Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjæresten min skal flytte sammen snart. vi har ikke vært sammen så veldig lenge, dermed er det bestemt at han skal stå for lånet selv siden han kjøpte leiligheten før vi ble kjærester. Jeg skal derimot opprette konto som jeg setter penger over på som skal brukes til jeg eventuelt skal kjøpe meg inn eller vi skal kjøpe hus sammen slik at vi stiller likt. Evnt at jeg har egen kapital ved et brudd. Men har noen spørsmål om hvordan vi skal gjøre ting:

Vi skal dele alle utgifter/regninger likt selvsagt. som strøm, tv, nett, mat +++

Jeg skal være med å kjøpe halvparten av alle møblene om skal i leiligheten (skal ha samboerkontrakt). Samt jeg har betalt en ekstra kostand på 30 000 i byggingen av leiligheten for å oppgradert noe. (Ønsker ikke si hva det er fare for å bli gjenkjent).

1. Bør jeg betale mer enn han på fellesutgift kontoen? Eller er det greit slik at vi betaler alle utgifter 50/50?

2. Hvis han selger har jeg da rett på de 30 000, som en slags invistering?

Mitt forslag var at de 30 000 går opp i spinningen hvis han selger og vi betaler likt på utgiftskontoen. Men jeg er usikker om jeg betaler for lite her, vil jo ikke lure han på noe måte eller gjøre at det blir urettferdig for noen av oss.

Tips ?? :)

Anonymous poster hash: 881e9...470
Videoannonse
Annonse
Gjest lurven
Skrevet

Hvis det er husleie der kan jo du betale denne,men ikke betal noe på hans lån hvertfall

AnonymBruker
Skrevet

Nei det skal jeg ikke.. Men er om jeg bør betale mer, som feks husleie utenom halvparten av alt? Vil jo ikkje lure han på noe måte.

AnonymBruker
Skrevet

Det er det ikke tror jeg. Men skal jo være med å betale den også, fellesomkostninger elle hva det heter.

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ikke noe "rett og galt", "rettferdig og uretteferdig". Det dere to er fornøyd med er det som fungerer.

Dog reagerer jeg nok litt på de 30 000 du har brukt på leiligheten. Jeg vil nok si at det gir deg rett til å kreve å eie en liten del av leiligheten. Det er jo ikke penger du bare skal avskrive? Få en prisvurdering, og si din andel av leiligheten er 30 000. Det kan tinglyses at du er en brøkdel av leiligheten tilsvarende 30 000/prisvurderingen.

Anonymous poster hash: d7898...351
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Hvis det feks blir brudd så får jeg disse pengene tilbake og det skal stå i kontrakten, Men tenkte bare hvis/når han selger om jeg kan "kreve" disse eller om det er mest rettferdig å la det gå. Kanskje jeg som er litt snill på akkuratt de pengene kanskje. :) Vi får diskutere det nøyere, men alltid greit med litt tips :)

Skrevet

Men, er det kjærlighet 100%. ?

Du må være litt, obs på at han ikke bruker deg bare opp.

Men er det ikke slikk at, hvis det blir brudd, så har du krav på halvparten av leiligheten?

Vet ikke helt, reglene til det.

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Men, er det kjærlighet 100%. ?

Du må være litt, obs på at han ikke bruker deg bare opp.

Men er det ikke slikk at, hvis det blir brudd, så har du krav på halvparten av leiligheten?

Vet ikke helt, reglene til det.

Lykke til!

Jada det håper og regner jeg med. Han tok opp lån og alt og hr budsjett på at han skal klare seg uten meg i utgangspunktet. Det er i det siste nå rett før overtakelse vi har funnet ut vi vil bo der fra starten begge 2 :)

Har krav på det jeg eventuelt har vært med å lagt i leiligheten. Feks møblene jeg har betalt på og de 30 000 jeg har lagt i har jeg rett på.. :)

AnonymBruker
Skrevet

1. Ikke invester de 30.000 i leiligheten. Mye ryddigere om eieren står for investeringer.

2. I stedet for å kjøpe alle møblene sammen, kjøper dere hver deres (f.eks en kjøper sofa og den andre spisebord osv)

Anonymous poster hash: d4894...e2f

• Liker 1
Skrevet

Ok.

Men jeg har hørte, mange andre rykter at feks hvis det blir slutt mellom samboerskap. Så er det slikk at, hun vil ha halvparten av leiligheten hvor mye den er verdt, hvis han eier leiligheten eller omvendt.

Lykke til, håper at dere skal bo lenge sammen.

Jada det håper og regner jeg med. Han tok opp lån og alt og hr budsjett på at han skal klare seg uten meg i utgangspunktet. Det er i det siste nå rett før overtakelse vi har funnet ut vi vil bo der fra starten begge 2 :)

Har krav på det jeg eventuelt har vært med å lagt i leiligheten. Feks møblene jeg har betalt på og de 30 000 jeg har lagt i har jeg rett på.. :)

AnonymBruker
Skrevet

Ok.

Men jeg har hørte, mange andre rykter at feks hvis det blir slutt mellom samboerskap. Så er det slikk at, hun vil ha halvparten av leiligheten hvor mye den er verdt, hvis han eier leiligheten eller omvendt.

Lykke til, håper at dere skal bo lenge sammen.

Mulig, men det satser jeg ikke på føler ikke jeg har rett på det. Å ja takk for det, satser absolutt ikke på at vi skal flytte fra hverandre. Det ville vært trist :)

AnonymBruker
Skrevet

Du bør ha et gjeldsbrev på de 30 000.

