Gå til innhold

Hvor mye bleier bør man kjøpe inn på forhånd?

Teddi

Anbefalte innlegg

Jeg føder i juli, og er i full gang med å planlegge innkjøp av alt mellom himmel og jord.

Bleier er det jo en fordel å ha litt av når babyen kommer, men hvor mye er det lurt å kjøpe inn? Jeg aner jo hvilken bleie som vil passe best på mitt barn. Jeg får heldigvis disse gratis pakkene fra Kiwi, Rimi og apoteket, men holder det? Der er det et par bleier i størrelse 1 og 2 i hver pakke, tror jeg.

Annet spørsmål er også om engangs våtservietter er ment som en erstatning for kluter? I disse kjøpe-inn-listene jeg har sett forskjellige steder på nettet, står det ofte rundt 20 vaskekluter. Trenger man det i tillegg til våtservietter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vaskekluter har jeg ikke brukt i forbindelse med bleieskift. Vaskeklutene bruker jeg nåt jeg bader henne, eller for en kjapp kroppsvask.

De aller, aller fleste babyer passer bleier i størrelse 1. De 4 bleiene du har fått i prøvepakker holder en halv dag ;-) Jeg kjøpte to pakker 1-er bleier og en pakke 2-er bleier på forhånd. Størrelse 2 var alt for stort, 1 passet fint i flere uker. Så mannen ble fort sendt ut for å kjøpe flere i str 1.

Anonymous poster hash: 4ebab...bd8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi bruker i hovedsak våtservietter ved bleieskift. Ikke for hver tissebleie, men for hver 2-3 tissebleie og etter hver bæsjebleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Du trenger strengt talt en pakke (med mindre du bor langt unna butikk og er alene med barnet). Dere skal sikkert ha mat i løpet av kort tid etter hjemkomst, slik at det er greit å ta med bleier da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men på sykehuset får man alt man trenger av bleier, eller er det vanlig å ta med seg i fødebagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nesevisa

Vi hadde kjøpt en pakke i str 1 og en i str 2. Kjekt å slippe å måtte kjøpe bleier første dagen hjemme. Vår baby gikk rett på str 2 med en gang. Med tanke på merke ville jeg bare kjøpt noe først. Hvis dere ikke synes det funker, kan dere heller bytte merke neste gang dere handler (man bruker jo opp en sånn pakke ganske fort).

Vi bruker kluter hjemme og våtservietter i stelleveska. Har vel ca 30-35 kluter, men man klarer seg med færre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, men på sykehuset får man alt man trenger av bleier, eller er det vanlig å ta med seg i fødebagen?

Når jeg var på barsel, så fikk vi bleier der. Man får ikke ta med seg hjem, vi hadde ikke kjøpt på forhånd, så vi måtte handle på veien hjem... Er greit å kjøpe ett par pakker med str.1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok bare kjøpt inn masse og slengt i boden. Godt med alt som er gjort! Jeg får små barn så kjøper str 1. Hvis du ikke vet så kanskje greit å ikke hamstre sååå mye str 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du trenger ikke å ta med bleier, servietter, babyolje eller noe slikt, alt det får du på sykehuset. Der får du også låne helsetepper å pakke den lille inn i. Du må ha med tøy til babyen. Vi var tre dager på sykehuset, og hadde da behov for en body per dag, lue, en bukse+sokker+dress (vsr kaldt da) å ha på når vi dro hjem.

Du får også alt av store bind til deg selv, smertestillende osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har brukt å kjøpe 1 pakke på forhånd i tillegg til de man får i gratispakkene. Det har holdt fint de første dagene. Bleier får man i alle dagligvarebutikker så ikke noe problem å få tak i mer, selv mannen klarer å kjøpe det.

Våtservietter har jeg kun hatt i stelleveska. Til bleieskift hjemme har jeg brukt Mesoft e.l og tørre engangsservietter som jeg bløter med vann og olje. Libero har noen slike, men de er ikke så gode. På Rimi og Barnas Hus får man noen som er bedre og mykere.

