AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #1 Skrevet 10. juni 2014 Hvor mye/lite har man når man kan anse seg selv som fattig? Hvor store utgifter har man, og til hva?? Jeg leser stadig om folk som gruer seg til ferier fordi de ikke kan ta med ungene sine og reise., Bursdager fordi hvis barna blir bedt så har man ikke råd til gave. Jul pga at foreldre ikke har råd til å gi ungene dyre gaver osv.. Hvordan er dette mulig??? Jeg har selv levd på lite penger i perioder, det verste var sosialpenger, dårligere råd enn når man havner der er neppe mulig. Allikevel så klarte jeg å spare 20 000 på et år og jeg har barn. Jeg er ikke ute etter å dømme noen, jeg er bare genuint interessert i vite om du eller noen du kjenner lever i fattigdom og har det slik som jeg har beskrevet. Jeg ønsker å høre om dette fordi jeg nesten nekter for at folk i Norge 2014 med barn har så dårlig råd at de ikke engang har penger å skrape sammen til et kinobesøk eller en tusenfryd billett i sommerferien. Anonymous poster hash: a0e44...5fc 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #2 Skrevet 10. juni 2014 Haha måtte bare le litt av overskriften din... Folk med barn som er fattige. De fleste barn har vel ikke så mye å rutte med. Du mente vel: Folk som er fattige med barn .Anonymous poster hash: 963b3...cf1 1
Strenge Frk.Gerd Skrevet 10. juni 2014 #3 Skrevet 10. juni 2014 Er det ikke litt raskt i svingene å indikere at andre folk hadde samme økonomiske forutsetninger som deg til å spare penger? Sosialstønad er vel på rundt 6000 så det var godt gjort, for all del! Men folk har ulike forutsetninger: noen har høye boutgifter, noen har medisinutgifter etc- man vet aldri! Jeg kan godt se for meg at det kan bli trangt..spesielt hvis begge foreldre studerer og må bo nære studiested(dyre boliger). 4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #4 Skrevet 10. juni 2014 Psykiske problemer hos mor samt boligkrakket i 1987 og en periode arbeidsløshet hos far gjorde sitt til å ødelegge mine foreldres økonomi da jeg var liten. Men når det skal sies, så kunne godt min mor lettet på ræva og mottatt behandling for fobiene sine så hun kunne bidra litt økonomisk i stedet for å kun ligge på sofaen og klage. Anonymous poster hash: 80921...a13 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #5 Skrevet 10. juni 2014 Strenge Frk.Gerd, on 10 Jun 2014 - 10:07, said: Er det ikke litt raskt i svingene å indikere at andre folk hadde samme økonomiske forutsetninger som deg til å spare penger? Sosialstønad er vel på rundt 6000 så det var godt gjort, for all del! Men folk har ulike forutsetninger: noen har høye boutgifter, noen har medisinutgifter etc- man vet aldri! Jeg kan godt se for meg at det kan bli trangt..spesielt hvis begge foreldre studerer og må bo nære studiested(dyre boliger). Den er på 6000 ja men, man får jo dekket husleie, strøm ved siden av. I tillegg så får man jo en ekstra barnetrygd per barn samt bidrag fra far. Jeg mener ikke at alle skal ha forutsetninger for å spare, jeg skjønner bare ikke hvor pengene blir av.... Hvor høye boutgifter kan man ha? medisiner får man vel nesten gratis så lenge de er nødvendige? 2 studenter vil jo få 13000 i mnd i lån, så mye koster det ikke for en studentbolig. Er man 2 stk så kan begge ha en deltidsjobb ved siden av. Jeg bare får ikke kabalen til å gå opp... Anonymous poster hash: a0e44...5fc