Jeg hadde så fin en avtale med eksen. Vi solgte med tap. Siden jeg overtok så ble verdifastsettelsen i hans favør. Bl.a. så slapp vi meglerutgifter ved salg pluss at prisen var god. Har aldri sett de pengene.

Anonymous poster hash: da988...c98

AnonymBruker
Skrevet

Ja er litt derfor vi lurer på diverse må jo være rettferdig ved et brudd om det skulle bli til det. Håpe jo ikke det!!

Skal ha samboerkontrakt der ALLE utgifter skal skrives ned, slik at vi får det vi har rett på :)

Skrevet

Siden det er en ny leilighet under bygning (om jeg forstår rett?) så lurer jeg på om husleie er mye fellesgjeld eller bare fellesutgifter?

Hvis mye av de månedlige utgiftene går til nedbetaling av fellesgjeld, så synes jeg du/dere bør vurdere å få en advokat til å sette opp en "rettferdig" avtale slik at dere begge blir tilgodesett/sikret best mulig eller at dere i alle fall er oppmerksomme på "fallgruver" hvor den ene kanskje kommer veldig skjevt ut.

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare fellesutgifter jeg i utgangspunkte skal betale, altså 5000 +\- kan hende vi øker det ved behov. Han skal stå på lånet alene foreløpig :) så er om jeg bør betale en liten andel husleie utenom :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare fellesutgifter jeg i utgangspunkte skal betale, altså 5000 +\- kan hende vi øker det ved behov. Han skal stå på lånet alene foreløpig :) så er om jeg bør betale en liten andel husleie utenom :)

Men du svarte ikke på om fellesutgiftene innebar felleslånet?

Anonymous poster hash: 36c14...35d

AnonymBruker
Skrevet

Nei som nevnt så skal han stå for lånet alene. Jeg skal ikke betale noe inn på lånet. Det blir hans en stund til :)

AnonymBruker
Skrevet

5 000? Det du må forstå, er hvorvidt de 5 000 dekker noe fellesgjeld i sameiet/andelslaget.

Det er nemlig slik, at dersom du betaler ned på fellesgjeld, så vil leilighetens verdi stige ved bruk av "dine" penger.

Ikkesant:

Si at jeg kjøper en leilighet for 1 krone. Hele verdien er 10 kroner. De siste 9 kronene er fellesgjeld som borettslaget har tatt opp felles for alle leilighetene.

Så betaler jeg månedelig inn til borettslaget for å betale ned på de 9 kronene. Jeg betaler til 1 krone er nedbetalt. Samtidig stiger leilighetens verdi 10 %.

Det vil si at verdien av leiligheten er 11 kroner, fellesgjelden er 8 kroner. 11-8 = 3 kroner, som er verdien jeg kan selge leiligheten for. Jeg betalte 1 krone, men kan selge den får 3! Fantastisk butikk?

Den verdistigninen har kommet som en funksjon av stigning i markedspris + nedbetaling av fellesgjeld. Hvis dere begge har brukt penger som har gitt denne verdistigningen (en har betalt 1 krone ned på fellesfjeld, en annen har betalt 1 krone i verdistigning) har dere jo begge rett på overskudd ved salg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei som nevnt så skal han stå for lånet alene. Jeg skal ikke betale noe inn på lånet. Det blir hans en stund til :)

Jo, men fellesutgiftene til sameie/borettslag, inneholder de fellesgjeld? Altså gjeld som sameie har? Hos meg betaler jeg 3300 i fellesutgifter hvor 200 er fellesgjeld.

Jeg bryr meg ikke om at før jeg kjøpte meg inn betalte 100 kr til fellesgjelden samboer hadde, men andre bryr seg veldig om det. Det er derfor vi spør og du har ikke svart klart på det spørsmålet enda =)

Anonymous poster hash: 36c14...35d

AnonymBruker
Skrevet

5 000? Det du må forstå, er hvorvidt de 5 000 dekker noe fellesgjeld i sameiet/andelslaget.

Det er nemlig slik, at dersom du betaler ned på fellesgjeld, så vil leilighetens verdi stige ved bruk av "dine" penger.

Ikkesant:

Si at jeg kjøper en leilighet for 1 krone. Hele verdien er 10 kroner. De siste 9 kronene er fellesgjeld som borettslaget har tatt opp felles for alle leilighetene.

Så betaler jeg månedelig inn til borettslaget for å betale ned på de 9 kronene. Jeg betaler til 1 krone er nedbetalt. Samtidig stiger leilighetens verdi 10 %.

Det vil si at verdien av leiligheten er 11 kroner, fellesgjelden er 8 kroner. 11-8 = 3 kroner, som er verdien jeg kan selge leiligheten for. Jeg betalte 1 krone, men kan selge den får 3! Fantastisk butikk?

Den verdistigninen har kommet som en funksjon av stigning i markedspris + nedbetaling av fellesgjeld. Hvis dere begge har brukt penger som har gitt denne verdistigningen (en har betalt 1 krone ned på fellesfjeld, en annen har betalt 1 krone i verdistigning) har dere jo begge rett på overskudd ved salg.

Korreksjon:

(en har betalt 1 krone ned på fellesfjeld, en annen har betalt 1 krone i innskudd).

Kjapt spørsmål:

De 5 000 du skal betale, HVA dekker de nøyaktig? Trappevask, kabel-TV, fellesgjeld?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...