Gå til innhold

Pc'en har begynt å "kjøre" så seint, hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I det siste har pc'en begynt å bli så treig. Får ikke sett filmer lenger. Meldte meg inn i HBO for å se serier, men alt bare henger når jeg begynner å spille av filmer. Har AVG gratis virusprogram.

Hva kan det være?

Har god plass på pc'en, så det er ikke det.

Hjælp :vetikke:

Anonymous poster hash: 8c596...05f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er den? Er den stasjonær eller laptop? Har du kjørt defrag på den i det siste? Er det mange programmer som kjører i bakgrunnen som du ikke vet om?

Defrag finner du i kontrollpanel-seksjonen. Det tar alt fra ti minutter til et par-tre timers tid, alt ettersom hvor defragmentert maskinen er.

Trykk Ctrl+Alt+Delete og åpne Taskmanager (oppgavebehandling?) og sjekk om det er et lass med prosesser som kjører uten at du har åpnet dem. Java, Flash og ymse tredjepartsprogrammer kan gjøre at maskinen kjører dårligere pga flere kopier av prosessene er åpne samtidig. Er det noe du ikke kjenner igjen, google navnet på prosessen og finn ut hva den hører til. Er det prosesser som er unyttige for maskinen, slett dem.

Det er som regel enten cpu'en eller ram'en som gjør at maskinen blir tregere med årene. Enten må du innstallere mer ram for å få mer utbytte av det virtuelle minnet, eller så må du bytte cpu. Er det laptop det er snakk om er det ofte billigst å bare kjøpe ny.

Skrevet

I det siste har pc'en begynt å bli så treig. Får ikke sett filmer lenger. Meldte meg inn i HBO for å se serier, men alt bare henger når jeg begynner å spille av filmer. Har AVG gratis virusprogram.

Hva kan det være?

Har god plass på pc'en, så det er ikke det.

Hjælp :vetikke:

Anonymous poster hash: 8c596...05f

ofte hvis en PC blir treg helt plutselig skyldes det en form for virus som sliter på maskinvareressursene eller et program som stjeler ytelse. kan også være at harddisken er i dårlig helse, men det er mer sjeldent.

prøv å start maskinen i sikkerhetsmodus, trykk F8(trykk flere ganger på rad, ikke hold inne) mens Windows laster(før du ser windows logoen) inntil du får opp en meny der du kan velge "sikkerhetsmodus" og se om den er raskere.

dersom sikkerhetsmodus er rask, er det sannsynligvis virus eller program som hogger ressursene og ikke maskinvareproblemer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...