AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #1 Skrevet 10. juni 2014 Scenario: Jeg har frikort, og tjente nøyaktig 40000 kr dette året. Det er 50 kr mer enn hva frikortbeløpet er på (39950 kr). Vil jeg da automatisk få en baksmell på 5000-15000 kr? (Vet ikke hvor mange prosent skatt en må betale når inntekten er så lav, men en plass mellom 15%-35%?) Ekstraspørsmål: Hva kan jeg gjøre om jeg ikke har noen mulighet for jobbe inn de eventuelle pengene? (At det rett og slett ikke finnes mer jobb...si at dette f. eks var sesongarbeid) Går det an å be arbeidsgiver om å stoppe med utbetaling før en går over frikortbeløpet? Vet de skatter deg 50% på beløp over, men det gjør jo lite nytte om en blir skyldig flerfoldige tusen kr. Vil jo helst ha full stopp slik at man ikke havner i en slit situasjon. Anonymous poster hash: 80443...179
Ingoo Skrevet 10. juni 2014 #2 Skrevet 10. juni 2014 De 39.950 er "frie". Det vil si at du kun skatter av alt etter 39.950 såvidt jeg vet. Altså du skatter på de 50 kronene. Tror jeg skattet rundt 16 % i fjor og da tjente jeg rundt 50-60.000
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #3 Skrevet 11. juni 2014 Hei TS! Alle har rett på å tjene skattefrie 39.950 - uavhengig av hvorvidt man bruker frikort eller ikke. Hos vanlige skattetakere blir alltid fribeløpet trekt fra når skatten beregnes - man betaler alltid kun skatt for beløpet over kr 39.950 I ditt scenario har du altså en skattepliktig inntekt på kr 50 og må skatte av det. På samme måte som en som tjener 100 000 må skatte av alt over 39.950. Du vil med andre ord få en baksmell på under 50 kr. Anonymous poster hash: 9fd23...0cc
mandel92 Skrevet 11. juni 2014 #4 Skrevet 11. juni 2014 (endret) Tror ikke det som de to AB'ene har skrevet over her stemmer...., for da jeg tjente over frikortet så måtte jeg skatte av hele beløpet, ikke bare det jeg hadde tjent over. Jeg visste at jeg kom til å tjene over frikortet, trodde at jeg bare trengte å skatte av det jeg tjente over frikortet, så selv om jeg ikke tjente så veldig mye mer over frikortet og betalte skatt så fikk jeg 3500 kr i restskatt det året..., jævlig kjipt da jeg trodde jeg hadde betalt nok skatt. Endret 11. juni 2014 av mandel92
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #5 Skrevet 11. juni 2014 Tror ikke det som de to AB'ene har skrevet over her stemmer...., for da jeg tjente over frikortet så måtte jeg skatte av hele beløpet, ikke bare det jeg hadde tjent over. Jeg visste at jeg kom til å tjene over frikortet, trodde at jeg bare trengte å skatte av det jeg tjente over frikortet, så selv om jeg ikke tjente så veldig mye mer over frikortet og betalte skatt så fikk jeg 3500 kr i restskatt det året..., jævlig kjipt da jeg trodde jeg hadde betalt nok skatt. Nei da, det stemmer det, men det er også andre ting som spiller inn.Anonymous poster hash: 4c27d...c41
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2014 #6 Skrevet 11. juni 2014 Det spiller ingen rolle om man kom så vidt over grensa. Man taper selvsagt ikke mange tusen på å tjene en femtilapp ekstra. Man taper ingen verdens ting, jo mer man tjener, jo mer sitter man igjen med.Anonymous poster hash: 03892...42f 2
QueenOfTheSidewalk Skrevet 11. juni 2014 #7 Skrevet 11. juni 2014 Spør om arbeidsgiver kan slette 50 kr eller gi deg dem under bordet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå