Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg trenger råd fordi kjæresten min er nå deprimert. Har ikke fått diagnosen "depresjon" enda, men uansett så er h*n der at jeg må bo hjemme en periode (vi bor ikke sammen enda, men har tilbragt veldig mye tid sammen og bodd sammen hos hverandre) og ikke vil ha noe særlig kontakt. Trøtt, slapp, aggresjon pluss pluss... mye typiske symptomer på depresjon og familien der mener at det er riktig. de har en del erfaring fra jobb med dette.

det jeg virkelig trenger hjelp til er å vite hvordan jeg bør forholde meg til dette. når h*n sier at h*n trenger tid alene så aksepterer jeg selvfølgelig det, men skal jeg slutte helt å sende en koselig tekstmelding av og til? eller bør jeg sende en nattamelding å minne på at jeg elsker personen?

jeg har lest en del om depresjon for å vite hva jeg kan gjøre for å gjøre det best mulig. og har forstått at det kan være en lang og hard kamp, men dette er en helt unik person som jeg virkelig er villig til å hjelpe videre for å komme seg tilbake til sånn h*n var.

H*n er fullstendig klar over at noe er galt og at h*n ikke er seg selv lenger og er nå villig til å få hjelp. klar over at det kan være depresjon osv. sier h*n elsker meg, men har vært inne på tankene om å gjøre det slutt for at jeg skal slippe å gå igjennom dette, men da svarte jeg med at jeg synes at jeg også skal ha noe å si i den saken hvis h*n er i tvil og ikke har bestemt seg enda. var det galt av meg?

håper på hyggelige og konkrete svar :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Trist at kjæresten din er deprimert. :( Jeg har selv vært deprimert, og vil gjerne komme med noen råd til deg, da jeg vet godt hvor vanskelig dette kan være. Jeg hadde kjæreste før jeg ble deprimert, og jeg er fortsatt sammen med han.

Nå vet jeg ikke hva som gjør at kjæresten din er deprimert, og du vet det kanskje ikke selv heller. Det viktigste er at kjæresten din får hjelp. Men du skal ikke være en psykolog, du skal være kjæreste. Når man er deprimert føler man seg gjerne udugelig, at ingen vil ha noe med en å gjøre, og at man bare er til bry. Man stenger seg inne. Jeg tror kjæresten din oppfører seg slik mot deg fordi h*n ikke vil være til bry for deg. H*n tenker du har det bedre uten h*n eller sammen med noen andre. Jeg har vært der. Man vil ikke dra andre med seg ned i dritten. Jeg har flere ganger faktisk slått opp med kjæresten min under depresjonen. Ikke fordi jeg ikke ville være sammen med han, men fordi jeg ble mer deprimert av å måtte tenke på hvordan han hadde det. Jeg fikk dårlig samvittighet og det drepte meg innvendig. Den dag i dag er jeg likevel UTROLIG glad og takknemlig for at han ikke lot meg gå. Han holdt meg fast, og sa at han skulle vente til jeg ble bedre. At han visste at alt kom til å ordne seg, og da skulle vi få det fint sammen. Det skjedde. Det er jeg glad for.

En annen ting er at når man er deprimert så mister man gjerne følelser for personer. Dette er ikke bare kjæresten, men alt og alle rundt seg. Man slutter å bry seg. For man er ikke glad lenger, og man er ikke glad i seg selv, og da er det utrolig vanskelig å være glad i noen andre. Mister sexlyst og livslyst og alt som er. Følelsene trenger ikke forsvinne, de kan forsvinne litt i perioder, eller de kan forsvinne helt. Det kommer ann på hvor deprimert man er.

Jeg syns du skal tenke deg om du vil kjempe for dette. Og dersom du vil det, så la kjæresten din vite det. Uansett hvor mye h*n ikke tror deg, bare bevis det. Jeg forstår at han vil du skal la han være i fred, men det verste man kan gjøre når man er deprimert er å stenge seg inne. Ikke mas på h*n, eller tving h*n med på voldsomme aktiviteter eller vær på besøk flere dager i strekk. Man blir for sliten. Men prøv å finne på litt, ta h*n med deg en tur ut, om så bare en liten gåtur. Lag noe god mat, foreslå å finne på enkle ting som du vet personen satte pris på før. Når man er deprimert glemmer man hva man liker. Ingenting er gøy lenger.

Jeg syns du er en flott person som vil være der for kjæresten din. Men husk å tenke på deg selv. Det er helt ok å ikke takle depresjon også. Dersom det er mer du lurer på kan jeg gjerne sende deg en PM. Jeg vil gjerne hjelpe. :klem:

Anonymous poster hash: da88e...add
  • Liker 1
Skrevet

hei og takk for et fantastisk svar :) jeg kunne gjerne ha skrevet noen PM med med. men jeg er helt ny på forumet og finner rett og slett ikke ut av hvordan jeg gjør det :P kan du hjelpe med det først? hehe :D

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sendt deg en PM :) Du har fått et rødt merke på brevet oppe i høyre hjørne. Bare trykk på den så svarer du akkurat slik som du gjør ellers på forumet. :)

Anonymous poster hash: da88e...add
Skrevet

har skrevet til deg :)

Gjest heihallo1998
Skrevet

Det beste du kan gjøre er å være der for kjæresten din, vis at du bryr deg!

Skrevet

det har jeg både sagt og vist. men det er veldig nylig at kjæresten fikk denne knekken så nå vil h*n ha litt avstand. så da blir det på tlf eller melding. vil ikke mase for mye heller liksom :/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...