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #6 Skrevet 10. juni 2014 Haha måtte bare le litt av overskriften din... Folk med barn som er fattige. De fleste barn har vel ikke så mye å rutte med. Du mente vel: Folk som er fattige med barn .Anonymous poster hash: 963b3...cf1 Jepp, mente nok det. Er bare litt trøtt. Anonymous poster hash: a0e44...5fc
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #7 Skrevet 10. juni 2014 Psykiske problemer hos mor samt boligkrakket i 1987 og en periode arbeidsløshet hos far gjorde sitt til å ødelegge mine foreldres økonomi da jeg var liten. Men når det skal sies, så kunne godt min mor lettet på ræva og mottatt behandling for fobiene sine så hun kunne bidra litt økonomisk i stedet for å kun ligge på sofaen og klage. Anonymous poster hash: 80921...a13 Det var trist å høre. Håper det går bedre med deg og familien din i dag i alle fall. Anonymous poster hash: a0e44...5fc 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #8 Skrevet 10. juni 2014 Den er på 6000 ja men, man får jo dekket husleie, strøm ved siden av. I tillegg så får man jo en ekstra barnetrygd per barn samt bidrag fra far. Jeg mener ikke at alle skal ha forutsetninger for å spare, jeg skjønner bare ikke hvor pengene blir av.... Hvor høye boutgifter kan man ha? medisiner får man vel nesten gratis så lenge de er nødvendige? 2 studenter vil jo få 13000 i mnd i lån, så mye koster det ikke for en studentbolig. Er man 2 stk så kan begge ha en deltidsjobb ved siden av. Jeg bare får ikke kabalen til å gå opp... Anonymous poster hash: a0e44...5fc Er litt usikker på om du egentlig har full oversikt eller om du tuller med oss... Man får ikke en ekstra barnetrygd for hvert barn. Man får barnetrygd og dersom man er enslig forsørger får man det for et barn mer enn man faktisk har. Du skriver at man får bidrag fra far... Men du skriver samtidig at to studenter får tilsammen 13000,- pr mnd i lån og at begge kan ha fulltidsjobb ved siden av studiene. Du går altså ut i fra at barnas foreldre ikke bor sammen, men at mor er i et nytt forhold og både mottar bidrag fra far og har samboer og at begge tilsammen får 13000,- pr mnd i lån. Og hvem skal passe mors barn når begge studerer og jobber full tid ved siden av? Dette henger ikke på greip! Sorry!!!Anonymous poster hash: 963b3...cf1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #9 Skrevet 10. juni 2014 AnonymBruker, on 10 Jun 2014 - 10:23, said: Er litt usikker på om du egentlig har full oversikt eller om du tuller med oss... Man får ikke en ekstra barnetrygd for hvert barn. Man får barnetrygd og dersom man er enslig forsørger får man det for et barn mer enn man faktisk har. Du skriver at man får bidrag fra far... Men du skriver samtidig at to studenter får tilsammen 13000,- pr mnd i lån og at begge kan ha fulltidsjobb ved siden av studiene. Du går altså ut i fra at barnas foreldre ikke bor sammen, men at mor er i et nytt forhold og både mottar bidrag fra far og har samboer og at begge tilsammen får 13000,- pr mnd i lån. Og hvem skal passe mors barn når begge studerer og jobber full tid ved siden av? Dette henger ikke på greip! Sorry!!!Anonymous poster hash: 963b3...cf1 Jeg ser at jeg burde utformet det jeg mente litt bedre. Og jeg mente å skrive at man får en barnetrygd mer enn faktiske barn dersom man er alene, det gikk bare litt fort i svingene. For å ta meg selv som eksempel. Jeg bodde i en leilighet som kostet 8000 pr mnd inkludert strøm og nett, dette dekket sosialkontoret. Jeg har 2 barn, fikk barnetrygd for 3 nesten 3000 kr. Fikk også 3000 kr i bidrag fra far. Til meg selv fikk jeg av sosial kontoret kr 5000 til livsopphold. Når det