Gå til innhold

Hva synes du om at det er uopplyst gris i osten?

Anbefalte innlegg

Gjest Aktuell sak fra nyhetene
Skrevet

I Aftenposten, VG, Dagsavisen og på nyhetene avslørte de at det er gris i hvitostene (lett og vanlig) fra Synnøve Finden og fra Norwegia. Firmaene har ikke opplyst om dette på pakkene.

Jeg liker absolutt ikke å bli lurt.. :evil: jeg ville nemlig ikke ha spist ost dersom jeg visst at det var gris i den! Og jeg er ikke muslim, kristen, vegetarianer eller andre severdigheter.

Jeg har mistet lysten på ost nå..

Hva synes dere? Vil dere fortsatt kjøpe hvitost etter avsløringene?

Videoannonse
Annonse
Gjest Fighter
Skrevet

Jeg synes det er dårlig at de ikke merker varene sine skikkelig. Det burde gjøres på all mat. Men avsløringen av svin i osten kommer ikke til å hindre meg i å kjøpe ost, nei. Jeg spiser svinekjøtt ellers, så ser ikke noe galt i å spise det på andre måter.

Gjest Valhalla
Skrevet

Det ble dementert i Vg dagen etter i en liten notis...

Gjest Poirot
Skrevet

Ja, jeg vil fortsatt kjøpe ost.

Det er mye menge ikke kan spise, alt kan ikke stå med uthveet skrift. Jeg mener folk får sjekke selv. Når det gjelder bruk av animalsk løype så vet jeg det selv, regner med at vegetarianere mfl selv sjekker ut slike ting også.

Skrevet

Ja, jeg vil fortsatt kjøpe ost, jeg ser ingen grunn til å ikke gjøre det.

Noe jeg derimot reagerer på, er den dårlige merkingen av nesten alle dagligvarer på markedet. næringsinnhold og en liste over hva produktet inneholder burde være påbudt. ikke bare kunne det vært greit å vite hva man får i seg, men det kan også ha fatale konsekvenser for allergikere.

Skrevet

Noe jeg derimot reagerer på, er den dårlige merkingen av nesten alle dagligvarer på markedet. næringsinnhold og en liste over hva produktet inneholder burde være påbudt. ikke bare kunne det vært greit å vite hva man får i seg, men det kan også ha fatale konsekvenser for allergikere.

:Nikke:

Gjest Anonymous
Skrevet

Hadde vi vist alt som ikke står skrevet på div.mat!

Eks. Toro holder tilbake div. sorter som er i suppene sine. Vi har antagelig ikke gost av det.

Og Gilde og andre kjøttprodusenter, de fyller eks. skinke med vann. Presser det inn. (mere volum) Så vi betaler mye for vann. Slik er det med alle varer.

Skrevet

Jeg skulle også ønske at matvarer generelt var bedre merket. Misliker at de bruker løype fra svin i ost da jeg ikke spiser svinekjøtt. Men er så fryktelig glad i ost så jeg kommer vel til å fortsette og kjøpe det.

Skrevet

Helt enig.

Skrevet

Er det ikke påbudt da? Trodde det jeg... I tillegg skal det innholdsfortegnelsen begynne med det det er mest av og så nest mest etc. Eller er jeg feilinformert? Har ikke fått med meg oste-grisesaken heller jeg - gris i ost? HVordan går det an da?

Skrevet

Tror det har noe med at hvis det er lite nok av ingrediensen så trenger de ikke skrive det. Ellers er det vel sånn som du sier med at det det er mest av kommer først osv., er det ikke?

Svin i ost kommer forresten av at de bruker løype fra svin, visstnok.

Gjest Anonymous
Skrevet

Nå var det ikke noe "gris" i osten hverken uopplyste(!) eller andre. Tine har tidligere brukt svineløpe i osteproduksjonen, men det sluttet de med midt på 80-tallet. Det hele var en misforståelse. Det sto i VG dagen etter.

Så det er helt trygt å spise Tine ost for muslimer, vegetarianere og alle oss andre.

Skrevet

Har ikke fått med meg at de har dementert det jeg, men hvis det stemmer blir jeg glad! :)

Skrevet

I Norge er produsentene ofte elendige til å merke varene sine. I tillegg til å ha i masse unødvendige greier, selvsagt. Svenskene er mye flinkere til dette,e r min erfaring.

Å ha i tign som svin, produkter fra svin, nøtter etc uten å merke det, er resepktløst og i verste fall kan noen dø av det.

Jeg leser ikke VG og har ikke fått med meg dementiet. Men nå er ikke jeg avhengig av korrekt merkeing pga overbevisning, allergi el heller...

Gjest Poirot
Skrevet

Det jeg derimot reagerer på er at det er svin i et pålegg som kalverull.

Har selv hatt en jobb der jeg bla handlet for en muslim som ikke kunne handle selv eller lese. En dag fant jeg kalverull i kjøleskapet. En annen hadde handlet og ikke lest på etiketten, siden hun regnet med det var laget av kalv. Men fettet kom fra svin.....

(Men det var jo merket. Er bare ikke alle som leser så nøye)

Skrevet

Men de som produserer Spring IceTea har i alle fall vært ærlige. For der står det klart og tydelig bak på flaska, at i isteen med smak av Cactus og Lime er det 0% kaktus.. :ler:

Skrevet
Det jeg derimot reagerer på er at det er svin i et pålegg som kalverull.

Har selv hatt en jobb der jeg bla handlet for en muslim som ikke kunne handle selv eller lese. En dag fant jeg kalverull i kjøleskapet. En annen hadde handlet og ikke lest på etiketten, siden hun regnet med det var laget av kalv. Men fettet kom fra svin.....

(Men det var jo merket. Er bare ikke alle som leser så nøye)

Hahahaha!! Hva sa han muslimen når han fikk vite det da? Skulle likt å ha sett trynet på'n da.

Gjest Poirot
Skrevet

Hahahaha!! Hva sa han muslimen når han fikk vite det da? Skulle likt å ha sett trynet på'n da.

Jeg sa det ikke. Han er hjerneskadet.

Synes ikke det er noe å le av, det var vårt ansvar å hjelpe han i hans hverdag, og å ikke spise svinekjøtt er viktig for ahn og hans familie. Det tar vi hensyn til.

Skrevet

Synes ikke det er noe å le av, det var vårt ansvar å hjelpe han i hans hverdag, og å ikke spise svinekjøtt er viktig for ahn og hans familie. Det tar vi hensyn til.

Enig, det er lett å le av det kanskje, men det handler om respekt (og ansvar), som Poirot sier.

Spiser ikke svinekjøtt selv, og jeg ville heller ikke like å oppdage at jeg hadde spist det ved en feil (selvom jeg selvsagt fint hadde kommet over det). Det er (overraskende?) mange slike produkter som kalverull som egentlig er blandingsprodukter. Som f.eks. Trønderfår, Kyllingpatè osv.

Skrevet

uffda.. stakkars fyr. Men selve den religiøse skikken kan jeg vel le av?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...