Gå til innhold

Eggnog- verdt å lage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg liker å lage nye drikker og ny mat. Har hatt lyst å lage eggnog men er bekymret for at smaken ligner eggelikør som jeg ikke liker. Selv om smaker er individuell -

Noen som har laget det? Er det

godt og hva passer til?

På forhånd takk for svar! :)

Skrevet

Er ikke eggnog og eggelikør det samme??

• Liker 4
Skrevet

Greit å få det oppklart! På matprat.no står begge oppskriftene men de ser ganske like ut. Noen som vet? :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg som trodde eggnog var eggedosis...

Anonymous poster hash: 403b6...40f
Skrevet

Har prøvd eggnog fra USA på boks, og det er helt jæææævlig.

Ellers er det ikke det samme, nei.

Skrevet

Eggedosis heter visst fluffy på engelsk, så det er noe annet :)

Skrevet (endret)

Jeg lage eggnog som velkomst'drink' på juleselskap i fjor.

Har aldri drukket eggelikør så jeg vet ikke helt hvordan den er.

Da jeg laget eggnog varmet jeg opp egg, sukker og melk i en kjele. Tilsatte cognac og lot det stå over natta. Rett før servering rørte jeg forsiktig inn pisket krem og strødde over Muskatt. (Tror jeg brukte oppskrift fra aperirif.no)

Den ble god! Skikkelig fluffy og fin pga kremen ;) Men jeg er ikke glad i cognac så jeg vil nok prøve en av de som bruker en annen sprit neste gang. Bollen ble stående en stund og da gikk liksom fluffen i kremen ut så den ble litt tynnere og mer rennenende. Var god da og- men best med en gang :)

Serverte den i en sånn stor bolle med kopper hengende rundt som moren min kjøpte en gang på 80-tallet :)

Endret av *Emma*
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg laget eggnog en gang til jul, det er mektige saker, og akkurat som Emma opplevde jeg at det var best helt nylaget. Etter at den har stått en stund blir den liksom litt påtrengende 'eggedosis med sprit'. Men det er definitivt verdt forsøket som for eksempel velkomsdrink til pepperkaker eller noe, når det er kaldt utenfor.

Anonymous poster hash: ab2da...4f5

Gjest Eurodice
Skrevet

Da jeg laget eggnog varmet jeg opp egg, sukker og melk i en kjele. Tilsatte cognac og lot det stå over natta. Rett før servering rørte jeg forsiktig inn pisket krem og strødde over Muskatt. (Tror jeg brukte oppskrift fra aperirif.no)

Muskat?

• Liker 1
Gjest New_Girl
Skrevet

Er ikke det en drikk som passer vinteren bedre? Hadde blitt overrasket om jeg fikk servert eggnog/likør midt på sommeren.

Skrevet

Å servere eggnog om sommeren er som å servere varm kakao med rom...

• Liker 1
Gjest New_Girl
Skrevet

Muskat?

Var det et seriøst spørsmål? Lurer du faktisk på om det var det hun mente?

Skrevet

Takk for svar!

Noterer meg at den passer til pepperkaker.

Noe annet den passer til?

Har noen en god oppskrift?

TS

Gjest Eurodice
Skrevet

Var det et seriøst spørsmål? Lurer du faktisk på om det var det hun mente?

Ja. Jeg syntes det måtte være et uvanlig krydder i eggnog. Jeg trodde det var mer vanlig med mer søtlige krydder som kanel og kardemomme, for eksemperl.

Skrevet

Har aldri hørt noen som har servert pepperkaker til eggnog.

Det er en varm velkomsdrink.

Banankake er i tilfelle noe.

Det andre må være ostefat med litt godt skinkepålegg.

Annonse
Skrevet

Ja. Jeg syntes det måtte være et uvanlig krydder i eggnog. Jeg trodde det var mer vanlig med mer søtlige krydder som kanel og kardemomme, for eksemperl.

Det skal være muskat. Ellers smaker det feil.

Skrevet

Jeg lage eggnog som velkomst'drink' på juleselskap i fjor.

Har aldri drukket eggelikør så jeg vet ikke helt hvordan den er.

Den ble god! Skikkelig fluffy og fin pga kremen ;) Men jeg er ikke glad i cognac så jeg vil nok prøve en av de som bruker en annen sprit neste gang. Bollen ble stående en stund og da gikk liksom fluffen i kremen ut så den ble litt tynnere og mer rennenende. Var god da og- men best med en gang :)

Serverte den i en sånn stor bolle med kopper hengende rundt som moren min kjøpte en gang på 80-tallet :)

Man kan/ bør lage melkedelen en til to dager i forveien og la det stå og trekke. Da blir det best.

Skrevet

Takk for svar!

Noterer meg at den passer til pepperkaker.

Noe annet den passer til?

Har noen en god oppskrift?

TS

Jeg har den bare på engelsk.

Vet ikke om det er lov med engelsk på Kg, men.

Den er til 50 personer på juleparty.

24 eggs, separated

2 cups granulated sugar

2 quarts whole milk

2 cups Bourbon

1 cup cognac

2 quarts heavy cream

Freshly grated nutmeg

Gjest Eurodice
Skrevet

Det skal være muskat. Ellers smaker det feil.

Ok

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...