kommer til studenter. Hvis et studentpar får barn sammen og bor sammen så går det fint ann å skaffe seg en leilighet til 9000 pr mnd inkl strøm og nett. De vil jo få rundt 6500 kr hver i mnd i lån, dette blir 13000, da vil man fortsatt ha igjen 4000 av lånet som bør holde til mat. Tjener man under 300 000 i året så koster vel en plass i bhg 800 kr eller så? og dette vil jo den ene barnetrygden de får dekke. Jeg mener jo så klart at bhg skal passe barnet på dagtid. På kveldstid derimot så kan de ha vær sin deltidsjobb 2-3 dager i uka mens den andre passer barnet. Dette vil jo gjøre så de klarer seg helt greit. Ikke fett, men i alle fall nok til at man har råd til å ta med ungen sin på lekeland en gang i blant. Anonymous poster hash: a0e44...5fc
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #10 Skrevet 10. juni 2014 Jeg fikk 5 tusen mnd for meg og mine TRE barn! Og dette skulle vi leve på etter at regningene var betalt. 50 kr dagen ble det og aldri middag på bordet. Anonymous poster hash: e730d...29e 1
Strenge Frk.Gerd Skrevet 10. juni 2014 #11 Skrevet 10. juni 2014 Leilighet til 9000? I Oslo får man toppen en ettroms til den prisen. Kanskje 2 om du kjenner noen. men ihvertfall -uten- nett! Og 4000 kr i mnd til alt: transport, bleier, mat, husholdningsartikler, noe klær etc. Bare mat alene koster 4000 minst for en familie! Studerer du på UiO har du kanskje mulighet til å jobbe på siden, men på høyskolene så er det 8-16 og SÅ lekser. Det du beskriver er en riktig GOD inntekt i forhold! Du fikk dekket 8000 i bolig, så fikk du både 5000 fra arbledighetstrygd samt 6000 fra barnetrygd og bidrag. Altså 11000 for deg og to barn. DA skjønner jeg at du hadde råd til å spare litt. Men to voksne mennesker og to barn på 4000 etter utgifter er betalt har nok ikke råd til lekeland gitt! 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #12 Skrevet 10. juni 2014 Folk må gjerne få barn selv om de har lite penger, men da må de ta konsekvensene av det også, ikke stå frem i avisen og klage på at de ikke har råd til samme ferietype som "alle andre" med mer penger, eller at nav gir for lite støtte. Anonymous poster hash: 98063...a8e 2
Britt Banditt Skrevet 10. juni 2014 #13 Skrevet 10. juni 2014 Du er naiv, TS. Verden er ikke så svart-hvitt som du fremstiller det. 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2014 #14 Skrevet 10. juni 2014 Folk må gjerne få barn selv om de har lite penger, men da må de ta konsekvensene av det også, ikke stå frem i avisen og klage på at de ikke har råd til samme ferietype som "alle andre" med mer penger, eller at nav gir for lite støtte. Anonymous poster hash: 98063...a8e Problemet er kanskje at når man fikk barn så var man 2. Alene er blir det mye vanskeligere å få til en ferie ol. Jeg tjener helt gjennomsnittelig, mannen min tjener mer. Blir vi skilt så får jeg et økonomisk problem, lån har jeg allerede, men nå skal jeg betjene et lån, strøm, nett, telefon, kommunale avgifter, forsikring, mat og husholdningsartikler, klær, sko og fritidsaktiviteter alene. Er ikke så lett det, da må noe falle bort. Og det blir da lett ferie ol. Anonymous poster hash: e51a8...93e 1
Pawn Hearts Skrevet 10. juni 2014 #15 Skrevet 10. juni 2014 Haha måtte bare le litt av overskriften din... Folk med barn som er fattige. De fleste barn har vel ikke så mye å rutte med. Du mente vel: Folk som er fattige med barn .Anonymous poster hash: 963b3...cf1 Fattige folk som har barn. Ev. Fattige foreldre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå