Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hallo. Jeg jobber med ei jente(vi begge er nye i jobben) og hun tar ikke insiativ til noe som helst. Alt hun gjør er å stå i kassa og vaske gulvet. Hun skjønner liksom ikke at det er 100vis av oppgaver vi må gjøre. Jeg derimot, er rask og effektiv med oppgavene. Men alt hun gjør er å sitte på en krakk foran kassa og ser på mobilen!! Det er til og med ikke lov på jobben å sitte på mobilen, den må være på pauserommet. Syns det er skikkelig urettferdig at hun ikke gjør så mye, mens jeg gjør alt arbeidet når bare vi to jobber sammen. Også overlater hun alt arbeidet til meg også: "kan du gjøre det?" "tar du dette?" osv.. hun ungår altså all det praktiske arbeidet. Jeg sier for eksempel "har du gjort dette før?" til noe vi kunne gjøre sammen, prøvde liksom å hinte til at hun kunne gjøre litt. Men hun bare "pffth nei" også går hun tilbake til kassa igjen. Blir så frustrert. Er dette noe jeg kan gå til sjefen med? Hva skal jeg gjøre med henne?

Anonymous poster hash: 5c266...403
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en sånn ubrukelig dritt på jobb ifjor sommer. Alt hun gjorde var å chatte på facebook, surfe på iherb og ebay og ta seg ekstra matpauser. Hun er og var totalt udugelig, og det eneste som funker med sånne er å ta det direkte opp med dem.

Anonymous poster hash: 1538e...260
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å svare: "Det klarer du fint selv" neste gang hun spør om du kan gjøre noe? Jeg ville lagt meg på en tone som er oppmuntrende og lett. (Slik du ville svart en 5-åring som er i tvil om h*n klarer en oppgave.) Du må si det og så fortsette med egne oppgaver uten å vente på svar.

Og så er det ikke noe i veien for å ta kontroll over situasjonen. Du kan fint være hyggelig samtidig som du sier "jeg tar kassa, så plasserer du ut desse varene i reol 5 og hjelper mannen med å finne x" eller "Nå når du er fint uthvilt så tar jeg over her og så triller du ut varene fra lager og kaster søpla."

Anonymous poster hash: ddd3b...148
  • Liker 2
Skrevet

Ja, du kan gå til sjefen med dette!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Deleger aktivt slik de andre her har forklart, og om det ikke virker, ta det opp med nærmeste overordnede.

Anonymous poster hash: 97d32...b3f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hallo. Jeg jobber med ei jente(vi begge er nye i jobben) og hun tar ikke insiativ til noe som helst. Alt hun gjør er å stå i kassa og vaske gulvet. Hun skjønner liksom ikke at det er 100vis av oppgaver vi må gjøre. Jeg derimot, er rask og effektiv med oppgavene. Men alt hun gjør er å sitte på en krakk foran kassa og ser på mobilen!! Det er til og med ikke lov på jobben å sitte på mobilen, den må være på pauserommet. Syns det er skikkelig urettferdig at hun ikke gjør så mye, mens jeg gjør alt arbeidet når bare vi to jobber sammen. Også overlater hun alt arbeidet til meg også: "kan du gjøre det?" "tar du dette?" osv.. hun ungår altså all det praktiske arbeidet. Jeg sier for eksempel "har du gjort dette før?" til noe vi kunne gjøre sammen, prøvde liksom å hinte til at hun kunne gjøre litt. Men hun bare "pffth nei" også går hun tilbake til kassa igjen. Blir så frustrert. Er dette noe jeg kan gå til sjefen med? Hva skal jeg gjøre med henne?

Jeg pleier å gå handle i en matbutikk ofte og der er det sånn at det sjelden at det sitter noen i kassa, og det kan ta lang tid før de kommer. Jeg synes det er bra at noen sitter i kasa til enhver tid slik at det er noen som kan ta i mot kundene. Synes det er irriterende at de flyr rundt butikken og ikke sitter i kassa når de skal prise varene mine.

Anonymous poster hash: 0d2a3...a52

• Liker 1
Skrevet

Gå rett til sjefen med det!
Dette er absolutt ikke rettferdig for noen av partene.
Har selv hatt slike mennesker på min arbeidsplass, og etter klar beskjed til vedkommende fra andre personale uten bedring, så gikk vi til sjefen.

Vedkommende varte ikke lenge, for å si det slik.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å gå handle i en matbutikk ofte og der er det sånn at det sjelden at det sitter noen i kassa, og det kan ta lang tid før de kommer. Jeg synes det er bra at noen sitter i kasa til enhver tid slik at det er noen som kan ta i mot kundene. Synes det er irriterende at de flyr rundt butikken og ikke sitter i kassa når de skal prise varene mine.

