Gå til innhold

Samlivsbrudd og deling av egenkapital osv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer går fra hverandre og jeg kommer til å kjøpe han ut av boligen.

Vi eiger pr i dag like mye av boligen og når lån er trukket fra, så vil vi ha totalt 416 000 i egenkapital som skal deles.

Vi har ca 80 000 i annen, felles gjeld.

Jeg har foreslått å betale han ut 190 000, men han mente 230 000 som jeg synest blir helt feil, da vil jo ikke han være med å dekke inn noe på annen gjeld.

Jeg kan akseptere 200 000, men ikke noe særlig mer, jeg tar jo mesteparten av gjelden, men jeg overtar også boligen ( og lån )

Vi kan sikkert få hjelp av bank og andre "instanser" at det blir helt rettferdig, men klarer vi å bli enig uten så hadde det vært fint, så da kan jeg leve med at jeg betaler ut NOE mer enn jeg "strengt" tatt må.

Eller er jeg urimelig her?

Kommentar

Anonymous poster hash: 2125a...361
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere har eid 50/50, skal jo du betale han ut 208000. Klarer ikke helt å se hvorfor han skal få mindre enn sin halvdel?

De 80000 vet jeg ikke hva har gått til, men her er dere begge ansvarlige for å dekke hver deres halvdel av gjelda. Er det en fysisk ting som bil, overtar enten en av dere det, og betaler ut den andre, eller selger og deler eventuell gjeld/overskudd mellom dere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Av de 416 000 skal dere hver ha 208 000.

Og når det gjelder annen felles gjeld, er det snakk om en bil?

Anonymous poster hash: 47788...907
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Hvorfor mener han at han skal ha 230.000?

Hva består denne andre, felles gjelden av?

Hvorfor foreslår du å bare betale 190.000?

Utifra det du skriver her så er det rettferdig at du betaler ham 208.000 kr. og deler den andre gjelden 50/50

Endret av pressplay
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Damer er så griske :D

Anonymous poster hash: 65c61...cc2
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Damer er så griske :D

Trådstarter her... Hvordan da?

Om jeg betaler han 200 000 så får han jo mer enn det han har "krav" på.

AnonymBruker
Skrevet

Står den felles gjelden på 80 000,- på deg?

Anonymous poster hash: 09103...f2f
Skrevet

Trådstarter her... Hvordan da?

Om jeg betaler han 200 000 så får han jo mer enn det han har "krav" på.

416.000 / 2 = 208.000kr! Har du røyket noe du ikke skal? ;D

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor mener han at han skal ha 230.000?

Hva består denne andre, felles gjelden av?

Hvorfor foreslår du å bare betale 190.000?

Utifra det du skriver her så er det rettferdig at du betaler ham 208.000 kr. og deler den andre gjelden 50/50

208 000 - 40 000= 168 000

Nå er ikke møblene så all verden kostbare, derfor har jeg tenkt 190 000, men mulig 200 000 er mer rettferdig.

Billån på ca 50 000 er innbakt i boligen.

Han overtar en moped og han vil ikke ha lån på den.

Må legge til at jeg ønsker å være rettferdig for begge to.

AnonymBruker
Skrevet

416.000 / 2 = 208.000kr! Har du røyket noe du ikke skal? ;D

Virkelig, helt unødvendig å svare på den måten.

Jeg ser jo regnestykket ditt, men der var ikke gjeld trukket fra.

AnonymBruker
Skrevet

Står den felles gjelden på 80 000,- på deg?

Anonymous poster hash: 09103...f2f

Den er på begge, mest gjerne på meg, men vi er "medlåntakger.

AnonymBruker
Skrevet

Så 80.000 gjelden er møbler?

AnonymBruker
Skrevet

Men dette kommer helt an på hvor mye boligen er verdt? går du ut fra hva dere kjøpte boligen for så skjønner jo man at folk vil ha noe verdistigning av leiligheten. Kan godt hende dere kan selge den og få et bra overskudd. Så du må jo tenke litt på verdistigningen. Har han gjort noe i leiligheten som du ikke har gjort?

• Liker 1
Skrevet

Hva er regnestykket hans?

AnonymBruker
Skrevet

Men dette kommer helt an på hvor mye boligen er verdt? går du ut fra hva dere kjøpte boligen for så skjønner jo man at folk vil ha noe verdistigning av leiligheten. Kan godt hende dere kan selge den og få et bra overskudd. Så du må jo tenke litt på verdistigningen. Har han gjort noe i leiligheten som du ikke har gjort? Anonymous poster hash: 65c61...cc2

Har fått verditakst på boligen.

Han har ikke gjort noe mer enn meg i boligen.

Mulig jeg foreslår å møte litt på halvveien med 210 000, så har jeg gått opp 20 000 og han ned 20 000.

AnonymBruker
Skrevet

Hva er regnestykket hans?

Hehe... HAN har ikke noe regnestykke... Han sa hva han ville ha. ;-)

AnonymBruker
Skrevet

Så 80.000 gjelden er møbler? Anonymous poster hash: 65c61...cc2

Er litt kredittgjeld, litt småting. Mopeden hans som han får med seg.

AnonymBruker
Skrevet

Om billånet er innbakt i boliglånet og du sitter med bilen, mens han med en moped, så må vel dette utredes mer også?

Anonymous poster hash: 29e1d...260
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer går fra hverandre og jeg kommer til å kjøpe han ut av boligen.

Vi eiger pr i dag like mye av boligen og når lån er trukket fra, så vil vi ha totalt 416 000 i egenkapital som skal deles.

Vi har ca 80 000 i annen, felles gjeld.

Jeg har foreslått å betale han ut 190 000, men han mente 230 000 som jeg synest blir helt feil, da vil jo ikke han være med å dekke inn noe på annen gjeld.

Jeg kan akseptere 200 000, men ikke noe særlig mer, jeg tar jo mesteparten av gjelden, men jeg overtar også boligen ( og lån )

Vi kan sikkert få hjelp av bank og andre "instanser" at det blir helt rettferdig, men klarer vi å bli enig uten så hadde det vært fint, så da kan jeg leve med at jeg betaler ut NOE mer enn jeg "strengt" tatt må.

Eller er jeg urimelig her?

Kommentar

Huh? :klo:

Forutsatt at dere gikk inn med 50/50:

Dere går til megler og får en takst (eller to). 50% av den taksten(e) skal du betale din samboer. Deretter dekker han 50% av felles lån og slettes som medlåntaker. Tenk på det som et SALG. Fra deg og sambo til deg. Ikke rot inn verdiløse ting (som lån, bil og møbler) i oppgjøret.

Møbler, biler og annet inventar får dere så diskutere dere frem til privat. Den som ender opp med "mest" (antagelig den som ønsker å beholde huset) bør betale den andre en sum som dekker deler av nyinnkjøp.

Det felles lånet deles 50/50 og betales ned i oppgjøret med huset (dette bør banken ordne direkte).

Anonymous poster hash: 9f09d...e20

Skrevet

Skjønner ikke problemet. Dersom dere har egenkapital som eies 50/50 deles den i to. Dersom dere har gjeld som eies 50/50 deles den i to. Har dere i tillegg andre eiendeler må dere bli enige om verdien av dette og putte dem inn i regnestykket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...