Gå til innhold

ønskebarnet har ankommet! ♡

missdior

Anbefalte innlegg

Jeg ville heller skrevet det ned på en lapp eller mobilen, kan jo hende at du får en helt annen type jordmor som vil veie deg selv. Men satser på at hun godtar at du veier selv, har inntrykk av at mange får lov til det. Men samtidig så kan de ikke tvangsveie deg :fnise: Kanskje du bare skal skrive på kortet selv :P Lykke til igjen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så jeg kan veie meg selv i morgen tidlig og skrive på helsekortet selv? Det er isåfall veldig greit, for jeg hater å veie meg foran andre...

Jeg fikk ihvertfall beskjed av både lege og jm at jeg kunne velge selv hvor jeg ville veie, men at det ble mest korrekt dersom jeg veide på morgenen. Glad for det, jeg var mye mer komfortabel med det, så kunne vi heller diskutere ant kg opp/ned, fremfor spesifikke tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke skrive det på helsekortet heller. Det eneste du bør, er å følge med på vektoppgang og si fra om den er for høy eller lav. Dessuten må du føre opp vekt på helsekortet rett før fødsel i tilfelle keisersnitt i narkose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at dere beroliger mer! Men silfen, hva er normal vektoppgang? Jeg har hittil gått ned en del kilo (i forbindelse med at jeg spydde som en griiiiis i noen uker) og har ikke gått de opp enda, så jeg veier tre kg mindre enn før jeg ble gravid :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du opp to kilo på en uke, så er det for mye. Hurtig vektoppgang kan tyde på pre-e og andre fine greier. Er vektoppgangen ikke tilstede (de som har for mye kan fint la vær å gå opp) eller at den er stabilt jevn, så er det greit. Du bør ikke gå opp mer enn 5-8 kilo, dersom du klarer det, iom at du har ekstra på kroppen. At du nå veier mindre er helt ideelt, så bare fokuser på sunn mat og aktivitet, så får vekten være det den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen andre skrev her, du kan ta urinprøve på morgenen og oppbevare den i kjøleskapet til du drar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ihvertfall fått "lov" til å veie meg hjemme på morgenen. Og tar urinprøve på morgenen og setter den i kjøleskapet. :opplyser:

...bare pakk den inn godt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte på tre kilo vektoppgang, og dagen etter fødsel var jeg tre kilo under startvekta. Veldig store forskjeller på jordmødre og leger og hvor mye de vektlegger (:fnise:) overvekten. Men vi sitter jo bare i sofaen med sjokoladen og brusen vår, gjør vi vel ikke? :fnise:

Jeg veide meg alltid på morgenen hjemme og husket på tallet, mye også for å alltid bruke samme vekta for riktigst resultat :)

Masse lykke til, frøkna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk opp 3,5 mener jeg det var,og som tjukkebolle er det helt innafor, men lege, jm og gynekolog lot meg få høre det ved hveeeer kontroll. Fastlegen var litt mer sånn som bare registrerte det. Jordmor ble bekymret for min del til tiden etter fødsel. Gynekologen snakket godt og lenge om hvor farlig det var å slanke seg som gravid :ler:

Lykke til i dag, har trua på at det går bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er normalvektig, og jordmor spurte alltid om jeg ville veie meg der, og sa at jeg godt kunne gjøre det hjemme istedet. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er normalvektig og fikk beskjed om å gå opp 11-16 kg. oh well, jeg passerte 10 kg for fire uker siden, så jeg ligger over jordmor sitt skjema! Men jeg bryr meg ikke noe særlig over vekt. Jeg som må gå de ned igjen etter fødsel. Jeg veier meg der, men har ikke noe problem med det så lenge jeg ikke synes jeg ser for stor ut.

Du kan ta opp alle disse spørsmålene med jordmor i dag. Dere finner en løsning som passer deg og gjør deg komfortabel med kontrollene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var relativt slank da jeg ble gravid og har straks lagt på meg 20 kg :P en del er vann. Men likevel. Satser på at 3,5 ++ forsvinner en av de nærmeste dagene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Takk for alle lykkeønskninger og gode råd! :hjerte: Det gikk bare fint hos jordmor. Hun spurte om vekta nesten med en gang, og hun syns det var fint at jeg hadde gått opp en kilo siden sist. Hun var også fornøyd med at jeg ikke har gått opp noe særlig egenvekt. Vi snakket litt om grunnen til at jeg har lagt på meg, og jeg grååååt som alltid, og hun var utrolig hyggelig og grei og snill og alt. Snakket lenge med henne, og vi ble enige om at jeg bare fortsetter slik jeg gjør nå;spiser sunt og variert, og prøver å få gått litt hver dag. Hvis jeg ikke får gått, så er det ikke noe problem iogmed at jeg går så mye på jobb, men helst en liten gåtur hver dag, og gjerne enkle øvelser hjemme. Jeg fikk med meg et hefte med enkle øvelser som jeg kan gjøre, så jeg skal begynne med det i kveld etter jobb :)

Etter vektpraten var det bare kos. Vi snakket litt om utstyr til babyen og hva man må ha til vinterbaby. OG det går fint med langhåret lammeskinn i vogna under posen ;) OG!!! Jeg fikk høre hjertelyden :strix: Trodde jo litt at det var tomt i magen, men det var det altså ikke :strix: Hjertelyden var på 158 i gjennomsnitt, vet ikke hva det betyr, men sikkert bra :lol:

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle lykkeønskninger og gode råd! :hjerte: Det gikk bare fint hos jordmor. Hun spurte om vekta nesten med en gang, og hun syns det var fint at jeg hadde gått opp en kilo siden sist. Hun var også fornøyd med at jeg ikke har gått opp noe særlig egenvekt. Vi snakket litt om grunnen til at jeg har lagt på meg, og jeg grååååt som alltid, og hun var utrolig hyggelig og grei og snill og alt. Snakket lenge med henne, og vi ble enige om at jeg bare fortsetter slik jeg gjør nå;spiser sunt og variert, og prøver å få gått litt hver dag. Hvis jeg ikke får gått, så er det ikke noe problem iogmed at jeg går så mye på jobb, men helst en liten gåtur hver dag, og gjerne enkle øvelser hjemme. Jeg fikk med meg et hefte med enkle øvelser som jeg kan gjøre, så jeg skal begynne med det i kveld etter jobb :)

Etter vektpraten var det bare kos. Vi snakket litt om utstyr til babyen og hva man må ha til vinterbaby. OG det går fint med langhåret lammeskinn i vogna under posen ;) OG!!! Jeg fikk høre hjertelyden :strix: Trodde jo litt at det var tomt i magen, men det var det altså ikke :strix: Hjertelyden var på 158 i gjennomsnitt, vet ikke hva det betyr, men sikkert bra :lol:

Så koselig å høre! jeg har min time neste uke og gleder meg nå!

ja 158 skal være helt normalt så langt jeg vet :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...