rasjonelt sett vet jeg jo at det burde gå bra, men man vet liksom aldri med NAV.Anonymous poster hash: 0edf1...aae
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #12 Skrevet 12. juni 2014 Noen som har personlig erfaring med dette? Fikk du innvilget ufør når du søkte og hadde god dokumentasjon, eller måtte du klage? Hvilken diagnose har du isåfall?Anonymous poster hash: 0edf1...aae
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #13 Skrevet 12. juni 2014 Noen som har personlig erfaring med dette? Fikk du innvilget ufør når du søkte og hadde god dokumentasjon, eller måtte du klage? Hvilken diagnose har du isåfall?Anonymous poster hash: 0edf1...aae Jeg fikk innvilget uføretrygd etter en runde på AAP, men ble oppfordret til å søke på det fra NAV, så det kan sikkert ikke sammenlignes. Har PTSD. Anonymous poster hash: c3a0f...5f2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2014 #14 Skrevet 12. juni 2014 Jeg fikk innvilget uføretrygd etter en runde på AAP, men ble oppfordret til å søke på det fra NAV, så det kan sikkert ikke sammenlignes. Har PTSD.Anonymous poster hash: c3a0f...5f2 Jo jeg ble også oppfordret av min saksbehandler å søke, men jeg måtte vente til en formell avklaring av restarbeidsevne var ferdig. Men nå har jo en hel annen instans tatt over søknaden, så jeg aner ikke hva utfallet blir. Har 2 spesialisterklæringer, en legeerklæring, og Durapart sin vurdering, ville vært rart hvis NAV gikk imot dette etter så mange år?Anonymous poster hash: 0edf1...aae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå