Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har tenkt til å begynne å prøve i august, men er foreløpig "uforberedt". Leser litt her inne, og ser at det er en del ting en bør vite om. Kan noen hjelpe til litt med ordforklaringer o.l.? Jeg går nå på p-piller, og har gjort det i mange år. Har lest at man bør ta folat, skal jeg begynne med det allerede nå? Er det noe annet jeg bør ta? Hvor får man kjøpt eggløsningstester? Noe annet jeg bør kjøpe inn eller tenke på?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Slutte med ppiller burde du gjøre og begynne med folat.. eller slappe av og stresse minst mulig med det. Eller hold deg i aktivitet og vær ute i frisk luft.

Anonymous poster hash: 79397...313

AnonymBruker
Skrevet

Slutt med p-piller og begynn med folat og gjerne også tilskudd av omega 3.

Eglgøsningstester venter du med, det fører ofte til unødvendig stress.

Forsøk heller å kartlegge syklusen din uten. Først finne sykluslengde, deretter når du har eggløsning( f eks legge merke til økt utflod og evt stikkinger/ubehag i eggstokkområdet(ikke alle har det da)) og hvor lang lutealfase(dager mellom eggløsning om mens,) stort sett 14 dager +/- et par dager

Vær forberedt på at det kan ta noe tid før syklusen er i rute etter p-pillebruk

Ha hyppig sex, ca annenhver dag gjennom hele syklusen.

Lykke til med prøving

Anonymous poster hash: 5f707...c94
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ordforklaring

EL= eggløsning

Ikm= ikke kommende mens, dvs den dagen du venter mens, men håper den ikke kommer fordi du er gravid

Dpo= Days past Ovulation, dager etter eggløsning også kalt lutealfase. Man teller fra dagen etter eggløsning tilog med dagen før mens.

Fruktbar periode= 5 dager før eggløsning til dagen etter eggløsning, dvs dagene man har størt mulighet for å bli gravid

CB= Clear Blue graviditetstest(evt eggløsningstest)

Temping= Metode hvor man måler basaltemperatur for å kartlegge eggløsning og syklus.Krever termometer med to desimaler.

Dette var det jeg kom på i første omgang. Lurer du på noe får du heller spør.

Anonymous poster hash: 5f707...c94
Skrevet

Tusen takk alle sammen! Føler jeg søker om medlemskap i en hemmelig klubb her. :)

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk alle sammen! Føler jeg søker om medlemskap i en hemmelig klubb her. :)

Det samme føler jeg! Er stort å endelig skulle bli prøver. :-) Hvor kjøper dere billige graviditetstester? Om dette tar tid kan vi ikke kjøpe clearblue hver mnd..
Skrevet

Det samme føler jeg! Er stort å endelig skulle bli prøver. :-) Hvor kjøper dere billige graviditetstester? Om dette tar tid kan vi ikke kjøpe clearblue hver mnd..

Ebay eller billigtester.no :)

AnonymBruker
Skrevet

Billigetester.no er fint for å kjøpe både billige EL-tester og graviditetstester. Kjøp de som heter strimmeltester, de er billigst og like sikre som andre.

Anbefaler å laste ned gratis syklusapp "my period" eller tilsvarende kalender hvor du kan putte inn når mensen starter og slutter og gjøre små notater til deg selv. Å bli kjent med egen syklus og spesielt egen sykluslengde er steg nr 2. Steg nr 1 er å slutte med p-pillen. Dette ville jeg gjort allerede nå, og heller "tålt" at det klaffet en måned for tidlig, eller vært flink med kondombruk i sommer. for enkelte opplever at det kan ta opp mot 2-3 måneder før syklusen er normalisert etter hormonpreparater som p-piller eller hormonspiral, p-stav osv.

Ellers - les! Fertilityfriend.com har også gratis syklusregistrering og en masse fertilitetsinformasjon, men dette er litt mer rettet mot temping. Google "body basal temperature" for å finne ut mer om dette. Det er knotete og gir kanskje mer stress enn ro i kroppen. Anbefaler som andre her å gi katten i EL-testing og temping inntil videre, spis vitaminer og ha godt med sex. :)

Anonymous poster hash: 03adc...543
Skrevet

Takk for gode råd. Vi har bestemt at jeg tar p-piller ut juli. Dette er fordi vi skal reise mye og være på stranda, og jeg vil unngå mensen ( og særlig uregelmessig) samt at jeg vil kunne drikke alkohol denne ferien. Når ferien er over, skal jeg slutte på p-pillene. Det spiller da ingen rolle om det tar noen måneder ekstra for min del, det må også klaffe med resten av planen vår.

Foreløpig tror jeg vi tar det som det kommer og blåser i el-testing. Det er nok lurt å ikke bli for opphengt i dette også, for at det ikke skal bli altoppslukende eller stressende. Har kjøpt folsyre, og tar vitaminer som vanlig. Får la naturen gå sin gang, og prøve å stresse minst mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...