Det er kanskje greit for kundene at det sitter noen i kassa konstant, men de har nok andre oppgaver og ting som må gjøres. Da kan man ikke forvente at noen sitter der hele tiden når andre ting skal gjøres.

Men det bør jo ikke være sånn at kundene må stå og vente i en evighet heller da.

Vanligvis der jeg handler, så holder den som har ansvaret for kassa seg i nærheten slik at h*n kan se når det kommer kunder.

Uansett, så er det irriterende med sånne som bare gjør noen få av oppgavene men har på jobb. Det skal jo ikke være sånn at man kan velge bort det man syns er kjedelig eller bare sitte på mobilen hele tiden.

Anonymous poster hash: c7365...d07

• Liker 1
Skrevet

Ja, dette syns jeg du skal gå til sjefen med. Helt unødvendig at du skal måtte jobbe dobbelt så hardt fordi kollegaen din ikke gidder å gjøre noe. Sjefen din setter sikkert pris på å få høre at hun ikke gjør jobben sin.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke gå til sjefen, ta heller litt ansvar for din egen jobbsituasjon og sett foten ned når hun dumper noe på deg. Pass dine egne saker, gjør ditt arbeid slik du skal, men ikke gjør noe av hennes. Jeg ser ingen grunn til å sladre, noen kommer til å merke det til slutt uansett, bare pass på at alt som er knyttet til deg blir gjort slik det skal, så får heller hun få en klage. Det er da ikke sjefens problem at du tar på deg hennes oppgaver. Ikke hint, vær klar. Det er lov til å være direkte og litt krass hvis hun plager deg, dere trenger ikke være bestevenner. Det er lov til å si "Vet du hva, jeg har tusen andre ting å gjøre, så dette får du gjøre selv."

Anonymous poster hash: 9b2b2...124
AnonymBruker
Skrevet

Sikker på at hun ikke har fått jobben på noe "særskilt grunnlag" eller lignende? Men veldig dumt å trykke på mobilen så kundene ser det.

Anonymous poster hash: 884a6...d33
Gjest Blomsterert
Skrevet

Hva med å svare: "Det klarer du fint selv" neste gang hun spør om du kan gjøre noe? Jeg ville lagt meg på en tone som er oppmuntrende og lett. (Slik du ville svart en 5-åring som er i tvil om h*n klarer en oppgave.) Du må si det og så fortsette med egne oppgaver uten å vente på svar.

Og så er det ikke noe i veien for å ta kontroll over situasjonen. Du kan fint være hyggelig samtidig som du sier "jeg tar kassa, så plasserer du ut desse varene i reol 5 og hjelper mannen med å finne x" eller "Nå når du er fint uthvilt så tar jeg over her og så triller du ut varene fra lager og kaster søpla."

Anonymous poster hash: ddd3b...148

Enig i dette! Måten du sier ting på er viktig.

AnonymBruker
Skrevet

Joda men akkurat den dagen jobba vi med en til. Så vi var til sammen 3 stykker. Og vi fikk et ark av sjefen med punkter vi skulle gjøre. Men alt hun gjorde var å stå i kassa og gå rundt og henge med armene… Herregud.

Og for eksempel i går så spørte jeg henne om hun har hatt morgenvakt noen gang(begynner kl 6 om morgenen og slutter kl 13). Så svarte hun med "nei, og jeg skal ikke ha det heller" jeg trodde såklart det var en viktig grunn for det, så jeg spurte hvorfor. Hun sa at da må hun stå opp 2 timer før hun begynner. Noe jeg også gjør når jeg begynner kl 6, når jeg tar morgenvakt. Hun gidder rett og slett ikke å stå opp kl 4 om natta, siden det er så tidlig og hun orker ikke…. heRREGUD

TS

Skrevet

Enten tar du det opp med henne, eller så sier du det til sjefen som får ta samtalen med henne.

Skrevet

Noen mennesker er bare dumme. Evt late.

Skrevet

Om noen hadde sagt "Kan du gjøre dette?" "Tar du det?" osv, så hadde jeg svart "Kan ikke du gjøre det da?" eller "Nei, du kan gjøre det."

De ER der jo for å jobbe. Hvorfor skal jeg oppmuntre noen til å gjøre ting, når det NETTOPP er derfor de er der? Jo, for å gjøre ting.

AnonymBruker
Skrevet

hvor jobber du?

Anonymous poster hash: 0ccbc...c46
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en sånn ubrukelig dritt på jobb ifjor sommer. Alt hun gjorde var å chatte på facebook, surfe på iherb og ebay og ta seg ekstra matpauser. Hun er og var totalt udugelig, og det eneste som funker med sånne er å ta det direkte opp med dem.

Anonymous poster hash: 1538e...260

vi har en sånn på jobb som det ikke går an å si det til... hun gjør hva hun vil likevel.

Anonymous poster hash: 0e169...23b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...