Til ansikts og kroppsvask har jeg brukt vanlige vaskekluter. gaz eller små frottekluter, jeg har kjøpt mine på Princess.

Anonymous poster hash: 3e53a...ee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. :)

Har lyst til å gjøre klart mest mulig på forhånd, slik at vi forhåpentligvis ikke vil trenge å haste innom noen butikk de første dagene. Allikevel kjøper jeg nok ikke inn så altfor mange bleier på forhånd i tilfelle merket vi kjøper absolutt ikke fungerer for oss/babyen. Kanskje 1 pakke av hver størrelse i to forskjellige merker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke menigen å kuppe tråden, men bare lurte på hvorfor så få bruker vaskekluter ved bleieskift? Er ikke vann det beste for barnet uten masse tilsetningsstoffer som finnes i våtservietter? Og er ikke engangs litt lite miljøvennlig? Eller er det fordi engangs er enkelt?

Anonymous poster hash: e49fc...2a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Butikken er åpen selv om du har født! :)

Hadde vel to pakker av størrelse 1.

Anonymous poster hash: 851a8...39a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi kjøpte ikke bleier på forhånd. På sykehuset hadde de noen bleier som hadde farge forran så man kunne se når barnet hadde tisset, siden det er viktig at nyfødte tisser :-) Så vi brukte uansett ikke egne bleier der. Vi kjøpte bleier på veien hjem fra sykehuset :) Det er jo ikke sånn at man er isolert i ukesvis etter en fødsel :o

Anonymous poster hash: abd17...a05
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal selvfølgelig kjøpe bleier i butikken når behovet melder seg, men jeg liker å forberede meg godt, og har selvfølgelig et ønske om å unngå å måtte stresse til butikken fordi vi er tomme for noe som godt kunne vært kjøpt inn på forhånd. Tviler sterkt på at en handletur er fristende de første dagene, så hvorfor ikke prøve å unngå det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøp to pakker da? Eller tre?

Kluter har vi nettopp begynt å bruke og han er 8 mnd. Men vi vasker kun underlivet ved bæsjebleier og hver morgen og kveld. Og bruker ennå meosoft og våtservietter til det. Kluten bruker vi på resten av kroppen, brukte meosoft til det før.

Anonymous poster hash: 38a97...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Vi kjøpte ikke bleier på forhånd. På sykehuset hadde de noen bleier som hadde farge forran så man kunne se når barnet hadde tisset, siden det er viktig at nyfødte tisser :-) Så vi brukte uansett ikke egne bleier der. Vi kjøpte bleier på veien hjem fra sykehuset :) Det er jo ikke sånn at man er isolert i ukesvis etter en fødsel :o

Anonymous poster hash: abd17...a05

De hadde Pampers da, du får kjøpt de Pampers med sånn stripe i matbutikker, vårt sykehus hadde libero. Vi hadde kjøpt en pakke på forhånd.

Anonymous poster hash: 38a97...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kjøpt to pakker i størrelse 1. Hamstring har jeg aldri forstått hvorfor noen gidder (med mindre man bor ekstremt langt fra butikken), samtidig går en bleiepakke ganske fort de første dagene (nyfødte bæsjer så ofte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørild

1 pakke er greit, plutselig trenger du større bleier. Våtservietter er fint til tur, vaskeklut eller slike mesoft er fint å hs hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kjøpt inn to i str 1 (en fra hver leverandør) og det samme i str 2. Synes det var greit å ha dette i hus, da vi nå fikk et barn som krevde veldig mange bleieskift den første tiden. Synes også det var greit å teste hva som passet denne lille kroppen best, fant fort en favoritt og da var de bare å kjøpe inn flere av disse.

Vi bruker kun våtservietter på tur, hjemme så blir det mest små myke tørrservietter (mesoft e.l), men også kluter. Når det gjelder dette ville jeg kjøpt inn litt forskjellig av kluter med mer når det er tilbud men ikke i store mengder. Du finner nok fort ut hva som passer deg og da er det bare å supplere i etterkant. Jeg bruker ulike kluter til forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...